Trijak får designpris

Inte den...

... men en snarlik som jag tror härstammar från Kalix. Kanske en uppsnitsad variant från samma företag. Finessen med 3 skrov när man paddlar förstår jag inte alls. Det finns ju bra roddbåtar (åtminstone i Finland) istället.

/Tommy
 
Trijak seglar också?

Jag tror poängen med utriggarna är att den skall gå att segla också.

Huruvida det är med Kite eller mast vet jag inte. Om det är med mast borde nog utriggarna sitta längre fram för att minska dyktendenserna, jämför med moderna 60-fots trimaraner med stora utriggarskrov och starkt vinklade centerbord med asymetrisk profil för lyft.

Oavsett om det är kite el mast så går det nog åt ett rejält roder föör att styra vilket jag inte ser på bilden?? Ett schysst centerbord skulle nog inte heller skada för höjdtagningen...

Niklas
 
Tri

Här är en äldre variant på samma tema jag har för mig att John Winters var inblandad på något vis

http://www.tribalance.com/index.html

Egentligen är det svårt att göra på något annat sätt eftersom man gärna inte vill sätta balken ivägen för paddeln.

Sånna här grunkor brukar sällan bli några ekonomiska framgångar. Det snillrika med en "vanlig" kajak är enkelheten

Man slänger den i vattnet och sedan är det bara att paddla iväg.

Fast vem vet?

Hans Friedel
 
Trijaken

Tanken med Josefin Carnes trijak är att den både ska kunna paddlas och seglas(med kite). Idag finns den bara som modell i storleken 1 meter, så den går tyvärr inte att provpaddlas. En framtida kajak är tänkt att bli 5 meter lång och närmare 2 meter bred. Förutom en vanlig sittbrunn är den också utrustad med sit-on-top sits.
 
ja och hur kliver man i vid bryggan?

Sedan är det att kajaker och segelbåtar har olika typer av framdrivning. Jag har själv prövat att rigga en kajak. Den är en ostabil i långskeppssled i lite högre farter, och riskerar att dyka. Kika på tex ett skrov till en catamaran ser man att deplacementet är utdraget i längdskeppsled.
 
Outriggers eller Ocean canoes har ju korsat oceaner så visst går det att göra bra lösningar men jag tror inte alls på detta exempel.
 
Det är ju faktisk svårt att inse vitsen med en seglande kajak över huvudtaget. Jag har paddlat med en kajakkompis samt ytterligare en kompis som inte paddlar men som plockat fram sin gamla OK-jolle. Det går jättebra, så tillvida att man är på någorlunda samma nivå - han kan lasta lite mer än vi, men det är förstås tält som gäller för övernattning och distanserna men vill tillryggalägga är ju ungefär lika.
Skillnaden mellan en jolle och en seglande kajak är ju förstås att jollen faktiskt funkar samt har mer lastutrymme. Den är ju inte osmidigare att hantera vid sjösättning osv heller, varför det enkelt uttryckt inte finns nåt större behov för seglande kajaker(?).

Största nackdelen när man paddla och seglar tillsammans är ju att man sällan har samma hastighet. Antingen är kajakerna snabbare (när det inte blåser) eller så är jollen snabbare...
Fast en seglande kajak läsr ju vara väsentligt långsammare än jollen när det blåser, och långsammare än vanliga kajaker även om det kanske går att paddla den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.