Plast eller glasfiber?

tänkte ju köpa mig en kajak, jag har dock bara paddlat plast innan och känner mig nojjig att ha en glasfiber, den jag vill ha är dock glasfiber ;)
Jag tänkte använda min havskajak till långturer,lek och surf. Vågar man sig på att ha en glasfiberkajak?

tänkte ju köpa mig en kajak, jag har dock bara paddlat plast innan och känner mig nojjig att ha en glasfiber, den jag vill ha är dock glasfiber ;)
Jag tänkte använda min havskajak till långturer,lek och surf. Vågar man sig på att ha en glasfiberkajak?

Att glasfiber är ömtåligt är en kul myt. Vi skulle nog inte ha kajaker i glasfiber om det inte höll. Klart att det blir repigt i botten om du drar upp kajaken ofta på stränder, men det blir alla material.

De starkaste argumenten för plast framför glasfiber tror jag är om man paddlar mycket bland klippor och kommer ha svårt att landa på en normal strand. Då är plast bra. Och om du brukar tappa den bakom bilen, men då kanske du inte borde ha kajak alls.... ;)

Jag skulle få en demonstration på hur man lagar en glasfiberkajak en gång. En (stor stark-inte öl) snubbe gick lös på en glasfiberkajak med en stor kulhammare i syfte att skada den för att sedan reparera den. Efter 6-7 hårda slag gav han upp och hittade en tidigare skapad skada att demonstrera på.....

Ha det!!

Mats

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Svar ja!
Eller rättare sagt: JA FÖR TUSAN!

Jag har kört våldsamt i flera år. Det händer att jag fyller på en repa varannat år eller så. Om man ändå är nöjd med en och annan repa efter stränder, "strandhugg" och rockhopping så tar lagningen med gelcoatfiller och ett par drag med sandpapper typ minimalt med tid.

(Personligt/nyss: tio minuter i tisdags med gelcoat, och tio minuter i torsdag med grovt sandpapper. Högt räknat!! :) Är man noga med ytan tar det ju såklart klart längre tid.)

Spelar nästan ingen roll

Både glasfiberarmerad plast och gjuten polyetenplast är bra material (och bägge är plaster, om nu Ordpolisen får sticka fram sin näsa). De har bägge en del för- o nackdelar, men inte mycket att orda om egentligen. Köp en kajak du gillar, som passar din kropp och av ett välkänt märke, så kommer du nästan garanterat att bli nöjd. Oavsett materialet.

hälsningar Jens
(som har och haft kajaker av bägge sorterna)

Det är många

saker i kajakvalet som är viktigare än materialet.

I första hand att du trivs med egenskaperna i form av fart, svängbarhet kursstabilitet, undanvindsegenskaper som surfförmåga, gång i motsjö lastbarhet, sittkomfort, styrsystem, luckor, vikt.

Estetiken dvs färg, form, finish är inte helt oviktigt och där kommer materialet in. Gelcoaten ger ytan en blankare finish på en glasfiber eller kolfiber eller annan fiberarmerad polyester eller epoxiplast än rotationsgjuten polyeten (ofta armerad men på annat sätt än med fiberväv).

Thure

Både glasfiberarmerad plast och gjuten polyetenplast är bra material (och bägge är plaster, om nu Ordpolisen får sticka fram sin näsa). De har bägge en del för- o nackdelar, men inte mycket att orda om egentligen. Köp en kajak du gillar, som passar din kropp och av ett välkänt märke, så kommer du nästan garanterat att bli nöjd. Oavsett materialet.

hälsningar Jens
(som har och haft kajaker av bägge sorterna)

tack för svaret, då känns det som om att jag vågar mig på att köpa den kajak jag vill ha ju.. känns bra!!!!

livslängd

Hur är det egentligen med livslängden på plastkajaker. Många glasfiberkajaktillverkare ger ju många års garanti på materialet. Har aldrig kollat närmare på garantier och sånt på plastkajaker!

Är det nån skillnad på livslängden om man bortser från slitage?

D.

UV-ljus

torde skada bägge typerna av plast. Livslängden beror då på hur kajaken förvaras. Med lite färg kan du fräscha upp och skydda ytan.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips