Hur får jag kajaken vit igen?

Ve och fasa!

Har varit ute på en långtur i Skärgårdshavet i en lånad kajak. Efterhand blev den allt gulare i gelcoaten. Detta torde hänga samman med långturer i vatten som inte håller särskilt hög salthalt. Jag har sett fenomenet på segelbåtar förut. Ni som paddlar mycket i bräckt vatten borde känna igen mitt problem.

Tandkräm, som ju trots allt innehåller en del slipmedel, fungerade inte så bra. Vi funderar på autosol (eller hur det nu stavas). Kunde det vara ett alternativ?

Det finns förstås polish för plastbåtar. Är detta det bästa?

Tips mottages tacksamt,

Karin
 
Svaga medel först

Autosol, eller någon annan s.k rubbing, tar utan tvekan bort missfärgingen. Men det är att ta i lite väl hårt.

Prova först med vanligt starkt diskmedel och en hård borste.
Om inte det fungerar, ta oxalsyra (finns på Apoteket, späds till 10%-ig lösning)

Om inte heller detta hjälper, får du väl ta fram Autosol-burken...

Oavsett vilket medel du använt, bör du vaxa kajaken efteråt. Du kan använda ett vanligt bilvax, helst ett sådant som inte innehåller polermedel. Hade kajaken varit väl vaxad när du började använda den, hade misfärgningen troligen inte inträffat, eller i vilket fall kunnat tvättas bort med en våt trasa.

mvh

Jens M
 
Gelcoat

Tänker inte orera allt för mycket om kvalite men...

Annars är gelcoaten mer eller mindre porös och tar åt sig vatten. Äldre gelcoat och gelcoat av sämre kvalite tar åt sig mer. Moderna vinylester baserade goelcoatar är väldigt täta.

för att få gelcoaten hyffsat tät skall man vaxa kajaken vaxet täpper till porerna. Eftersom gelcoaten är porös är det helt rätt som Jens säger att man skall vara försiktig med starka medel. Såpa och lite jädrar annama brukar räcka långt.

Man kan rubba ner hela kajaken men det är ett slit göra och man måsta nästa vara yrkesman (kvinna ) för att få ett aceptabelt resultat. Ommålning är också ett alternativ

Föresten var glad att du inte paddlade i Röda eller Svarta havet :)

Ett klassiskt bilhandlar trick är att tvätta med disel efter några timmar när diseln har dunsta är både bilförsäljaren och pengarna borta
 
Diskmedel

Maskindiskmedel har jag aldrig provat (har aldrig ägt diskmaskin), jag tänkte mer på vanligt diskmedel av lite kraftigare slag. Och som Hasse påpekade, en hel del Elbow Grease.

Svarta Havet och Röda Havet... Ja, och tänk om man råkat landa på Kolahalvön!

mvh,

Jens
 
Jag får väl lägga upp ett vetenskapligt försök...

Det verkar finnas lite olika metoder. Jag får väl prova dem på olika delar av "baljan" och se vilket som ger bäst resultat.

Hoppas att jag kan lämna igen den med gott samvete efteråt.

Vad händer om man råkar paddla för nära Eldslandet då?

Karin
 
Gelcoaten (akta den)

Karin,
Var mycket varsam med gelcoaten. Använd absolut inte maskindiskmedel eller några kemikalier, det kan få motsatt effekt, att missfärgningen tränger in i den då porösa ytan. Tvätta först med diskmedel, sedan gnuggar du av kanoten med så kallad cleaner (en mycket mild rubbing, finns på bensinstationerna) Turtle cleaner, är mycket bra tillsammans med vanligt trasselsudd. Torka sedan rent från cleanern, då glänser ytan som ny. Överkurs: Vaxa.
 
...eller varför inte tvättmedel?

Skulle lägga in skrubbning med het tvättmedelslösning (vittvätt-) i min vetenskapliga försöksplan om jag var som du. Använd en duschborste med skaft så slipper du bränna dig...så mycket...

Lite blekmedel kunde man ju oxå slänga i...

Men som sagt - man testar väl med mildast möjliga kemikalier först (både för miljöns, sin egen och kajakens skull)

I sista hand tar man fram slipande produkter eftersom de säkert skapar en yta som är ännu mer mottaglig för smuts och "infärgning".
 
Skada ytan

Skada ytan gör man genom att använda starka tvättmedel och kemikalier, som ju faktiskt löser upp ytan och släpper in skiten på djupet. Ytan kan oxidera av andra orsaker änn misshandel på detta sätt, ex solljus och saltvatten genom tid. Polering med ett milt polermedel är ju faktiskt den behandling en fabriksny båt får efter man tagit den ur formen. En oxiderad yta skadar på djupet. En välpolerad yta tätar och ger ju faktiskt kanoten en mindre våt yta. Det gäller bilar likväl. Har du inte polerat mormors silverljusstakar änn, så måste de se för j-a ut nu.
MVH

Vatten, diskmedel och en tvättsvamp, tar den smuts som sätter sig efter en tur i skärgården. Om skrovet är blankt och ej oxiderat.
 
Skador av olika slag

Visst, det är säkert så att "starka tvättmedel" kan skada ytan. Vad som är definitionen på "starka tvättmedel" och "kemikalier" framgår inte av föregående inlägg. Kanske menas sådana som löser upp gelcoatytan? Det är ju i så fall inte en speciellt upplysande definition. Är Turtle Cleaner en kemikalie eller innehåller den sådana??

Medger att jag inte vet hur alkalibeständig en gelcoat är - det beror nog på ålder och typ.

Polering kan ge en blank yta, men även "milda" slipmedel ger repor och slitage som ökar benägenheten för smutsupptagning senare.

Eftersom jag råkar arbeta med just billacker och kvalitetsprovning av desamma kan jag i alla fall säga att den glans som polering ger i det fallet ofta är bedräglig - skadorna finns där men de döljs en tid av polermedlets "dieseleffekt" för att tala med Hassex´ ord.

När det gäller silverljusstakar (varför vi nu kom in på det) så föredrar man väl att använda en elektrolytisk metod (=kemisk) framför polering (=mekanisk) för att minska repor och slitage. Det är något jag har hört, men det låter rimligt.

I slutändan så är det alltså inte så självklart vad som är bäst för en yta - kemisk tvätt eller mekanisk polering eller en kombination av de båda. Viss försiktighet är på plats i båda fallen genom att pröva på mindre ytor först. Hassex antydde att yrkeskunnande är viktigt vid polering - jag instämmer.
Att börja tala om billacker och silverljusstakar bidrar knappast till att sprida ytterligare ljus över det aktuella problemet eller ge specifik hjälp åt frågeställaren. Möjligen var det den retoriska effekten som gjorde att Graip tog upp dessa exempel.

Lycka till Karin med dina försök och skriv gärna om hur det gick med att få kajaken vit igen. Att vaxa efteråt är ett bra råd som vi verkar eniga om.
 
Oxiderade ytor

Magnus,
Jag förstår att du vill ha sista ordet, men jag måste tillägga, för din skull den enkla vetskapen, att alla ytor oxiderar. Det innebär att ett matt oxidskikt lbildas på ytan. Som exempel kan nämnas att tom rostfritt stål oxiderar, alla hartser (plaster) oxiderar, likväl som alla förekommande typer av målarfärg. En oxiderad yta är matt, missfärgad och mycket svår att hålla ren. Om du med skurmedel och elektrolytisk behandling kan återskapa en blank fin kanot, så lycka till.
MVH/Björn

Gealcoat: är ett mix av polyester, talk och färgpigment.
 
Lugn, bara lugn

Jag tycker att du verkar ta det här lite för personligt. Eftersom du säkert vet mer än om gelcoat än jag, Björn, så tyckte jag att det var bra om du bidrog med lite mer argument kring just detta (t ex hur det är med beständigheten mot olika kemikalier hos de polyestrar som används i gelcoat och hur detta provas osv, osv).

Angående billack och silverljusstakar: Det var ju du själv som tog upp dessa exempel! Mina kommentarer var ämnade att visa att varje yta har sin egen problematik när det gäller rengöring och återställande av glans. Det är därför vanskligt att generalisera.

Alltså: Jag har inte föreslagit elektrolytisk behandling av kajaken, inte heller användning av skurmedel (som ju innehåller slipande komponenter, vilket jag ju var lite orolig för) så varför du försöker antyda det begriper jag inte, såvida du inte bara är arg och irriterad.

Håller med dig helt när gäller oxider. Det var bara så att jag uppfattade det primära problemet som att ta bort en organisk film eller infärgning och det är onödigt att ta i för mycket vare sig med kemiska eller slipande medel. Tyckte därför att en varm tvättlösning kunde vara ett alternativ till Turtle Cleaner eller annan kemisk/slipande metod. Jag vet inte om det ena är bättre än det andra och ville bara föreslå ytterligare en alternativ metod värd att pröva eftersom jag råkar ha lite blandade erfarenheter av just polering.

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd, så du är välkommen att få sista ordet för min del, Björn.

Karin eller andra kajaktvättare kan knappast få ut något av vi forsätter denna "diskussion" längre medan du och jag bara verkar hamna i ett slags prestigedebatt som drar ned stämningen på forumet. Om du fortfarande är sur på mig så kan vi ju reda ut det via mail (Mitt är: kayker777@hotmail.com).

Med vänlig hälsning
Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
KLAGER När du får oväntat besök Paddling allmänt 1
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Blunder Kajak som får plats på båten Paddling allmänt 22
Kajakjagare Tvåmanskajak får åar Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
Banankontakt Trijak får designpris Paddling allmänt 9
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
Kalle E Vad får kajakförvaring kosta i Göteborg? Paddling allmänt 8
Strmbrg "Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-) Paddling allmänt 13
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.