Aktivitetsklocka eller liknande

Hej!
Kan någon rekommendera en aktivitetsklocka alt avståndsmätare när man tränar, då främst simning och paddling? Helst budgetvariant.

tack på förhand!
Camilla

Jag har idag en Garmin som jag är nöjd med, förutom att den inte klarar just simning. Eftersom jag simmar en hel del har jag spanat in Garmin Swim 2, som är speciellt anpassad för simning (klarar förstås andra aktiviteter också). Den har fått bra omdömen, har inbyggd gps och kostar typ 2800.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns tokmånga olika modeller av sportklockor på marknaden. Det finns så många att det blir löjligt att rekommendera något, det kommer alltid att finnas en till modell som är lite bättre eller billigare utifrån ens egna specifika behov.
Vill man spara en slant så köp beg, det man får se upp med är att batteritiden kan vara dålig med beg klockor. Köp en som ursprungligen har lång drifttid så gör det inte lika mycket om batteriet tappat några % av kapaciteten. I övrigt så slits inte klockorna något nämnvärt mera än repor och så eftersom de oftast är både damm och vattentäta.

Kolla vad som finns beg (blocket etc), kolla sedan in denna site för test av just den modellen. Passar pris och funktion så är det bara att slå till.

Jag har köpt två begagnade Garmin Fenix 3 HR (HR=inbyggd pulsmätare), en till mig och en till 13 årig son. Kostar ca 1500:- begagnad och har allt man någonsin kan önska sig. Vattentät 100 m, tålig som en tank, 1-3 veckors batteri beroende på om man använder GPS och vilket "watchface" man kör. Synkas enkelt till telefonen. Går t.o.m att installera enklare spel. Möjligen lite stor, om man vill ha något litet osynligt är den fel. Kostade 6000:- ny....

Vill bara påpeka att man får kolla upp särskilt att klockan klarar simning. Att den är vattentät är inte samma sak som att den är användbar för att mäta och registrera simträning. Min klocka är vattentät, men displayen påverkas av vattnet så att den pausar eller stänger av pass av sig själv när jag simmar. Och varken puls eller sträcka blir korrekt mätt.

Jag har en Fitbit charge 3 och den fungerar riktigt bra vid simning. Tar alla längder och har ett inbyggt läge för simning.

Min garmin Fenix är grym till paddling och allt annat som sker över vattenytan.
Jag simmar sporadiskt bara för skojs skull och då sätter jag klockan i hästsvansen så den får satellitkontakt :)

Lite inspirerad av den här tråden köpte även jag en beg Fenix 3 i förra veckan.

Primär användning är tänkt att vara registrering av färdspår för publicering på Skridskonätet och utan att behöva använda dator.

Jag vill para ihop med smartphone eller padda via blåtand och sedan låta gpxfilen hanteras av Strava som tydligen relativt enkelt för över filen till Skridskonätet via ett hack som Mathias Björklund gjort på skridskonätets web.

Behöver jag något annat än Garmin Connect i androidpaddan för att få gpxfilen från garminklockan till Strava?

Finns någon bra "kokbok / video" att ta del av för detta?

Thure

Jag har en Garmin
forerunner 235 som jag haft i 5 år och fortfarande funkar fint. Jag reggar de flesta av mina friluftsaktiviteter och motionsaktiviteter med klockan.
Med Bluetooth så synkar den direkt med mobilen/appen under förutsättning att du har mobil-täckning.
Sedan har jag också Strava-appen (gratis versionen). Där har jag under inställningar anslutit apparna med varandra. Dvs så snart Garmin appen tagit emot mitt spår så överförs den till Strava med automatik.
Sedan måste man på Min sida , skridskonätet, bocka i att man godkänner Strava anslutning.
På färdrapporten kan du sedan välja att ladda upp färdspåret med Strava. Funkar väldigt bra enligt mitt tycke och jag brukar tänka på Mattias eftersom han är medlem i Solstaskäret också🌞., men nu flyttat norrut.
När jag gick Gröna bandet så trackade/reggade jag mitt färdspår med min Garmin-klocka. Var dock lite orolig att minnet i klockan inte skulle räcka till under flera dagar utan mobil-täckning och ca 10 h tracking per dag. Men det gick utan problem och som längst 5 dagar utan täckning. 👍👌
Jag laddar klockan med en powerbank när jag är ute länge. Klockan klarar idag ca 5 h tracking. Laddningen går ganska fort och drar inte mycket ström från powerbanken.
Lycka till med din Fenix!

Tack Per-Omar! Fint att du gick igenom alla stegen i din beskrivning. Verkar smidigt när man väl tagit tag i det och testkört vilket jag nu precis gjort.

Thure

Senast ändrad:
Lite inspirerad av den här tråden köpte även jag en beg Fenix 3 i förra veckan.

Primär användning är tänkt att vara registrering av färdspår för publicering på Skridskonätet och utan att behöva använda dator.

Jag vill para ihop med smartphone eller padda via blåtand och sedan låta gpxfilen hanteras av Strava som tydligen relativt enkelt för över filen till Skridskonätet via ett hack som Mathias Björklund gjort på skridskonätets web.

Behöver jag något annat än Garmin Connect i androidpaddan för att få gpxfilen från garminklockan till Strava?

Finns någon bra "kokbok / video" att ta del av för detta?

Thure
Jag är lite osäker men din Fenix 3 borde vara samma som min Fenix 5. Den kan jag koppla till Strava via Connect och Strava hämtar från Connect. När du kopplat ihop SN med Strava är det superenkelt att få in spåret i din turrapport (y)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips