Paddeljacka.

Hallo! Vore tacksam för tipps på en bra paddeljacka för långfärd. Några krav som man har är: God ventilation. Fungera vår , sommar , höst. Infälld huva i kragen. Får ej kosta för mycket. Jackan skall kunna "andas". Har tittat på paddeljacka från "kanuk". Vet ej om det kan vara ett bra alternativ. A-one. Är det någon som har provat den??? Är tacksam för alla svar. M.V.H Per-Arne Söderberg.
 
paddeljacka

Jag har inte något självklart svar på din fråga men jag står just inför samma fråga som du och delar gärna med mig av mina funderingar. Har beslutat mig för att pensionera min gamla paddeljacka och skaffa en ny, som "andas"(släpper igenom viss kondens) och med huva i kragen. Jag har tittat runt lite och kommit i kontakt med de jackor du nämner. Kanuks är smidig och tyst (!) och dessutom användbar till andra friluftsaktvitieter. Men den är "bara" vattenavvisande och inte vattentät. Vad händer när vädret är riktigt vått? A-one's jacka har jag bara provat men inte använt i praktiken. Verkar vara bra och genomtänkt. Det enda som gör mig själv lite tveksam är att det inte finns några vattenavvisande muddar (neopren eller latex) som hindrar att vatten forsar in vid vågor och felskär med paddel. Jag lutar just nu åt antingen Palm Eskimo (1.450 kr på Svima) eller Hiko Sailing (1.290 kr hos Kajaktiv). De har båda "andas"-funktion, huva och muddar. Finns säkert fler och jag kommer att följa diskussionen med stort intresse.
 
Huva i kragen?

Varför är det så viktigt med huva i kragen? Sådana huvor blir aldrig speciellt bra. Så för alla andra aktiviteter än paddling så är det inte en bra lösning, varför är det bra för paddling?
 
Ett förtydligande.
Själv tycker jag att huvan i sig är viktigare än prepositionen före. Skärningen på huvan är viktigare än om det är "i" eller "på". Kan se (och har upplevt)fördelar med båda. Håller dock med om att "på" ofta är bättre skurna.
 
A-one Paddeljacka

Hej
Vi använder oss av A-one paddeljacka och den har fungerat mycket bra för oss och vi rör oss ute i
skärgården stora delar av året.

Själv använder jag den året runt och anpassar kläderna under. Dubbla luvor (ej infällda i kragen vilket bara är bylsigt) fungerar mycket bra. En "tät" inre luva så att man håller sig varm om huvud och nacke och en yttre luva med liten vattenavvisande skärm.

Detta ställ har en vattenpelare på ca 12000 och jag kan garantera dig att det är vattentätt tack vara membranet. Den eventuella fukt som bildas mot kroppen är den som stannar i kalsonger eller T-shirt av bomull vilket inte är att rekomendera. Jag blev själv övertygad om dess täthet när jag tvättade av en lerfläck på ärmen, jag var helt torr om handen som jag stoppat in i jackan och då höll jag den under rinnande vatten några minuter och gnuggade med tvättmedel på utsidan.

Blixtlåset i halsen går att öppna ganska mycket vilket gör att "skorstens-effekten" fungerar bra. Blir man varm och svettig under detta ställ så blir man ej kall eftersom fukten på ett utomordentligt sätt transporteras ut ur jackan.

Du kan se jackorna In-Action på vår hemsida:
http://www.kayakit.se

På denna länk kommer du direkt till en bild där du ser
jacka och byxa.
http://www.kayakit.se/web/kayakit.nsf/(allbynoteid)/A66?opendocument&count=5

Hör av dig om du undrar något.
Mvh Lasse
[Ändrat av LasseEklund 2002-02-19 kl 09:53]
 
Tierras Jacka

Någon som har kommentarer till Tierras paddeljacka (vet inte vad den heter men har för mig att den är i goretex, med neoprenmuddar i ärmar och hals)?
 
Re: Tierras Jacka

1145; sa:
Någon som har kommentarer till Tierras paddeljacka (vet inte vad den heter men har för mig att den är i goretex, med neoprenmuddar i ärmar och hals)?

Min sambo använder Tierras jacka och är nöjd med den. Halstätningen är dock inte 100%ig. Neoprenmuddarna i armarna fungerar däremot utmärkt.

Själv använder jag en Kokatat jacka (Kokatat TecTour anorak ) och den är jag jättenöjd med, den har latex-muddar i ärmarna och en mycket bra halstätning.
Jackan är i 3-lagers goretex. Den har dessutom dubbelt tyg i nederdelen vilket gör att man kan "stoppa in" kapellet i jackan och på det viset få bättre tätning mot sittbrunnen.
Mvh erik
 
Re: Tierras Jacka

1145; sa:
Någon som har kommentarer till Tierras paddeljacka (vet inte vad den heter men har för mig att den är i goretex, med neoprenmuddar i ärmar och hals)?

Min sambo använder Tierras jacka och är nöjd med den. Halstätningen är dock inte 100%ig. Neoprenmuddarna i armarna fungerar däremot utmärkt.

Själv använder jag en Kokatat jacka (Kokatat TecTour anorak ) och den är jag jättenöjd med, den har latex-muddar i ärmarna och en mycket bra halstätning.
Jackan är i 3-lagers goretex. Den har dessutom dubbelt tyg i nederdelen vilket gör att man kan "stoppa in" kapellet i jackan och på det viset få bättre tätning mot sittbrunnen.
Mvh erik
 
Tierra Seakayak anorak

Mycket bra jacka. Prasslar lite (läs lite) när man paddlar men fördelarna uppväger dom få nackdelar som finns. En bröstficka och en ficka på vänster ärm. Ventilerar bra, när man har flytvästen under, trots att den inte går att ventilera under armarna.

Tyvärr så tror jag inte tierra tillverkar jackan längre så hittar du någon skall du nog slå till.

Priset var 3000:- när jag köpte min.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.