Torrdräkt eller våtdräkt+paddeljacka?

Hej
Jag tänkte fråga er vilken typ av kläder ni använder, främst vår, vinter och höst när det är kallt i vattnet? Jag tar för givet att jag kommer hamna i vattnet när det är som mest olämpligt och vill då vara utrustat för det. Jag har dock svårt att bestämma mig men det lutar åt en torrdräkt.
Motivera gärna hur du resonerat vid valet och vid vilka förhållanden du paddlar.

MVH/Hans
 
Våtdräkt

Hej !

Jag paddlar ej kajak men jag vågsurfar här i svedala.
Bästa våg tiden är såklart på vintern, jag använder våtdräkt och det funkar väldigt bra man kan surfa ca1-2 timmar när havet ligger runt 2-4 grader.
Jag antar att en torrdräkt är väldigt klumpig både du och jag använder ju armarna för att baddla så rörlighet vid axlar är viktigt.
Min våtdräkt är 5mm kropp 3mm armar 4 mm ben.
 
Hei. Tørrdrakt er absolutt det beste alternativet.
men den på være av det "pustende" slaget, ellers vil du fort bli gjenomvåt av svette.
Jeg bruker selv tørrdrakt av gore-tex om vinteren.
Men selvsagt, våtdrakt med åpne armer av typen "Long john",duger også.

MVH. Erik
 
Ja, det verkar som om det är nödvändigt med ett material som andas i torrdräkter. Jag har funderat på Kokatat Front Entry Drysuit.
Om man istället väljer våtdräkt så räcker det tydligen inte ens med 6mm neopren om man får bada en stund i vattentemperaturer neråt nollan. 6 mm eller tjockare neopren är antagligen för tjockt att paddla i. Dessutom sägs det att våtdräkter luktar bäver eller värre efter ett par dagar. Paddeljackan kommer man väl ändå inte ifrån heller, och då blir inte våtdräktsalternativet så billigt.

MVH/Hans
 
Glöm inte understället

Torrdräkt i GoreTex är helt klart det bästa alternativet. Fast det skaver en smula - i plånboken...

Glöm dock inte att själva torrdräkten inte isolerar särskilt mycket, den håller bara vattnet borta. För att klara att ligga i kallt vatten en lång stund, krävs rejält underställ. Själv använder jag ett (på vintern dubbelt) underställ typ Craft. Kompisen använder ett ullfrotté-ställ.

Båda underställstyperna har den fördelen att de likt GoreTexen andas. Efter frisk paddling blir man kanske lite svettig. Om man då behåller hela stället på medan man rastar, slår upp tält eller dylikt, är man efter en stund åter torr på kroppen.

Det finns också underställ med inbyggd "utfyllnad", så att torrdräkten även ger flytkraft. På min arbetsplats (en passagerarfärja) har vi sådana underställ till de torrdräkter vi använder när vi kör vår räddningsbåt. Dock är de sämre att svettas i än Craft-ställen och ullfrottéställen. Så det blir nog flytväst i kajaken även i fortsättningen.

mvh,
Jens
 
"Glöm dock inte att själva torrdräkten inte isolerar särskilt mycket, den håller bara vattnet borta. För att klara att ligga i kallt vatten en lång stund, krävs rejält underställ. Själv använder jag ett (på vintern dubbelt) underställ typ Craft. Kompisen använder ett ullfrotté-ställ."
------------------------------
Det är väl detta som är en av fördelarna med torrdräkt, det att man kan variera isolationen på ett bra sätt, allt efter vatten- lufttemperaturen.
Hur är det sen med fötterna, skall man välja en dräkt med fasta GoreTex-sockar eller en utan?
Med eller utan huva? Använda en lös Neoprenhuva istället?

/Hans
 
Var köpa torrdräkt?

Var får man tag i en sådan torrdräkt i goretex och vad kan de tänkas kosta? Någon som har någon länk till en försäljare?

Joakim
 
Huva och försäljare

Vi på Orust Kajak säljer Kokatats torrdräkter. Se katalogen på http://www.orust-kajak.se/produkter/priceswe.html Troligen kommer vi senare i år att börja saluföra även en annan dräkt, men där finns ännu inte pris och fakta klara.

Om detta med huva och fötter: Ingen stor fråga, enligt min mening. Dessutom är utbudet så pass begränsat, att man får ta vad som finns.

Min personliga erfarenhet är att det fungerar bra med huva av stretchGoreTex, alltså en ganska löst sittande huva, som inte är helt tät. Den ger regn- och vindskydd, och skulle jag gå runt, släpper den in högst ett par matskedar. Det mesta av paddlingen försiggår ju trots allt inte under ständig översköljning. Den lösa neoprenhuvan, som ger full täthet, brukar jag ta på mig endast vid rollträning samt vid surf- eller forspaddling.
Min dräkt har påsydda sockar. Bra, tycker jag, De slinker lätt ner i mina neoprenstövlar, men kan också sättas i Teva-sandalerna.

mvh,
Jens
 
"Om detta med huva och fötter: Ingen stor fråga, enligt min mening. Dessutom är utbudet så pass begränsat, att man får ta vad som finns."
-------------------------

Jag har fått intrycket från Kokatats hemsida http://kokatat.com/ att man kan beställa en massa tillbehör om man så önskar även skräddarsytt. Är inte detta möjligt från Sverige via återförsäljarna?


/Hans
 
Du får vad du vill

Jo visst kan du få specialändringar och de tillbehör som Kokatat tillhandhåller. Men innan du beställer skräddarsytt ska du nog prova en standarddräkt. Det är mycket snällare mot plånboken.

mvh,
Jens
 
Mina funderingar

Jag tänker mig följande dress för vintertur.

- tunn (1,5 mm) våtdräkt (hög byxa eller long john)
- neoprenskor
- tunn tight väst med tight huva i neopren närmast kroppen (finns för vindsurfare)
- paddeljacka
- neoprenhandskar med rätt höga muddar.

Mellan jacka och väst har jag (i tanken) vad jag behöver för lufttemepraturen. Och byter till torrt om jag blivit blöt (vurpat). Frågan är om det ovanstående (med huva på) räcker för att klara köldchocken om man går runt i januari. Är ovanstående stass helt galen map på säkerhet?

Man vill ju veta innan man går och köper... Vad tycker ni.

Patric
 
"- tunn (1,5 mm) våtdräkt (hög byxa eller long john) - neoprenskor
- tunn tight väst med tight huva i neopren närmast kroppen (finns för
vindsurfare)
- paddeljacka
- neoprenhandskar med rätt höga muddar."


Efter att förkovrat mig på de Amerikanska forumet http://www.kayakforum.com/cgi-bin/Technique/index.cgi (sökord drysuit) har jag förstått att 1,5 mm neopren är alldeles för lite. I nollgradigt vatten har du inte många minuter på dig då. Dessutom verkar spädbarnsreflexen (tror jag det heter på svenska, Gasp reflex på engelska) vara ett hot. Beror på kallt vatten mot bröstkorgen. Man börjar då hyperventilera okontrollerat. Inte bra under vatten. Tänk också på att det är vattentemperaturen och inte lufttemperaturen som måste beaktas i möjligaste mån.
Klädseln ovan funkar, antar jag, om du har en roll som är tillförlitlig.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
plp Speciell torrdräkt för paddling eller samma som för dykning? Paddling allmänt 4
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...