Ge sig ut själv med kajak?

Oj vilket uttömmande svar Håkan, tack! Och tack alla andra också! Har bokat in mig på en grundkurs i kajakpaddling om två veckor (Kajakevent i Helsingborg), tror jag känner mig lite tryggare och bekvämare med att ge mig ut själv efter det. Och inte minst lär man sig förhoppningsvis rätt paddelteknik så man inte blir trött efter 500 m...

Apropå packning i påsar: Jag var inne på Clas Ohlson idag och fick syn på att de ju har vattentäta säckar, 23 och 41 liter. Länk: http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19637282
Är det någon som har provat dessa och kan intyga att de håller tätt eller att de är rena skräpet? Verkar ju ganska smidigt att förvara kläder och annat "torrt" i såna när man ska paddla (fast kanske fördelat i mindre plastpåsar inuti för säkerhets skull).
 
Dom funkar!

Har provat dom å dom funkar! Kanske inte är lika smidiga som tex Ortliebs men billiga å vatten täta :)

/Janne
 
Apropå packning i påsar: Jag var inne på Clas Ohlson idag och fick syn på att de ju har vattentäta säckar, 23 och 41 liter. Länk: http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19637282
Är det någon som har provat dessa och kan intyga att de håller tätt eller att de är rena skräpet? Verkar ju ganska smidigt att förvara kläder och annat "torrt" i såna när man ska paddla (fast kanske fördelat i mindre plastpåsar inuti för säkerhets skull).

Jag har 41liters säcken och den funkar jättebra (så länge man rullar den 3 varv). Finns ingen anledning att packa i plastpåsar.
Jag använder den när jag paddlar kanot. I min kajak får den inte plats så där använder jag andra påsar däremot skulle de mindre påsarna funka där.
//Peter
 
på temat vattentäta säckar så tycker jag att Intersports (Mckinley) och Stadiums (Everest) oranga vattentäta säckar med ventil är de mest prisvärda. Säcken glider lätt i kajaken och tillsammans med ventilen som gör att man kan få ut luften ur säcken efter stängning gör det att man får en betydligt mer lättpackad kajak. Det är ju ofta volymen snarare än vikten som kan vara lite besvärlig när man packar för långtur.

Lycka till med paddlandet i sommar!

Rickard
 
God tur

önskar jag också. Bra att du går en liten teknikkurs före. Åker du sedan någon stilla paddelled nära andra får du säkert en fin upplevelse. Ett och annat bad kanske, men det lär man sig av...

På senare tid har faktiskt en del vettig utrustning kommit på t ex biltema och Claes Ohlson. Det som var nytt och dyrt hos märkesföretagen är allmänt några år senare. Köpte två vattentäta säckar på Biltema. Kanske lite stelare i materialet, men verkar helt OK. Använder deras "dyraste" vattentäta cykelväskor. Fungerar också utmärkt. Biltema har de billigaste gastuberna till primuskök. Så visst kan man fynda. Det gäller att sålla med omsorg och vara kritisk.

Lycka till.

AV
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är en jättebra idé att paddla med andra på turer de första gångerna.
Då lär man sig lite mer och rskerar inte att hamna i trubbel. Efter två paddelturer paddlade jag Klarälven själv. Från Sysslebäck och ner och det är också en fin tur som tog mindre än en vecka i behagligt tempo, men jag gillar sällskap även om man inte behöver säga någonting på flera timmar. Själv är jag ju prylbög men det är vissa grejer som man inte förstår vitsen med och som man mycket väl kan ersätta med billigare alternativ snarare än betala multum för det. Det gäller som Anders V sa att kolla över så att man väljer rätt grejer att lägga pengarna på och vad man kan ta i form av ett alternativ på t ex biltema.
 
Bra att ha grejor...

Hej igen!
Kul att du uppskattade mitt inlägg.
Vet inte hur friluftsvan du är, men det slog mig några saker som det är lätt att glömma bort.

Först lite om det där med Vattentät säck - sopsäck
Det har hänt mycket med utrustningen de sista åren, de sk vattentäta säckarna funkar bra, men de jag sett är lite "stela" genom sin konstruktion, att rullas kring handtaget. Jag köpte på "Netto" 49 kr. De är OK. Sopsäck har jag till sovsäcken. Det beror på att luckan till det vattentäta skottet i min kajak är så liten att man måste strula ner sovsäcken genom luckan och in i sin påse som man får hålla innanför luckan. (Vattentätt betyder för mig att det är tätt för regn och sjö, vid kantring rinner det in en kaffekopp eller så genom luckan som inte tätar 100%). Vattentät säck är ofta att föredra, men i mitt fall funkar det inte till sovsäcken där duger bara sopsäck som är mer formbar. Min kajak är ganska gammal och de lösningar jag nämner utgår förstås ifrån mina erfarenheter. Beroende på vad du får tag i att paddla får du väl filtrera råden.

1. Ha för vana att alltid ha en rejäl svamp i kajaken, Det är gott att kunna torka upp vatten som skvalpar på botten. Bara du sätter dig i kajaken och lyfter in ett par våta fötter kommer det in en liten sjö...
2. Har du tur med vädret är det lätt att du bränner dig av solen. En skjorta/blus med lång ärm och mjuka sömmar som inte skaver är bra att kunna ta på som skydd mot solen. Efter en dag med klarblå himmel och lugn vattenspegel är du garanterat röd på oskyddade ställen.
3. Ett par mjuka handskar så du inte får skavsår av paddeln är fint att ha, även den som är ganska van får lätt skavsår om man får ligga i och kämpa mot sjö och vind en stund.
4. Den som ska paddla i skärgård/hav bör ju kolla väderrapporten extra noga och ha koll på hur det förväntas blåsa. För den som ska paddla i åar i inlandet är blåsten sällan bekymmer, däremot vattenståndet. På vårarna brukar det vara bra fart, men på sommaren kan det i många åar vara lågt vatten. Det kan vara idé (åtminstone i små åar) att kolla vattenfåran på några ställen innan du bestämmer dig... Genom att kolla kartan kan man också få en upfattning om paddelbarheten /strömmen genom att kolla sjöarnas höjd över havet. Står med blå siffror på kartan. Om du ska från en sjö som ligger 165 meter över havet till en som ligger 155 meter ö.h. så är det ju 10 meters fallhöjd mellan sjöarna....
5. Lös packning i sittbrunnen?
Har du packning som ligger löst i sittbrunnen bör du binda ihop allt så att det sitter på ett snöre som du fäster i kajaken. Går du runt lär du få nog med att hålla reda på dig själv. Prylar som inte sitter fast i snöret, endera flyter iväg eller sjunker...

För några år sedan var jag aktiv i scouterna och då rekryterade vi föräldrar genom att visa en fin bild från flottfärd på Klarälven och sedan texten: Se inte på äventyret - upplev det själv!
Lycka till med ditt äventyr!
/Håkan
 
Tycker visst du kan ge dig ut själv å prova på! Många ggr när man är fler vill man visa sig lite duktig(på gott å ont)!
Men är du helt själv så ge dig ut i fint väder å svaga vindar då kan du i lugn o ro känna på kajaken
Ha gärna lite extra packning(barlast) i om du upplever kajaken som rank!
Håll dig rätt nära land i början( det är faktiskt mkt svårare att cykla,som alla kan) än att paddla!
Du kommer rätt snart att koppla av å känna dig trygg!
Har själv aldrig gått nån kurs eller så men när jag sitter i min kajak så blir jag helt lugn kan inte komma på nåt tryggare ställe helt enkelt :)

/Janne
 
Räds inte ensamheten

Tjenare.

Måste kommentera det där med ensamhet, inte här men annars så har jag mött väldigt motstånd mot att ge sig ut o paddla ensam. Har paddlat i Vänern, åar o i Västkustens skärgård, själv o i grupp. Social som man är så är det underbart o dela upplevelsen med andra. Samtidigt så är det väldigt avkopplande o intressant o ge sig ut i sjön ensam.

Bedömer mig inte som erfaren paddlare men anser att det inte är så komplicerat.

Upplevde att ensamheten är mest utmanade mentalt, 3-4 dygn i kajak o tältande på små kobbar ute i sjön går inte riktigt o beskriva med ord, måste upplevas. Nu vill jag inte bli kölhalad av någon Svensson som vill ha varningstext på vattenytan i alla vatten. Allt kan vara farligt om du slarvar, ALLT!

Det enda jag hade i åtanke var: 1 Medvetenhet på väder o sjö, 2 ha alltid en färdig strategi om du ska gå runt, 3 medvetenhet om min kapacitet, alltid land inom rimligt avstånd (relaterar till din kapacitet).

Till det så accepterar jag om jag blir fast ute på en ö, har mat o vätska så jag klarar mig, har alltid någon form av telefon/radio med mig.

Visst beror min avkopplade inställning till paddling själv ute i öppen sjö att jag har vattenvana, har harvat runt i o på vatten o i skärgårdar som dykare o i båtar i många år.

Sedan är det bara o njuta, krångla inte till saker o ting, livet är enkelt i en kajak.
 
Oj vilket uttömmande svar Håkan, tack! Och tack alla andra också! Har bokat in mig på en grundkurs i kajakpaddling om två veckor (Kajakevent i Helsingborg), tror jag känner mig lite tryggare och bekvämare med att ge mig ut själv efter det. Och inte minst lär man sig förhoppningsvis rätt paddelteknik så man inte blir trött efter 500 m...

Apropå packning i påsar: Jag var inne på Clas Ohlson idag och fick syn på att de ju har vattentäta säckar, 23 och 41 liter. Länk: http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19637282
Är det någon som har provat dessa och kan intyga att de håller tätt eller att de är rena skräpet? Verkar ju ganska smidigt att förvara kläder och annat "torrt" i såna när man ska paddla (fast kanske fördelat i mindre plastpåsar inuti för säkerhets skull).

Jag har inte provat säckarna från "Clas-i-sjön" men tycker det är bättre att satsa på fler små än en stor och gärna med olika färg eller genomskinliga. Dels är det lättare att få ner mindre påsar genom packluckorna och sen kan man skilja på ren, smutsig, mat, osv. Packar man lite lösare så går det att trycka säckarna längre ut i änden av kanoten (inte bra med vikt i ändarna...). Har man inte täta skott så får man låta bli att trycka ut överskottsluft som då ger flythjälp.
 
Jag har inte provat säckarna från "Clas-i-sjön" men tycker det är bättre att satsa på fler små än en stor och gärna med olika färg eller genomskinliga. Dels är det lättare att få ner mindre påsar genom packluckorna och sen kan man skilja på ren, smutsig, mat, osv. Packar man lite lösare så går det att trycka säckarna längre ut i änden av kanoten (inte bra med vikt i ändarna...). Har man inte täta skott så får man låta bli att trycka ut överskottsluft som då ger flythjälp.

Har redan varit ute på min första solopaddling, 2 dagar i Lagan. Inhandlade ett gäng Everst Dry Sack's 25-50L för 99 kr/st (gissa om jag blev glad när jag råkade få se att de hade prissänkt dem från 249kr/st!) på Stadium. Funkade klockrent, men det var precis att allt gick ner i lastutrymmena. Vattenflaskorna fick jag lägga bakom sitsen. Kunde blivit intressant om jag hade gått runt, lyckligtvis lyckades jag hålla mig på rätt köl!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
petmeu Göra sig av med kanot... Paddling allmänt 2
torger Hur lära sig en rank kajak? Paddling allmänt 35
rikard454 Fira sig ned/ta sig förbi en fors med en gummiflotte Paddling allmänt 6
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Arneri Surfski SM tuffar till sig Paddling allmänt 9
Timo M Hur lära sig säkerhet i Stockholmsområdet Paddling allmänt 10
TriNitro Lära sig paddla kajak i Västmanland/Dalarna? Paddling allmänt 1
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
larsa Lära sig paddla kajak i Halland Paddling allmänt 4
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
Jonte Myra Lära sig rolla? Paddling allmänt 5
MickeB Kanoten drar sig mot vinden? Paddling allmänt 2
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
purjo_ Hantera 2 manskajak själv Paddling allmänt 10
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
freewheeler62 Importera själv från Lettman? Paddling allmänt 1
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
SES För dig som bygger själv ... Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.