Paddeljacka?

Jag var inne på kanotcentrum i GBG och kollade lite på paddeljackor.
De hade bla paddeljackor från CREWSAVER / YAK,
modell Zephyr för ca 1300 kr.
Är det någon som har åsikter om dessa.
Vattentäthet, andningsförmåga, funktionalitet och allmän prisvärdhet. Finns det bättre prylar för ungefär samma pengar? Har någon åsikter, så är jag tacksam.
 
Jag köpte en Peak UK paddeljacka hos kajakcenter i Grebbestad i höstas. Har använt den en del under våren och är riktigt nöjd. Vill minnas att den kostar strax över 2000 kr, men att det också finns en lättare och billigare variant. Kolla deras hemsida. http://www.kajakcenter.com
 
Kanske inget för busväder

Jag har en Yak Zephyr. Jag tycker att andningsförmågan är rätt bra och jag höll mig hyfsat torr när himlen öppnade sig och det tokregnade. Jag skulle dock föredra en jacka med huva och latexmuddar när det är riktigt bistert men då får man ju tyvärr betala närmare det dubbla... :-/
Av vad jag sett så verkar konkurrenternas jackor i samma prisläge vara ungefär likvärdiga, men det kanske finns något fynd någonstans? :)
 
A-one

Tyvärr har A-one slagit stängt. Ägaren har flyttat till Kina för att fortsätta inom en helt annan bransch.
Jag köpte efter stor vånda och beslutsångest en A-one jacka och kapell i våras, dagarna innan han stängde och for iväg. Jag är mycket nöjd med jackan. Priset för jackan var 1.200 kr.
Dubbla huvor, bra, även om jag nästan aldrig använt den innre (lär visst hålla tätt för en eskil). Huva är en avgörande fördel på en paddeljacka tycker jag personligen, dels då jackan är lika mycket vind- som regnjacka och dels i och med att det inte så sällan blåser en hel del medan regnet faller. Många snå finesser och finurliga detaljer med jackan. Hade önskat att det fanns latexmuddar. Jag har själv gjort lösa neoprenmuddar av tunn elastisk neopren med gummibaksida för att dra över ärmmuddarna då det är ruskväder och blåst. Jag måste dock erkänna att hittills har jag inte behövt använda dem.
Även om A-one har stängt så säljs kvarvarande lager ut på några ställen, bl.a. nätbutiken http://www.addnature.com och Kayaksupport.
 
Re: Kanske inget för busväder

haskell; sa:
Jag har en Yak Zephyr. Jag tycker att andningsförmågan är rätt bra och jag höll mig hyfsat torr när himlen öppnade sig och det tokregnade. Jag skulle dock föredra en jacka med huva och latexmuddar när det är riktigt bistert men då får man ju tyvärr betala närmare det dubbla... :-/

Min Zephyr har latexmuddar... Eller är det något annat, liknande material? Hur som helst så använder jag den som en enkel paddeljacka då den saknar huva, som sagt. Jag irriteras dock av att den prasslar. Finns det paddeljackor som inte prasslar?
 
HH Tierra

beroende om du letar efter en lite lättare jacka att använda på vår höst och på kortare turer under vintern kan jag rekomendera Helly Hansen cyclone jacket
eller tierras Gore cyckeljacka

cyckeljackor är ofta bra då de har lång rygg och långa armar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.