Enkel o ren paddeljacka i

Enkel o ren paddeljacka

Hej!

Jag vill:
INTE ha heltäta latexmuddar vid ärmslut.
INTE ha huva.
INTE ha en massa fickor.
INTE ha en pösig o o-tight design.
INTE ha nån himla speciel midjelösning med något försök till vattentäthet.

Jag VILL:
-ha ärmslut (neopren?) som går att öppna så mycket att man kan få upp ärmslut över armbåge. (Det behöver alltså inte vara heltätt.)
-ha en enkel och halvtätbar (neopren?) halsförslutning.
-ha en möjlighet att öppna ordentligt i halsen för ventilation.
-ha en enkel dragsko i midjan.
-ha tight och välskuren design.
-ha jackan sydd i ett "andastyg".

Jag vill ha en enkel och flexibel no-tjafs-solution som funkar eländiga dagar, varma dagar och även under cykelturen till kajakklubben.

Ok, visa förslagen!
Money is no issue! (Men Kokatats snygga och välgjorda jackor öppnar inte optimalt i halsen samt saknar så vida ärmslut så att man kan blotta underarmarna...)

Tack för svar som tar hänsyn till min "kravlista". Alltså; jag "skiter i" om du är jättejättenöjd med en jacka som har huva, massa fickor och annat jox... ;-)

Patric
 
Nästan..

Vi är flera här nere i Malmö Kanotklubb som kör med en jacka från Palm, som heter Freestyle tror jag.
Jag tror den är rätt nära det du söker:

- Ärmarna går o dra upp över armbågen, och går även då att täta hyggligt.
- Halsen går att vädra mycket bra, och tätar sådär.
- Enkel dragsko i midjan.
- Det ska väl vara något slags andastyg och det funkade bra i början, men börjar nog andas (åt båda hållen..) mer o mer.
- Tyvärr lite fladdrig men helt ok om du har den under flytvästen, mycket bra om du kavlar upp armarna.
- En ficka på bröstet, som jag aldrig använder.

På pluskontot är också att den är ganska tunn, vädrar bra och torkar snabbt. Kvalitén är hygglig men ett pris på ca 700 danska är helt ok.
På minussidan är väl, förutom fladdrigheten att den inte värmer så mycket. Och att den bara finns i två färger - halva MKK paddlar omkring i den blå varianten..

/ Ulf
 
Slalomforsjacka

Låter som en vanlig jacka som många slalompaddlare använder. Finns nog på dom flesta ställen som säljer sådana grejer

Hans Friedel
 
Re: Slalomforsjacka

UlfJohansson; sa:
Vi är flera här nere i Malmö Kanotklubb som kör med en jacka från Palm, som heter Freestyle tror jag.
...
På minussidan är väl, förutom fladdrigheten att den inte värmer så mycket.
....
Det är den jag har och haft ett bra tag. Och jag är himla nöjd med allt utom just fladdrigheten och att "andastyget" inte är så där ruggigt effektivt efter ett tag...

Jag vill ha vissa egenskaper från denna jacka - kombinerat med vissa egenskaper från Kokatat Paddling Jacket i GT Paclite.

hassex; sa:
Låter som en vanlig jacka som många slalompaddlare använder.
Hmm... Det jag sett av forsjackor är att varken halstätningen eller ärmtätningen är öppningsbar och ventilerbar. Mer åt halvtight neoprenmudd eller, på finare jackor, heltät latexmudd.

Men du, jag skall kolla! Tack!

Andra tips??

Hoppas,
Patric
 
Siverbrant hade med sig lite jackor och torrdräkter från Gul och visade upp på klubben i går. Dom hade också en ganska schysst variant som påminnde om Palm, fast lite bättre kvalité kändes det som. Tyvärr var den, liksom de flesta jackor, lite för fladdrig.

Har aldrig riktigt förstått varför alla tillverkare gör jackorna så stora, särskilt i armarna. Jag vill inte ha det när jag springer, o inte när jag paddlar heller..

Kul o se om det finns några tips på bättre grejer.

/ Ulf
 
UlfJohansson; sa:
Har aldrig riktigt förstått varför alla tillverkare gör jackorna så stora, särskilt i armarna.

Att de var stora och pösiga för tio år sedan kan man ju fatta... Men nu för tiden har ju hela friluftsmaffian fattat bättre; med tightare skärningar och strechpaneler etc. Paddlingskonfektionen borde ju hänga med tycker man. Kan man månne drista sig till ett litet fånigt upprop; Bättring, för bövelen!

Gul är noterat. Thnx!
Mera mera!!

-p-
 
Om man har sådana krav på en jacka, varför inte bara köra med sin vanliga gtx-jacka (nu är jag lite fräck och förutsätter att alla på utsidan har någon formutav gtx-jacka). Där kan man få allt det du söker och dessutom så är den funkis till annat. En särskilld jacka med halvtaskiga tätningar blir lika blöt som en vanlig jacka, varför man inte behöver lägga pengar på en sådan som du specifierar.
Annars har kanuk lite jackor i den modellen som du söker, fast det är inget som jag skulle välja. Ska man utöka i sitt sortiment kan man uppgradera med neoprenmuddar till sin vanliga jacka. Det ger ungefär samma effekt (alltså, det blir lika blött iaf). Dessutom ger det lite mer flexibilitet. Men som sagt, jag fattar inte varför man vill ha en sånhär jacka eftersom den inte har någon funktion som inte den vanliga regnjackan har...
/sulan
 
samme83; sa:
Men som sagt, jag fattar inte varför man vill ha en sånhär jacka eftersom den inte har någon funktion som inte den vanliga regnjackan har...
/sulan

Jag fattar varför jag vill. Ok? ;-) (du vill inte läsa mina motiv...)

Och; det är ju bra att du är nöjd med din vanliga goretaxjacka till paddling. Och, jag förstår varför det kan vara väldigt bra.

Några fler tips inom min rättså välspecade önskan?
-p-
 
Chillcheater från Reed har lite tajtare grejer men jag är inte helt tänd (kanske inte det som är meningen i första hand heller..) på det materialet. Andas för dåligt och en lukt som gör att man nog inte bör cykla till klubben i den - åtminstone inte inom bebodda trakter..
Men dom är billiga, verkar leverara snabbt och du kan få det specialsytt för ett rimligt tillägg.
Och nej, vanliga jackan funkar inte o paddla i..
/ Ulf
 
UlfJohansson; sa:
Chillcheater från Reed har lite tajtare grejer ...

Jag vet. I skutan tror jag att det är en lysande lösning. Men jag är mer sugen på totalkonceptet i en jacka. Ungefär som din/vår Palm-lösning fast med bättre tyg och skärning.

Typ; Cykla ut utan att vara instängd. Vid fulväder ha rimligt tätt och vid finväder kunna exponera mer för ventilation. Pausa ett tag och slita på sig en fleece under.

Bara en jacka att ha med sig. Bara EN enkel jacka att packa ner, hålla reda på, tvätta respektive torka.

Jag paddlar ofta så att jag blöter händer och armslut rejält, inte så mycket att jag vill förlora flexibilitet med en latextätning (jo, torrdräkten tas på under vintern) - neoprentätningen är fortfarande MYCKET bättre (tätare, mer snabbjusterad) än en GT-jacka med neoprenmudd pårullad (och för högsjötrix och rolltrolleri vill jag ha halstätningen minst halvtät).

Ett par kompisar till mig paddlar mycket torrare. De mår rimligt bra i vanlig GT-jacka. Inte jag.

Mera mera?!
-p-
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.