"Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-)

Låt mej ta ett exempel, bara för att få höra lite synpunkter. Så lovar jag (att försöka) sluta med detta sen!

Scenario:

Det sitter en kille i Sverige och ritar på en kajak.
Han är en erfaren kajakist, han har paddlat i många år och har konstruerat en del båtar tidigare. Han har hjälp av några andra paddlare som även de är gamla i gamet. Dom bidrar med synpunkter. Kajaken skall få en snabb och sportig karaktär. Den skall i första hand tilltala de lite mer krävande kunderna.

Man har ingen möjlighet att producera båten i egen regi. Ej heller vill man satsa pengar i att starta en egen fabrik.
Han kontaktar ett par tänkbara firmor i Sverige, en i Finland, en i Polen och en i Ukraina.
De tre firmorna får låna hans formar en i taget. Delar som roder och andra detaljer har han själv valt ut och är desamma oavsett vilket av företagen som bygger. Han reser själv med och följer byggandet på ort och ställe. Han tar med sej båtarna hem, kollar och provpaddlar tillsammans med sina medhjälpare.

Man finner inga andra skillnader mellan båtarna än priset som respektive firma har offererat. Finishen är fin, samma gelcoat och samma glasfiberkvalitet används på samtliga ställen. Fraktkostnaden blir något högre från ett ställe och emballeringen fick kritik på ett av de andra.

Ett annat, etablerat Svenskt kajakföretag, "Kajak Nordic" får nys om den polska firmans kvaliteter och intresserar sej för att utnyttja den lediga kapacitet man säger sej ha där. Den polska fabriken gläds åt möjligheten att få bygga fler båtar och det svenska kajakföretaget ser en möjlighet i att löneläget är fördelaktigt.
I skrivande stund funderar "Kajak Nordic" på om man skall bibehålla sin gamla prissättning - man har ett gott rennomé sedan många år och kvaliteten blir ju densamma i Polen - eller om man skall sänka sina priser och hoppas på en ökad volym. Hur slår de olika alternativen ut? Det är man för närvarande osäker på.

Strmbrg,
 
He, ska jag ta en till?

...Det var en gång en en liten textilfirma i norra Sverige.
Dom tillverkade tält däruppe i Östersunds-trakten. Firman lystrade till namnet Hi..
..ick!..

Men nuförti'n fick lilla Rö'luvan gå jäävli't långt mä korgen - som var fylld mä rippstoppnylån - jääävli't mycke' längre än ti' Frösön, fick hon gå numer, ba'.

Fick hon fucktis't göra, ba.

Den ekonååmis't sinnade vargen ba', han som bestämde över stålarna, ba'...
Han va', han hade släpat bort hela mormors stuga ti' Etstlann' eller vart'e va' han hade släpat bort den ti'...

Nä, jag lovade ju att försöka sluta upp med de här dumheterna.

Mvh
Strmbrg,
[Ändrat av Strmbrg 2002-09-06 kl 08:09]
 
Sensmoralen?
"Vi får inte vad vi betalar för, för i företagandets mörka skog finns det bara luriga rävar. De skor sig på andras olycka, dessa rävar. Vi är alla lurade, utom vissa. Vakna kamrater, nå insikt!"
Eller?
Patric, fortfarande nyfiken på hur världen hänger ihop...
 
Bara för att det är fredag...

olle11; sa:
Patric, fortfarande nyfiken på hur världen hänger ihop...

Ja, jag med. Man kan även fundera på varför världen hänger ihop. Eller om den överhuvudtaget gör det.

"Canoes" förklaring till varför paddlar wobblar, var till skillnad från mitt svammel ovan, ett bra exempel på ett vettigt inlägg!
Jag förstår det inte helt - sannolikt beroende på mej själv, snarare än på "canoes" förmåga att förklara - men "canoe" kanske kan förklara lite till?

Strmbrg,
 
Jag har läst...

...och vidhåller vad jag först uppmärksammade, nämligen en ofta återkommande tanke i Strmbrgs inlägg. Som jag vill minnas (det var ju ändå igår) sade jag dock att jag håller med.

