HTP-Plast

Prijon gör reklam för att deras "plast-kajaker" är byggda i "HTP"-plast som enligt uppgift ska vara starkare än övriga polyeten-kajaker. Är det någon som känner till om det är riktigt att HTP är bättre än "övriga" eller är det bara ett ogrundat påstående??
 
HTP

Om jag ska tala av egen erfarenhet så är Prijons HTP-kajaker mer formstabila än de andra plastkajaker jag har testat (men då har jag förstås inte testat alla förekommande modeller). De behöver ju inte heller använda stabiliserande inlägg för att de ska vara styva, vilket väl antyder någonting. Enligt vad jag kunnat läsa mig till har HTP uppemot tio gånger längre molekyler än den plast som vanligen används (=seghet), och samma material kan man hitta i t.ex moderna stridsvagnar, skärbrädor och slalomskidor. Det faktum att de är formade under högt tryck (tryckblåsta i en form) påverkar säkert också materialet. Det är dessutom ganska enkelt att underhålla HTP.

Sedan är det väl bara tid och erfarenhet som kan avgöra hur bra någonting är, man får helt enkelt prova sig fram. Alla tillverkare påstår sig ha det optimala receptet...

Kuriosa om HTP: http://www.gtweed.com/Aerospace/ASTN/v12n1.htm
 

Guest

Gäst
HTP..

Efter en kort efterforskning kom jag fram till följande:
HTP=Hochleistungsthermoplast, ung. högpresterande termoplast, vilket kan betyda vad som helst. Marknadsnissarna hos Prijon har tydligen gnuggat geniknölarna! En annan källa hävdar att det rör sig om linjär PE som tvärbundits, dvs PEX. Av PEX görs tex plaströr för varmvatten. Titta bakom diskmaskinen skall du se! Skidbelag görs inte av PEX, utan av UHMWPE, Ultra High Molecular Weight PolyEthylene, vilket inte kan bearbetas på vanligt sätt, utan måste sintras ihop.
Om kajaken är gjord i PEX skall man tänka på att PEX inte låter sig svetsas, vilket kan göra det knepigt att laga kajaken.
 
Prijons metod starkare

Jag är medarbetare i ett företag som säljer Prijonkajaker, därför kanske en smula partisk, men å andra sidan känner jag ju väl till båtarna, och kanske kan vara värd att lyssna på ändå.

Vet inte exakt kemin bakom Prijons variant av polyetenplasten, men de uppger att den har bortemot dubbla slaghållfastheten och böjhållfastheten jämfört med de plaster som vanligen används för rotatonsgjutning.

Och visst, lägg en Prijonkajak på marken bredvid en rotationsgjuten, och ställ dig sedan på dem en i taget, så känner du tydlig skillnad. Vi har också sett att de flesta rotationsgjutna båtar får bucklor när de t.ex. spänns ner mot takstället eller ligger länge på en smal balk. Prijons kajaker har avsevärt mindre tendens till detta, framför allt går eventuella bucklor tillbaka i Prijonkajakerna. Det gör de inte alltid i rotationsgjutna båtar.

Även tyska Eskimo gör kajaker (fors) i tryckgjuten polyeten. De har en ännu mer avancerad teknik, med någon sorts laminering. Kajakerna förefaller ännu starkare än Prijons, vilket inte säger lite.

Prijonkajakerna går alldeles utmärkt att svetsa. Men trots mer än fem års intensiv användning (privat och i uthyrning) och försäljning av 100-tals båtar har vi ännu inte lyckats få en enda skada som behövt svetsas...

mvh,

Jens / Orust Kajak (paddlar bl.a. en Seayak)
 
HTP går bra att svetsa

Vad gäller påståendet om att HTP inte skulle gå att svetsa: Jag har själv lagat mindre rispor på min kajak med hjälp av de HTP-stavar som man kan köpa från Prijon. Det var enkelt.

Och ja, HTP betyder Hochleistungsthermoplast, vilket är detsamma som High performance thermoplastic, vilket i Prijons fall är detsamma som ultra-high molecular weight polyethylene - dvs: UHMWPE - vilket är samma material som skidbeslag är tillverkade av. Påståendet om att Prijons kajaker skulle vara tillverkade av PEX stämmer alltså inte, och man undrar vilken källan till påståendet är?
 

Guest

Gäst
Bitarna faller på plast(!)

När det gäller PE av hög molekylvikt brukar man skilja mellan HMWPE och UHMWPE. HMWPE brukar man kalla de material som har Mw på 300 000 - 500 000 g/mol. UHMWPE kallas materialen med Mw på 3 000 000 - 6 000 000 g/mol. De senare är minst sagt knöligt att bearbeta. För HMWPE kan vanliga bearbetningsmetoder användas. Om det är så att du lyckats svetsa med tråd av HTP så utesluter det UHMWPE, i alla fall i trådmaterialet.
Vad menar du med tryckblåsning? Det finns en massa exotiska bearbetningsmetoder och jag känner inte till alla. Större detaljer i termoplast brukar tillverkas med formblåsning, rotationsgjutning eller i extrema fall formsprutning. Att formspruta en kajak låter inte vettigt, och definitivt inte i material med hög molekylvikt.
PEX-källan hittade jag på nätet, så det kan man ta med en nypa sallad.
 
Visst gör det... (?)

Men enligt Prijon själva är det ultra-high molecular weight polyethylene. Det är inte farligt knöligt att bearbeta. Med tryckblåsning menar jag att man med tryckluft blåser ut plasten i en form. Lufttrycket formar plasten efter formens insida. Ett bra uttryck för det är kanske formblåsning, som du nämner. (Processen på engelska: Extrusion Blowmolding)

Vi får möjligen bolla frågan om HTP:ns ursprung vidare till Prijon...
 

Guest

Gäst
Kollegor?

Du verkar i huvudsak veta vad du pratar om! Har vi möjligen liknande utb./yrke?
/M Puide, civ ing materialteknik/polymerteknologi, jobbar fn med utveckling av polymersystem för formsprutning av finkorniga metall/keramkompositer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.