Aktivitetsklocka eller liknande

Hej!
Kan någon rekommendera en aktivitetsklocka alt avståndsmätare när man tränar, då främst simning och paddling? Helst budgetvariant.

tack på förhand!
Camilla
 
Jag har idag en Garmin som jag är nöjd med, förutom att den inte klarar just simning. Eftersom jag simmar en hel del har jag spanat in Garmin Swim 2, som är speciellt anpassad för simning (klarar förstås andra aktiviteter också). Den har fått bra omdömen, har inbyggd gps och kostar typ 2800.
 
Det finns tokmånga olika modeller av sportklockor på marknaden. Det finns så många att det blir löjligt att rekommendera något, det kommer alltid att finnas en till modell som är lite bättre eller billigare utifrån ens egna specifika behov.
Vill man spara en slant så köp beg, det man får se upp med är att batteritiden kan vara dålig med beg klockor. Köp en som ursprungligen har lång drifttid så gör det inte lika mycket om batteriet tappat några % av kapaciteten. I övrigt så slits inte klockorna något nämnvärt mera än repor och så eftersom de oftast är både damm och vattentäta.

Kolla vad som finns beg (blocket etc), kolla sedan in denna site för test av just den modellen. Passar pris och funktion så är det bara att slå till.
 
Jag har köpt två begagnade Garmin Fenix 3 HR (HR=inbyggd pulsmätare), en till mig och en till 13 årig son. Kostar ca 1500:- begagnad och har allt man någonsin kan önska sig. Vattentät 100 m, tålig som en tank, 1-3 veckors batteri beroende på om man använder GPS och vilket "watchface" man kör. Synkas enkelt till telefonen. Går t.o.m att installera enklare spel. Möjligen lite stor, om man vill ha något litet osynligt är den fel. Kostade 6000:- ny....
 
Vill bara påpeka att man får kolla upp särskilt att klockan klarar simning. Att den är vattentät är inte samma sak som att den är användbar för att mäta och registrera simträning. Min klocka är vattentät, men displayen påverkas av vattnet så att den pausar eller stänger av pass av sig själv när jag simmar. Och varken puls eller sträcka blir korrekt mätt.
 
Jag har en Fitbit charge 3 och den fungerar riktigt bra vid simning. Tar alla längder och har ett inbyggt läge för simning.
 
Min garmin Fenix är grym till paddling och allt annat som sker över vattenytan.
Jag simmar sporadiskt bara för skojs skull och då sätter jag klockan i hästsvansen så den får satellitkontakt :)
 
Lite inspirerad av den här tråden köpte även jag en beg Fenix 3 i förra veckan.

Primär användning är tänkt att vara registrering av färdspår för publicering på Skridskonätet och utan att behöva använda dator.

Jag vill para ihop med smartphone eller padda via blåtand och sedan låta gpxfilen hanteras av Strava som tydligen relativt enkelt för över filen till Skridskonätet via ett hack som Mathias Björklund gjort på skridskonätets web.

Behöver jag något annat än Garmin Connect i androidpaddan för att få gpxfilen från garminklockan till Strava?

Finns någon bra "kokbok / video" att ta del av för detta?

Thure
 
Jag har en Garmin
forerunner 235 som jag haft i 5 år och fortfarande funkar fint. Jag reggar de flesta av mina friluftsaktiviteter och motionsaktiviteter med klockan.
Med Bluetooth så synkar den direkt med mobilen/appen under förutsättning att du har mobil-täckning.
Sedan har jag också Strava-appen (gratis versionen). Där har jag under inställningar anslutit apparna med varandra. Dvs så snart Garmin appen tagit emot mitt spår så överförs den till Strava med automatik.
Sedan måste man på Min sida , skridskonätet, bocka i att man godkänner Strava anslutning.
På färdrapporten kan du sedan välja att ladda upp färdspåret med Strava. Funkar väldigt bra enligt mitt tycke och jag brukar tänka på Mattias eftersom han är medlem i Solstaskäret också🌞., men nu flyttat norrut.
När jag gick Gröna bandet så trackade/reggade jag mitt färdspår med min Garmin-klocka. Var dock lite orolig att minnet i klockan inte skulle räcka till under flera dagar utan mobil-täckning och ca 10 h tracking per dag. Men det gick utan problem och som längst 5 dagar utan täckning. 👍👌
Jag laddar klockan med en powerbank när jag är ute länge. Klockan klarar idag ca 5 h tracking. Laddningen går ganska fort och drar inte mycket ström från powerbanken.
Lycka till med din Fenix!
 
Tack Per-Omar! Fint att du gick igenom alla stegen i din beskrivning. Verkar smidigt när man väl tagit tag i det och testkört vilket jag nu precis gjort.

Thure
 
Senast ändrad:
Lite inspirerad av den här tråden köpte även jag en beg Fenix 3 i förra veckan.

Primär användning är tänkt att vara registrering av färdspår för publicering på Skridskonätet och utan att behöva använda dator.

Jag vill para ihop med smartphone eller padda via blåtand och sedan låta gpxfilen hanteras av Strava som tydligen relativt enkelt för över filen till Skridskonätet via ett hack som Mathias Björklund gjort på skridskonätets web.

Behöver jag något annat än Garmin Connect i androidpaddan för att få gpxfilen från garminklockan till Strava?

Finns någon bra "kokbok / video" att ta del av för detta?

Thure
Jag är lite osäker men din Fenix 3 borde vara samma som min Fenix 5. Den kan jag koppla till Strava via Connect och Strava hämtar från Connect. När du kopplat ihop SN med Strava är det superenkelt att få in spåret i din turrapport (y)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.