Lätt paddeljacka?

Nu börjar det bli lite för varmt å svettigt med torrdräkten! Så jag tänker börja använda mina NSR Hydroskin (0,5mm neopren) byxa/tröja! Vill ha tips på en lämplig lätt å smidig paddeljacka jag kan ha över!
Gärna med neoprenmuddar(ej latex) å ficka fram! Så lätt smidig å andningsbar som möjligt ;)

/Janne
 
Andningen i den Padlerjacka jag hade var inte kanon, men de har en ny model, är rädd att den har innefoder. ( http://www.padler.dk/ - de verkar fokusera på fortfortfortpaddlare... ). Grebbestad, m fl, säljer.

Nu har jag en Kokatat som känns rätt ok i andningen. Dyr, men Goretex paclite... Den heter Paddling Jacket http://www.kokatat.com/product_detail.asp?code=ppj. Jag vill kunna lufta mer i halsen och kommer nog att sy dit en dragkedja. Orust kajak tog hem åt mig.

Båda dessa, plus ett par från Palm, är rätt rena och enkla. Lätta? Ja, troligen för att vara paddlingsjackor. De flesta paddlingsjackor verkar vara byggda för en Everestbestigning... ;)
 
Gå in i en välsorterad cykelaffär. De har lätta jackor som ofta är vindtäta fram och andas bak. Cykeljackor är ofta tajta så de inte ska flaxa så mycket vilket också är bra för paddling. Hittade en förut med neoprenmuddar men hittar inte tillbaka...
 
Erik, hojta högt då du hittar en cykeljacka med tighta ärmmuddar!! :)
*drömmer om nya perfekt paddeljacka, igen... *
 
Gå in i en välsorterad cykelaffär. De har lätta jackor som ofta är vindtäta fram och andas bak. Cykeljackor är ofta tajta så de inte ska flaxa så mycket vilket också är bra för paddling. Hittade en förut med neoprenmuddar men hittar inte tillbaka...

Verkar vara det jag söker så som Patric sa hojta till om du hittar den igen ;)

/Janne
 
Jag köpte en paddeljacka med neoprenmuddar från DI Sport som är en Polsk återförsäljare av kanoter, paddlar, kläder etc. Vet inte om de har en hemsida men de brukar komma upp och sälja sina grejer på ett par racing/maraton-tävlingar varje år.
 
Intressant diskussion där de flesta är ute efter en paddeljacka som andas bra. Men hur är det med tätheten? Jag letar efter ett alternativ till torrdräkten på senvår-sommar-tidig höst för att kunna leka i vattnet under färd. Är det någon som har någon erfarenhet av någon bra paddeljacka som håller tätt för detta men inte är för tät så att man svettas ihjäl under en kallare sommardag (< 15 grC).

// Stefan
 
Den klassiska

fiskarskjortan är i bomullstwills. Men den nya 760 har bäverdylon på bålen, PU-belagda ärmar och neoprenmuddar. Verkar faktiskt så intressant att jag överväger att skaffa en själv trots att jag är ganska fäst vid min gamla klassiker.

Thure
 
Skillnaden mellan cykel- och paddeljackor brukar vara att paddeljackorna är så rymliga att de flaxar mycket i motvind...

Här finns ett urval cykeljackor i olika prisklasser. Har fortfarande inte hittat den jag sökte tidigare med neoprenmuddar.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&funk=steg_tva&artgrp=1181

Cykeljackorna är fina tajta andas bra men dom måste tåla vatten å ha neoprenmuddar! Hittade en vettig jacka från Paddlers(som Patric tipsade om) hos hummerfiskaren i Grebbestad!
Hittade även en vettig jacka hos Kanotcentrum i GBG från Artistic tror den hette Ledro,ska kolla upp dessa två!
Tack för alla svar ;)

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.