Plast eller glasfiber?

tänkte ju köpa mig en kajak, jag har dock bara paddlat plast innan och känner mig nojjig att ha en glasfiber, den jag vill ha är dock glasfiber ;)
Jag tänkte använda min havskajak till långturer,lek och surf. Vågar man sig på att ha en glasfiberkajak?
 
tänkte ju köpa mig en kajak, jag har dock bara paddlat plast innan och känner mig nojjig att ha en glasfiber, den jag vill ha är dock glasfiber ;)
Jag tänkte använda min havskajak till långturer,lek och surf. Vågar man sig på att ha en glasfiberkajak?

Att glasfiber är ömtåligt är en kul myt. Vi skulle nog inte ha kajaker i glasfiber om det inte höll. Klart att det blir repigt i botten om du drar upp kajaken ofta på stränder, men det blir alla material.

De starkaste argumenten för plast framför glasfiber tror jag är om man paddlar mycket bland klippor och kommer ha svårt att landa på en normal strand. Då är plast bra. Och om du brukar tappa den bakom bilen, men då kanske du inte borde ha kajak alls.... ;)

Jag skulle få en demonstration på hur man lagar en glasfiberkajak en gång. En (stor stark-inte öl) snubbe gick lös på en glasfiberkajak med en stor kulhammare i syfte att skada den för att sedan reparera den. Efter 6-7 hårda slag gav han upp och hittade en tidigare skapad skada att demonstrera på.....

Ha det!!

Mats
 
Jag tänkte använda min havskajak till långturer,lek och surf. Vågar man sig på att ha en glasfiberkajak?

Svar ja!
Eller rättare sagt: JA FÖR TUSAN!

Jag har kört våldsamt i flera år. Det händer att jag fyller på en repa varannat år eller så. Om man ändå är nöjd med en och annan repa efter stränder, "strandhugg" och rockhopping så tar lagningen med gelcoatfiller och ett par drag med sandpapper typ minimalt med tid.

(Personligt/nyss: tio minuter i tisdags med gelcoat, och tio minuter i torsdag med grovt sandpapper. Högt räknat!! :) Är man noga med ytan tar det ju såklart klart längre tid.)
 
Spelar nästan ingen roll

tänkte ju köpa mig en kajak, jag har dock bara paddlat plast innan och känner mig nojjig att ha en glasfiber, den jag vill ha är dock glasfiber ;)
Jag tänkte använda min havskajak till långturer,lek och surf. Vågar man sig på att ha en glasfiberkajak?

Både glasfiberarmerad plast och gjuten polyetenplast är bra material (och bägge är plaster, om nu Ordpolisen får sticka fram sin näsa). De har bägge en del för- o nackdelar, men inte mycket att orda om egentligen. Köp en kajak du gillar, som passar din kropp och av ett välkänt märke, så kommer du nästan garanterat att bli nöjd. Oavsett materialet.

hälsningar Jens
(som har och haft kajaker av bägge sorterna)
 
Det är många

saker i kajakvalet som är viktigare än materialet.

I första hand att du trivs med egenskaperna i form av fart, svängbarhet kursstabilitet, undanvindsegenskaper som surfförmåga, gång i motsjö lastbarhet, sittkomfort, styrsystem, luckor, vikt.

Estetiken dvs färg, form, finish är inte helt oviktigt och där kommer materialet in. Gelcoaten ger ytan en blankare finish på en glasfiber eller kolfiber eller annan fiberarmerad polyester eller epoxiplast än rotationsgjuten polyeten (ofta armerad men på annat sätt än med fiberväv).

Thure
 
Både glasfiberarmerad plast och gjuten polyetenplast är bra material (och bägge är plaster, om nu Ordpolisen får sticka fram sin näsa). De har bägge en del för- o nackdelar, men inte mycket att orda om egentligen. Köp en kajak du gillar, som passar din kropp och av ett välkänt märke, så kommer du nästan garanterat att bli nöjd. Oavsett materialet.

hälsningar Jens
(som har och haft kajaker av bägge sorterna)


tack för svaret, då känns det som om att jag vågar mig på att köpa den kajak jag vill ha ju.. känns bra!!!!
 
livslängd

Hur är det egentligen med livslängden på plastkajaker. Många glasfiberkajaktillverkare ger ju många års garanti på materialet. Har aldrig kollat närmare på garantier och sånt på plastkajaker!

Är det nån skillnad på livslängden om man bortser från slitage?

D.
 
UV-ljus

torde skada bägge typerna av plast. Livslängden beror då på hur kajaken förvaras. Med lite färg kan du fräscha upp och skydda ytan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hadoque Plast eller glasfiber Paddling allmänt 33
CE Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 3
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Raftö Kvalitetskajak i plast? Paddling allmänt 5
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
vete valley nordkapp vs easky 17 (LV) - plast Paddling allmänt 0
janne_b Plast vs Glasfiber Paddling allmänt 10
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
svingen underhåll plast PET kajak Paddling allmänt 4
Lorre2 Ny låda i plast från Påjnt Paddling allmänt 3
Egel Limma trä och plast? Paddling allmänt 10
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
snowchain Kanadensare plast/alu. ?? Paddling allmänt 1
ANDBEN HTP-Plast Paddling allmänt 7
Masken Kajakbygge i plast Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.