Plast eller glasfiber

Okej.. jag vet att det här är ett ofta omtvistat ämne.. MEN ska man köpa en kajak i glasfiber eller plast? Glasfiber är ju lättare och glider bättre genom vatten men kommer paddla mest på Gotland och då jag har en förkärlek för mycket grunda vatten och paddling mellan stenar o dyl. så hör jag redan glasfibern krasa... dessutom så har tahe börjat spotta ur sig en mängd ny plastmodeller som ser rätt så schyssta ut... vad säger mer erfarna paddlare?
 
Okej.. jag vet att det här är ett ofta omtvistat ämne.. MEN ska man köpa en kajak i glasfiber eller plast? Glasfiber är ju lättare och glider bättre genom vatten men kommer paddla mest på Gotland och då jag har en förkärlek för mycket grunda vatten och paddling mellan stenar o dyl. så hör jag redan glasfibern krasa... dessutom så har tahe börjat spotta ur sig en mängd ny plastmodeller som ser rätt så schyssta ut... vad säger mer erfarna paddlare?

Även plastkajaker blir repiga. De är dock billigare och tål slag (mjuka) bättre. En glasfiberkajak är styvare i vattnet. Tål en hel del misshandel, men om belastningen blir för stor spricker den. Där sviktar istället plasten. Oftast blir det bara ytliga repor i en GF-kajak, i den yttersta gelcoaten. Det går att köpa gelcoatspackel och fylla i grova repor.

Rock hopping, köra upp på land, mellan isflak, upp på isen, dra kajaken över land, pris = plast.

Paddling långt och fort = glasfiber

Känsla och egna lösningar = strippbygge

Bära kajaken och långa transporter = falt

Money not an issue och varje gram räknas = kolfiber

Min andrakajak är en Baffin Island från Boreal. Nog den bästa plast jag paddlat, men dyr. Fyller sitt syfte, men på mina turer i skärgården blir det hemmabygget.
 
jag får nog slå ett slag för hinkplast efter att helt och hållet ha ändrat åsikt när det gällar materialval

jag har hatat hinkplast och älskat blanka glasfiberkajaker tidigare, i typ 20 år. men i år har det hänt nåt konstigt : )

jag skaffade en yukon exp för att ha på vintern eftersom isen är väldigt ren å fin å slät i början av vintersäsongen. men sen i slutet av vintersäsongen så är den INTE det, å då känns det hemskt att släpa en glasfiberkajak på ett knöligt å ojämnt å närmast land även skitigt underlag.

först kändes det jävligt konstigt eftersom kajaken va så mjuk jmf med glasfiber. men man vänjer sej oerhört fort. det hela resulterade i att jag nu har 6 prijon i hinkplast och 6 vkv i glasfiber, + några andra kajaker både hinkplst och GF. jag har beställt en till i glasfiber, men för övrigt är det mest hinkplast som står på önskelistan.

jag har alltid varit sjukt pedantisk med mina glasfiberkajaker. med hinkplast behöver man inte vara så noga. det är oerhört skönt tycker jag. visst, dom kanske är lite trögre och lite tyngre. har jag paddlat anita ett tag å sen tar en prijon så går den ju rätt trögt. men man vänjer sej igen efter ett tag.

jag tycker man kommer närmare naturen med hinkplast. man törs paddla in där det är jättegrunt. man törs surfa i vågor nära land och där det är grunt. det är ingen fara om man går på lite eller kastas upp på ett grund/sten av en våg.

jag vill nog påstå att det blir roligare paddling när man inte behöver vara så in i helskotta skitskraj för att gå på grund hela tiden. man vågar försöka att ta sej in på dom trängsta ställena å tar det i lite så skitsamma.

det är ungefär lika befriande som att ha en gammal repig å rostig bil istället för en ny blank å fin som man är livrädd att det händer nåt med. en gammal småbucklig å rostig 245a är helt klart att föredra.

så jag skulle absolut rekommendera hinkplast för gotlandspaddling.
jag är glad att jag helt och hållet ändrat åsikt om hinkplastkajaker.

hade jag paddlat glasfiber i höst så hade jag helt klart kvaddat minst 1 kajak,. troligtvis fler : )
eller så hade jag med glasfiberkajaken inte kunnat njuta av lika rolig paddlig, utan fått ta det lite mer försiktigt.

hinkplast är skönt att ha och man vänjer sej vid utseendet. så man kan faktiskt tycka att även en hinkplst kajak är lite snygg : )

hinkplast forever : )

ps.det här hade jag inte kunnat skriva för ett år sen. då va det HELT otänkbart med hinkplast för mej : )
 
Till hinkplastens nackdel...

..ska väl i rättvisans namn tilläggas att de är svårare att reparera. Plasten brukar vara av den "feta" sorten där inte många lim fäster. De som gör det är ganska dyra.

För övrigt får gärna någon med kunskap ge mig några tips på bra lim som fäster på hinkplast (polyeten i mitt fall) eftersom jag också har en sådan kajak.
Förresten kan jag lägga till att det är en klar fördel med en oöm kajak på långtur, det blir enklare att hitta landningsplatser. Det mesta duger.

thomas
 
Både glasfiber och plast...

Sen kan man kombinera skönheten i en glasfiberkajak med att lägga på ett lager uretanplast i botten. Då blir det inga repor när man går på grund eller drar kajaken på land.

Här är en länk till tråden som diskuterar detta.
 
PL-400 fäster troligtvis. kladdar man lite på en vit mjuk plastskärbräda så är det nästan omöjligt att få bort. men jag har inte vågat testa på nån kajak : )

marine goop ska tydligen funka. vet inte om det finns i sverige, det finns i finland. ska köpa lite i vår och testa.

prijon har det även på sin reservdelslista. dom har åxå nåt lim till skotten som man kan köpa. det syns inte på bilden vad det heter.
det finns att ladda ner lista på prijon.de, klicka på engelska flaggan så blir det engelsk text, klicka på download, å sen på sparepartlist. där finns deras förslag på "klet"

jag som haft grymt stora läckageproblem på alla prijonkajaker, har tagit loss i stort sett allt och satt dit grejorna igen med casco marin och teknik. det fäster inte jättebra, men det verkar som det fäster tillräckligt för att det ska bli tätt och inte för hårt för att man ska kunna få loss skruvarna igen. efter omfattande tätning på alla kajaker så är det alla fall tätt. så det funkar tillräckligt bra. sen får man väl se om det släpper efter några år. då får man ta till starkare grejor : )

jag tror att det finns nåt som heter scotch weld från 3M, som ska fästa på fet plast.

sen vet jag inget mer : )
 
jag vill nog påstå att det blir roligare paddling när man inte behöver vara så in i helskotta skitskraj för att gå på grund hela tiden. man vågar försöka att ta sej in på dom trängsta ställena å tar det i lite så skitsamma.

det är ungefär lika befriande som att ha en gammal repig å rostig bil istället för en ny blank å fin som man är livrädd att det händer nåt med. en gammal småbucklig å rostig 245a är helt klart att föredra.
Jag kan bara instämma, jag resonerar precis likadant att grejer är till för att användas och en repa mer eller mindre spelar faktiskt ingen roll för jag är ingen "putsbög". Hade jag hanterat en glasfiberkajak som jag lastade och hanterade min första plastis hade den fått ett väldigt kort liv.
 
nu har 6 prijon i hinkplast och 6 vkv i glasfiber, + några andra kajaker både hinkplst och GF. jag har beställt en till i glasfiber

För eget bruk!? :) Imponerande kajaksamling i så fall. Eller har du någon slags uthyrningsverksamhet?

I övrigt, tror att oron för materialens hållbarhet är lite överdriven. T.o.m fällkajaker med duk i väv/gummi tål faktiskt en hel del stryk, har "rockhoppat" och amatör-kajak-surfat med flera modeller. Snarare ramarna inuti som behövt lite omsorg ibland efteråt.

Handlar mycket om kosmetika , några report (eller lagningar) här och var spelar knappast någon roll för prestandan om man inte tävlar och räknar sekunder. Första repan känns mest i prylnerven, sen kommer man över det..
 
Glasfiber!

Tycker nog att glasfiber är ganska underskattat det är som sagt lätt att laga plus det går lätt att modifiera kajaken allt eftersom man "växer ihop".
Kompisen har en P&H som har tagit rejält med stryk, han har alltid med sig silvertejp, det har faktiskt räddat både honom och mig många gånger.
Själv har jag en Artisan som fått sig en del stryk men grejorna ska användas tycker jag. I vinter så ska en del modifieras igen.

God tur!
Cricke
 
Bära kajaken och långa transporter = falt.

Lite OT, men.... som faltkajakägare vill jag nog påstå att rationalen bakom en faltkajak är mer än att kunna transportera kajaken på ryggen. Historiska och samtida skäl - och militära, eftersom dessa kajaker är synnerligen spridda inom olika militära förband - till att välja en faltkajak har också varit att de på ett enkelt sätt och utan speciella verktyg eller material kan repareras långt bortom allfarvägarna - inte minst viktigt på långa och extrema expeditioner, som ju har varit fr.a. det område som Kleppers farkoster har använts till. Ett annat skäl har varit lastförmågan, där t.ex. Klepper Aerius I SL 490 Quattro utan något knot lastar sisådär ett kvarts ton och uppåt.

/Mats
 
Tack för tipsen!

... men jag vet inte om jag blir så mycket klokare :) om man ska göra en summering av alla åsikter så verkar det som att man kan köra på vilket som, plast innebär lägre fart och glasfiber mer enklare reparationer... Är det stor skillnad på glasfiberns stryktålighet hos de olika fabrikaten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ännna Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 7
CE Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 3
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Raftö Kvalitetskajak i plast? Paddling allmänt 5
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
vete valley nordkapp vs easky 17 (LV) - plast Paddling allmänt 0
janne_b Plast vs Glasfiber Paddling allmänt 10
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
svingen underhåll plast PET kajak Paddling allmänt 4
Lorre2 Ny låda i plast från Påjnt Paddling allmänt 3
Egel Limma trä och plast? Paddling allmänt 10
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
snowchain Kanadensare plast/alu. ?? Paddling allmänt 1
ANDBEN HTP-Plast Paddling allmänt 7
Masken Kajakbygge i plast Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...