Jag tror inte heller att man får vad man betalar för, förutom i vissa fall förstås. När en svensk tillverkare flyttar sin produktion utomlands brukar det resultera i lägre produktionskostnader. (Varför skulle de annars flytta?) Kostnadsminskningen kan rimligen användas på två sätt: för att höja företagets profit eller för att sänka priserna. Jag har inte märkt av en minskning av priserna på produkter som produceras i Baltikum, men å andra sidan kanske, säger kanske, har jag inte heller fått vidkännas en lika stor prisökning som jag eljest skulle gjort. Jag undrar vad ett Hillebergtält producerat i Sverige hade kostat idag, och om några år? Förmodligen inte mindre än de gör nu. De lägre produktionskostnaderna en baltiumflytt medför kanske gör att produkten fortfarande blir köpbar överhuvudtaget. Utan den kostnadsminskningen hade produkten blivit så dyr att konsumenterna, trots att den säkerligen hade varit väldigt fin, inte tyckt det var motiverat med det högre priset. Vi konsumenter är ju onekligen en ganska stark pådrivande faktor för företagsflyttar till Baltikum och andra låglöneområden. Alltså kan man nog till viss del säga att även vi konsumenter får del av en kostnadsminskning till följd av en produktionsflytt. Att det sedan utarmar svensk industri och medverkar till social dumping är en annan diskussion.

Ett annat spörsmål är jämförelse mellan olika märken. Får jag verkligen dubbelt, eller tre gånger, så mycket tält när jag köper ett Hilleberg än när jag köper ett på Stadium? Ganska självklart kostar namnet en hel del. När det gäller friluftsprylar är det märkbart, men det finns produkter där det är ännu mer påtagligt. Ett par löparskor från Nike som kostar 1000 kr produceras ofta i samma fabrik i ett låglöneland som även gör Reebook för 800 kr och "Svennes doja" för 59,90 kr. Skillnaden ligger inte i produkten utan i varumärket. Där får man verkligen inte vad man betalar för.

Kalle
 
Ja, resonemanget är intressant...

...insiktsfullt, utifrån vad mitt omdöme kan bedöma.

Jag får väl erkänna, att jag kanske fokuserat allt för mycket på dessa funderingar allt för ofta...

Ju mer man spånar i det, desto längre kommer man från det egentliga ämnet: Att vara ute i naturen och stärka kropp och själ!

Å andra sidan, så är det tyvärr lite trixigt att använda ett internetforum till att paddla eller tälta med...

Därför kanske diskussionerna blir lite avlägsna från det egentliga intresset emellanåt?..

Strmbrg,
 
Re: Jag har läst...

Kalle E; sa:
Utan den kostnadsminskningen hade produkten blivit så dyr att konsumenterna, trots att den säkerligen hade varit väldigt fin, inte tyckt det var motiverat med det högre priset.

Tillåt mig att fråga varför produkten bara skulle vara "väldigt fin" och inte LIKA fin när den produceras i Rapla istället för på Frösön. Det är ju det tillverkande företaget och dess renommé som borgar för produktens kvalitet, inte tillverkningsorten. Eller har någon noterat att kvaliteten på Hillebergs tält och klättermusens prylar blivit sämre efter baltikumflytten?

Kalle E; sa:
Att det sedan utarmar svensk industri och medverkar till social dumping är en annan diskussion.

Varför innebär det social dumpning att våra baltiska grannar får arbete? Vi ska väl snarast låta oss glädjas över att våra närmsta grannar får jobb och därmed en bättre tillvaro. Eller är det en framtida social misär bland f.d. tältsömnadsarbetare på Frösön som avses?


undrar Joakim Ekendahl
 
Ledsen grabbar, men det spelar faktiskt roll

Vi konsumenter tänker liksom många kapitalister kortsiktigt. Typ jag sparar pengar på att köpa den billiga kina-prylen, men att det i slutändan innebär att mitt eget jobb (och svensk välfärd) försvinner i längden - det tänker jag inte på nu.

Men nu till det där med kapitalisterna istället. Det är så att det finns olika kulturer i världen. Det innebär också att folk har olika inställning till hur bra man skall göra jobbet. Vi har de protestantiska värdena (Luther&Co) att tacka för att vi har en tendens att "göra rätt för oss". Sedan har vi ju den där enkla saken att förklara något i detalj på utrikiska, vilket bara det borde räcka för att inse att det blir kvalitetsproblem.

Så sent som igår snackade jag med en vän vars jobb just nu går ut på att få en fabrik flyttad från Sverige till Polen att fungera. Han är rätt förtvivlad över att de säger jovisst och sedan gör som tidigare så fort han vänt ryggen till. Effekten är att produkten är osäljbar i Sverige och inte lätt att sälja i Västeuropa heller (nedsatt pris).

Tyvärr är det för många ekonomer som styr och ställer. De kan lätt räkna på vad en sänkt lönekostnad innebär, men hur många kronor blir en okänd sänkt kvalitetsstandard? Kopplas det till en ledning som sedan inte vill att sanningen skall vara känd, så blir ofta svaret att "de här kostnaderna finns inte för det har VD bestämt". Och vem tror du sedan attesterar de där extraordinära kostnaderna och bestämmer under vilket konto de skall stå (gömmas)?

Själva har vi fått erbjudande om material från en ny västerländsk konstruerad och driven fabrik i Östtyskland. Materialet har inte kunnat godtas av ett flertal skäl. Det håller inte överenskomna storlekar, det innehåller fukt, det är inte korrekta vikter, det innehåller ämnen som inte skall finnas etc. Åtgärder vidtas och nästa sändning (eller nästa igen) är det problem med igen. Hade det inte varit att vår ägare hade haft ett finger med i spelet, så hade de inte behövt bekymra sig med att offerera material någon mer gång. Andra billiga öst/Asien tillverkare som gjort bort sig så här är fortfarande portförbjudna efter 10 år.

Det finns en italiensk firma som faktiskt får leverera då det inte är något fel på produkten. Problemet är dock att vi måste ta den till Sverige några veckor innan den skall användas för de har ingen koll på när den verkligen skickats eller var den är när den var tänkt att vara framme . Dessutom brukar någon av dess anställda sälja lite av vårt material på vägen, så plomberingen är ofta brutet så att vi tvingas väga det hela.

Så, av kostnadsskäl, är våra stora leverantörer välrenommerade företag (Tex DuPont) som sköter sig år från år, (vilka naturligtvis också tar bra betalt). De granskade vår anläggning i detalj innan de godkände oss som bland de första kunderna på deras nya material. De hade helt enkelt inte råd att leverera till någon firma som svärtade ned namnet på deras nya produkter.

Jag har även sett exempel på fabriker som flyttat till öst och där tillverkningen tagits tillbaka för att det blev för stora problem.

Sedan är det ju frågan vad du betalar de extra kronorna för. Det är väl rätt självklart att du inte får tre gånger mer tält för pengarna för ett (numera estniskt) Hilleberg. Däremot så håller Hilleberget under förhållanden där det andra inte håller. Sannolikt (jag har ju ett gudskelov svenskt Hilleberg), så har du långt mindre kvalitetsbrister. Jag menar så här; anta att Hilleberget är till 99% rätt och Biltema till 90% rätt, så borde Hilleberget vara 99/90 gånger dyrare. Ränknar du kvalitetsbrister så är det alltså 1 fel mot 10, dvs 10/1 gånger dyrare. Vilket är rätt sätt att räkna?? Det är upp till dig som kund vad just du värdesätter!

Sedan gäller det ju att se upp med varumärken som säljer på mode och image. Där blir det ju mycket dyra marknadsföringskostnader. Men för just dig kanske det är viktigare att prylen syns i tv-reklamen än att den är bra, så i så fall är det väl ok. Ett typfall är väl Hästens sängar jämfört med Hilding Anders. Nästan alla vet väl vad Hästens är, men hur många känner till att Hilding Anders är en av Europas största tillverkare av sängar och är baserade i Sverige? Även om jag inte kan detaljerna i det här fallet har jag för mig att hälften av Hästen-kostnaden ligger i marknadsföring.

Surt sa räven om rönnbären. Men å andra sidan ger inte ett överflöd på pengar heller lycka, för då försvinner mycket av glädjen i allt som går att köpa.
 
Logaritmiska samband?

Diskussionen är intressant och kul!
Den känns saklig och de som skriver upplever jag har just sakligheten som ledstjärna för sina inlägg. Sedan kan vi ju hamna lite olika ändå. Detta gör det ju bara mer intressant, tycker jag!

Vad menar jag med min rubrik?
Alldeles oavsett om jag använder ordet "logaritmiska" riktigt, så menar jag så här, enkelt uttryckt:

I strävanden efter ständiga "förbättringar" så tenderar generellt kostnaderna att öka snabbare än "förbättringen".
Man kan kanske säga att kostnaderna skenar iväg snabbare än "förbättringen" och att detta blir allt mer påtagligt för varje ytterligare "förbättring".

Därför är det inte troligt att en dubbelt så kostbar vara också är "dubbelt så bra".

Låt oss ta ett tälts egenskaper som ett exempel:
Vi vill nu förbättra tältets egenskaper att motstå storm, säger vi.
(Vi antar för enkelhets skull att det finns ett sätt att mäta och kvantifiera "stormmotståndet".)

Till en viss nivå kan vi forsätta att använda samma väv, men vi kan exempelvis förse tältet med fler eller bättre placerade stormlinor.
Det blir inte så mycket dyrare för det.
Men lite bättre.

Vill vi nu förbättra stormegenskaperna ytterligare, så kanske vi väljer att använda en annan och starkare väv och kanske starkare stänger.
Denna förbättring kostar förmodligen mycket mer än den förra. Kanske detta "steg" blir 10-falt dyrare att genomföra än "steg ett".
Nu blev det ytterligare bättre, men inte tiofalt bättre.
Totalkostnaden för tältet blir naturligtvis inte 10-dubblad. Men kanske tredubblad.
Motståndskraften mot storm däremot, kanske stannade vid en tvådubbling...

Ta nu inte fasta på de absoluta siffrorna jag använder i exemplet. Det viktiga är fenomenet i sig.

Mvh
Strmbrg,
 
jojomensan

Som vanligt så är vår allas batterikanin klarsyntheten själv..

Jag vet att jag tjatat om detta tidigare, men... Just det som beskrivs när företag flyttar ut tillverkning till låglöneländer eller på annat sätt fular ut sig. Då gäller det att man använder sig av sitt konsumentansvar. Jag tycker inte att det bara handlar om vilken pryl som är optimalast, det handlar oxå om vem som skall ha mina surt förvärvade pengar.. Jag väljer nogrannt mina leverantörer för att inte stödja några dumheter, vad som är dumheter är helt upp till var och en.. MAO Ta ansvar för era inköp!!

:)
 
Re: Ledsen grabbar, men det spelar faktiskt roll

Duracellkaninen,

Jag håller med dig om många av dina synpunkter gällande import av produkter med högt teknologiskt innehåll. Det är lätt att det blir fel och anledningarna till det kan vara många, men det är just detta som är grejen. Om det nu är så att den högteknologiska produktionen funkar bäst i Sverige så är det ju bäst att den äger rum här. Så långt tror jag nog att alla håller med.

När det gäller t.ex. Hillebergs tält så har jag fått för mig att de alltjämt utvecklas i jämtland och att det bara är själva sömnaden som flyttats utomlands. Det tekniska utvecklingsarbetet har blivit kvar där det görs bäst, medan själva sömnaden flyttats till en mer (kostnads)optimal plats. Att svenska sömmerskor/sömmare (vad kallas en man som syr?) blivit av med jobbet är beklagansvärt, men samtidigt bör man glädjas över arbetstillfällen i Baltikum.

Jag tror nämligen inte att sömmerskor i Estland syr snedare än någon annanstans. Det är ju upp till ägaren (H-berg) att hålla koll på att så inte sker. Skulle det varit fråga om en mer high-tech betonad produktion så kanske den inte skulle hamnat i Estland.

Min uppfattning är därför att utflyttnignen av tälttillverkningen förefaller vara optimal. Vad tälten skulle kostat utan utflytt får vi aldrig veta. Vad vi känner till idag är att Hillebergs tält i alla fall finns kvar på den svenska marknaden.

Vad priset anbelangar så är jag inte benägen att hålla med om ditt resonemang som citeras nedan.

Duracellkaninen; sa:
Jag menar så här; anta att Hilleberget är till 99% rätt och Biltema till 90% rätt, så borde Hilleberget vara 99/90 gånger dyrare. Ränknar du kvalitetsbrister så är det alltså 1 fel mot 10, dvs 10/1 gånger dyrare. Vilket är rätt sätt att räkna?? Det är upp till dig som kund vad just du värdesätter!

Att ett Hilleberg skulle kosta 99/90 gånger priset på tältet från macken är fel. Troligtvis även att det skulle kosta 10/1 gånger priset på bensinmackstältet.

Borde inte tältet värderas utifrån hur mycket man skulle vara villig att hala upp för att få krypa in i ett helt tält när man en regnig oktobernatt i Sarek sitter genomblöt och frusen i sitt sönderblåsta tält från Statoil?

påstår

Joakim Ekendahl
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...