Paddeljacka, nu igen

Tjatigt kanske, men nu skall jag köpa en paddeljacka och undrar därför om någon vill ge mig förslag på en bra sådan.

Det enda oomrunkulleliga kravet är att den skall vara tillräckligt tät för att det inte skall mer än möjligen sippra in någon matsked om jag rollar.

Till det kommer flera önskemål som jag hoppas att så många som möjligt skall kunna uppfyllas. Bland dessa märks:

- den skall inte prassla
- den skall ha huva
- den skall ha en eller ett par smarta fickor
- den skall vara lätt att ta på och av. Gärna så att det till och med är möjligt när jag sitter i kajaken på havet.
- den skall vara billig som tusan

Jag är beredd att jämka på önskemålen. Vad har ni för jackor ni som har, och hur fungerar de? Vad kostar de och var kan jag köpa dem? Jag tänker ha min till att paddla nu på senhösten och tidig vår så jag är inte så hjälpt av tips om lätta windstopperjackor jag kan ha på sommaren.

Paddla lugnt

Kalle
 
Kalle E; sa:
- den skall ha en eller ett par smarta fickor

Jag har hittills inte träffat på nån jacka, paddeljacka eller annan typ av jacka, som har smarta fickor...

När jag tänker efter så har jag överhuvudtaget aldrig mött en inteligent jacka :cool:

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Jag har hittills inte träffat på nån jacka, paddeljacka eller annan typ av jacka, som har smarta fickor...

När jag tänker efter så har jag överhuvudtaget aldrig mött en inteligent jacka :cool:

/Håkan

Nej, jag håller med, jackor är inte vidare intelligenta. (Men du skall träffa mina kängor. De klår mig nästan i schack.) Men om man nu tänker sig en smart ficka i bemärkelsen konstruerad på ett smart sätt. Är det tydligare? :)

Kalle
 
Palm

Det engelska företaget Palm har en hel del intressanta paddeljackor i sitt sortiment, med olika detaljlösningar anpassade för olika målgrupper (forspaddlare, havspaddlare, etc.). Säljs bl.a. av Svima i Sthlm (www.svima.se). Ring och be dem skicka ett produktblad. De kostar dock en del, från tusenlappen upp till 2.700:-

Mvh//Janne
 
Jag har planer...

...på att beställa en Palmjacka och ev. en torrdräkt från England inom den närmaste tiden. De återförsäljare jag kollat in är:

Robin Hood Watersports
http://www.roho.co.uk/

Up and Under
http://www.upandunder.co.uk/

Up and Under brukar ofta ha intressanta erbjudanden i sin "bargain bin" och jag överväger faktiskt att testa en Palm Swicth trots att den saknar huva. Jag räknar nämligen ändå med att ha en annan huvudbonadslösning.

Kalle: Med tanke på att du bor i Göteborg och jag i Mölndal så skulle vi kanske kunna samordna en beställning och kapa fraktkostnaderna en aning. ;)
 
Kalle E; sa:
Det enda oomrunkulleliga kravet är att den skall vara tillräckligt tät för att det inte skall mer än möjligen sippra in någon matsked om jag rollar.

- den skall inte prassla
- den skall ha huva
- den skall ha en eller ett par smarta fickor
- den skall vara lätt att ta på och av. Gärna så att det till och med är möjligt när jag sitter i kajaken på havet.
- den skall vara billig som tusan

Nu har jag köpt mig lite kläder, men ännu inte testat dem. Det blev Yaks jacka Zephyr och dessutom byxor från samma tillverkare. Vad gäller kraven ovan kan jag redan nu konstatera att 1) jackan prasslar, 2) den inte har huva, 3) den inte har en enda ficka (varken med eller utan någon form av intelligens). Den är dock ganska lätt att ta av och på och den var, om inte billig som tusan, åtminstone ganska billig jämfört med andra paddeljackor (1 295 kr).

Vad gäller grundkravet att den skall vara tät måste jag återkomma angående det efter att jag testat den i havet. Redan nu kan jag dock konstatera att den troligen kommer att läcka in lite vid ärmsluten, midjan och framförallt halsen (alltså överallt som det ens är möjligt kan man säga). Orsaken är att jag prioriterade användarkomfort framför latexmuddar. Jackan har neoprenmuddar med kardborreband i ärmar och midja och någon sorts mjukt gummi/plast-liknande tyg med kardborreband i halsen.

Jag har ju tidigare blottat min intellektuella kapacitet jämfört med ett par halvt utslitna kängor. Nu redovisar jag tydligt hur konsekvent och stingent jag är som konsument.

En ändock nöjd Kalle
 
Flytväst och lösa muddar

Den variant jag fastnat för är att ha de intelligenta fickorna på flytvästen. Jag paddlar i en A-one jacka, med en ganska idiotiskt placerad (löstagbar) bröstficka. Men min Kanuk-flytväst har fyra rejäla fickor fram. Det fungerar utmärkt.

Jag bättrar också på ärmsslutstätningen med lösa neoprenmuddar, som går att ta av för vädring om det blir för varmt.
Hälsningar
//Per
 
En får tacke

för alla tips. Nu har jag ju redan köpt mig en jacka som jag hoppas skall fylla mina behov, men tack i alla fall. Det senaste tipset var bra, lite synd att jag inte läste det innan jag köpte jackan kanske.

En knivig avvägning är latexmuddar. Om jag förstått det rätt är jackan inte garanterat tät om det inte sitter latex i alla öppningar. Neopren kan fungera också, men man löper alltid risken att det sipprar in lite vatten. Ytterligare osäkrare är muddar i olika mjuka plast/tyg-liknande material. Självklart är det bra om jackan är helt tät, men mot detta önskemål bör vägas kravet på komfort vid själva paddlingen. Framförallt i halsen är det av betydelse. En latexmudd snörpt om halsen riskerar garanterat att förminska paddelupplevelsen efter några timmar. En neoprenmudd likaså, men kanske lite mindre, medan en mjukare halsmudd gör dagen uthärdlig. En helt tät halslinning i latex öppnar man heller inte och luftar ur lite överskottsvärme i någon skyddad vik med. Överhuvudtaget kränger man inte av eller på en sådan jacka sittandes i sittbrunnen, antar jag?

Vi landar alltså i grundproblemet vad gäller paddelkläder, skall de vara täta eller bekväma? Jag resonerade så här. Det är bara när det är så kallt i vattnet att jag utsätter mig för en risk om jag går runt som det är intressant med en tät jacka. När det är så kallt paddlar jag försiktigt och slipper följdaktligen förhoppningsvis att gå runt överhuvutaget. Jag leker inte runt och utsätter mig för risker i onödan. Går jag ändå runt vill jag dock inte dö. Jag kommer alltså troligen att sitta hela tiden i kajaken och paddla. Därför måste kläderna fungera bra då. Går jag emellertid runt måste kläderna fungera för att jag inte skall riskera att dö eller skadas allvarligt. Det är dock inte nödvändigt att de skall hålla mig snustorr och fin även efter en kapsejsning. Går jag runt när det är kallt är det en så extrem och sällan inträffande händelse att jag måste betrakta det som en nödsituation och troligen avbryta paddlingen och ta mig hem igen. Jag kommer definitivt inte att bara rolla upp igen och fortsätta som om inget hänt. Alltså måste kläderna "bara" klara mig ur nödsituationen, inte tillåta mig att fortsätta som om inget hänt.

Självklart vore en torrdräkt skönt att ha, men dels verkar det varmt och lite obekvämt med latexen överallt, dels är det för dyrt. Alltså har jag skaffat kläder som kommer att förhindra cirkulation av kallt vatten runt kroppen, men inte att jag blir lite blöt. Kapsejsar jag räknar jag med att bli minst blöt, möjligen genomblöt över hela kroppen. Det jag hoppas undvika är däremot att bli nedkyld på grund av att kallt vatten fortsätter att cirkulera runt kroppen en lång tid. Som jag nämt tidigare här i forumet räknar jag med att kläderna måste tillåta mig fem minuter i vattnet och 20 minuter i kajaken efter kapsejsning innan jag kan byta till torra kläder. Det innebär kapsejsning och självräddning i lugnt vatten (annars paddlar jag inte på vintern) och paddling till land högst 2 km bort (längre bort från land går jag inte på vintern).

Många jackor som är relativt billiga är forspaddlingsjackor. Dessa kan man förvänta sig är helt täta och har latex överallt. Jag kan gott tänka mig att en del barkade forspaddlare sitter och myser i dessa en hel dag i sträck och inte besväras av latexmudden i halsen. Jag undrar dock om det isåfall inte beror mer på skillnaden mellan forspaddling och långfärdspaddling än på att latexmuddar skulle vara sköna. Jag antar att när man forspaddlar är man på helspänn, jobbar hårt och har hög puls och adrenalinet sprutande ur öronen mest hela tiden. Dessutom är det vardagsmat att gå runt lite då och då, och dessutom har man hela tiden möjlighet att ta sig upp på land ganska snabbt och där ta en paus och lätta lite på kläderna med fast mark under fötterna. När man långfärdspaddlar är man vanligen mer ute efter att slöpaddla och njuta av stillheten och en fika i sittbrunnen. Då antar jag att man är mer kräsen med komforten i både sittbrunnen och kläderna.

Funderar Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Byta gummimudd i paddeljacka? Paddling allmänt 4
DavidS paddeljacka? Paddling allmänt 1
Militärcykelmannen Paddeljacka för barn? Paddling allmänt 6
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Stuvarn Lätt paddeljacka? Paddling allmänt 27
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
srpp Enkel och ren paddeljacka, del 2 ;) Paddling allmänt 3
srpp Enkel o ren paddeljacka i Paddling allmänt 31
FarbrorBlå Paddeljacka NRS Na Pali Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
bluewing Söker tips om bra paddeljacka Paddling allmänt 15
storfiskarn? Paddeljacka Paddling allmänt 0
Kalle E A-one paddeljacka Paddling allmänt 1
Hutt Torrdräkt eller våtdräkt+paddeljacka? Paddling allmänt 15
knatte Paddeljacka? Paddling allmänt 6
Per-Arne Paddeljacka. Paddling allmänt 9
Paddeljacka Paddling allmänt 3
Linda-loo Kajakval... Igen ;) Paddling allmänt 4
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Vakuumförpackning aktuellt igen. Paddling allmänt 8
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
BeatriceK Åter igen biten Paddling allmänt 0
kajakmicke torrdräktssnack - i år igen... Paddling allmänt 22
mj1188 Dags igen för den vanliga Havskajensdag i Stockholm Paddling allmänt 2
jjjjy66 Jim Danielsson har gjort det igen! Paddling allmänt 0
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
soljesp Sätta igen gamla skruvhål? Paddling allmänt 9
bajdarka Så var det detta med torrdräkt igen! Paddling allmänt 4
picturethis.se Gotland Runt igen! Paddling allmänt 0
djurvall Hur får jag kajaken vit igen? Paddling allmänt 27
sprallerhök Hurra! Nu har jag Hybris igen! Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.