Härån eller Lagan med packraft?

Hej,

Är relativt ny med att paddla packraft och letar nu efter en bra tur för ett par dagar paddling. Jag har bestämt mig för att paddla antingen Härån - Lagan - Värnamo, alternativt Lagan - Värnamo. Finns det någon som har paddlat dessa vatten och kan rekommendera någon av sträckorna mer än den andra?

Sen undrar jag också hur ni tänker kring vatten när man paddlar i södra Sverige. Går det att köra vattnet från ån genom ett vattenfilter och dricka det eller behöver man kånka med sig eget dricksvatten?

Tack på förhand!

Hej
Du borde kunna rena vatten från dessa åar om du har en bra renare. Om du bara är ute en helg så kan det ju ändå vara värt att ta med vatten.
Jag har inte hört dessa två åar med flera andra i södra Sverige. Det kan bli så att du blir tvingad till en del bökiga lyft för att komma förbi trädbrötar, särskilt i Lagans övre delar vad jag har hört. Det kan ju vara ett skäl att hålla nere vikten på packningen.
MVH Arvid

Jag har paddlat Härån för ett gäng år sen. Vi la i en kanadensare uppe vid Svenarum och paddlade hela vägen ut i Vidöstern. Gick bra, det var framförallt inne i centrala Värnamo som det blev svårpaddlat eftersom det på några delar där (framförallt under bron) är decimeterdjupt och väldigt stenigt.

Det var några lyft längs med vägen, vill minnas att vi gjorde en 4-5 lyft totalt eller nåt sånt, men de flesta tror jag var <100 m.

Vi hade med oss vatten och vattenrenare tror jag. Den vattenrenaren vi hade fick inte riktigt bort den unkna smaken man kan få på väldigt dyigt vatten, så vi förlitade oss på det medtagna vattnet. Men det är säkerligen inga problem att rena det vattnet.

Nyss hemkommen från en tur med packraften på Nissan ån. Vi startade i N Unnaryd och slutade i Smålandstenar. Lite träd ivägen men inget som inte går att ta sig förbi då det är smidigt med båten även på land.
Kör med vattenrenare och det funkar kanon.
sömnig.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips