Limma skott i polyetenkajak

Jag ska montera ett skott i en polyetenkajak och funderar på vilket lim/fogmassa som man ska använda.


Någon som har erfarenhet?
 
Hej Mikael,

Vill bara varna lite för att limma skott i en konstruktion som från början inte var avsedd för det. Dom hållfashetsberäkningar som är gjorda för skrovet gäller inte längre vid en sån modifiering vilket kan resultera i att skrovet spricker p g a att det har blivit stumt där det skulle flexat.

Kolla med konstruktören innan vad som verkar vara lämpligast placering av skottet. Ett sprucket skrov är ju verkligen jobbigt.

Mvh,
/Anders
 
En bra variant kan vara att hitta ett material som är lite mjukt. Det är antagligen samtidigt lite tjockare då, för att vara stadigt nog. Det innebär då också att du har större yta för limmet.

Ifall du kan hitta nåt i still med stadigt liggunderlagsmaterial, fast kanske 25 mm tjock så borde det vara bra.

Skott är allt oftare gjorda i sandwichliknande konstruktionener numera (tror jag). De ger ju viss flytkraft även vid tappade lastluckor och fyllda lastutrymmen.
 
engel; sa:
Hej Mikael,

Vill bara varna lite för att limma skott i en konstruktion som från början inte var avsedd för det. Dom hållfashetsberäkningar som är gjorda för skrovet gäller inte längre vid en sån modifiering vilket kan resultera i att skrovet spricker p g a att det har blivit stumt där det skulle flexat.


En havskajak är byggd för att tappas från takräck, stå i, självräddas, tas upp från bryggan vattenfylld, lyftas med full last i. m.m. En kajak som inte uppfyller dessa krav kommer snabbt att dömmas ut av "marknaden" som en "klen" kajak

Personligen tycker jag att kraven är helt OK och vad man kan förvänta sig av en havskajak

Hursomhelst en kajak som inte skulle klara av att få ett skott in monterat skulle inte klara av en transport från inköpsstället.

Det är bara ett extremt fåtal kajaker på marknaden är (i teknisk mening) konstruerade dom flesta "blir bara till"

Hans Friedel
 
Beträffande material i skottet har redan jag tänkt och även gjort ett av "liggunderlagsmaterial" delvis med tanke på att det är eftergivligt och inte stumt. Den polyetenkajak jag ska montera i ( en Hasle K400) har en liten flexibilitet som man framförallt kan märka av vid fastspänning på biltaket. Med ett eftergivligt material i skottet borde inte risken vara särskilt stor för att spräcka skrovet.

Hans inlägg tolkar jag som att normalt "konstruerade" kajaker tål montering av skott. Vilket är min erfarenhet från de kamrater som gjort likande modifieringar.

För övrig kan jag meddela att Kajaktiv rekommenderade
Silikon som lim.

Mikael
 
0m en polyetylen kajak inte tål att monteras ett stumt skott slulle det materialet aldrig ha använts till det det använts. Men det är klart om man sätter i ett skott av 1 mm rostfritt stål som man slipat knivskarpt runt om kanske det skulle kunna gå sönder om man spänner kajaken jättehårt.

Jag får en känsla när jag pratar med folk om reparationer och modifieringar att man har en tendens att överarbeta allt med minst 100%. Kom ihåg att enkla lösningar är bra lösningar.

Själv skulle jag nog göra ett skott i glasfiber och prova att sätta fast det med smältlim efterssom Glasfiber är det enklaste materialet att göra skottet i och smältlim både är tätt sitter bra och är lätt att få bort om man kladdar något man knappast kan säga om silikonlim typ sikaflex.
 
Kan tänka mig att det är som Hans säger. Det är bara i ett teoretiskt och hypotetiskt resonomang som man förändrar förutsättningarna så att skrovet tar skada.

Däremot kan jag tänka mig att det är lätt att man gör ett skott som inte passar till 100% och kanske att det passar i den form kajaken har när man har den på bockar i garaget (typ), men inte när den ligger i vattnet.

Inte för att den får sönder av detta, men jag kan utan vidare tänka mig att skottet "syns igenom" skrovet om det spänner p g a att det är styv och inte har perfekt passform.
Det mjuka materialet kanske däremot inte är så lätt att hitta; jag föreställer mig att det borde finnas nåt "liggunderlagsliknande" fast lite styvare och lite tjockt. Men jag kommer inte på att jag sett såna material i nåt sammanhang...
 
Lexan och smältlim ?

Skulle man inte kunna använda 1 eller 2 tjock Lexan och smältlim ?. Jag har ingen erfarenhet av smältlim, men en kompis som har en segelbåt använder smältlim till massor av saker.

Per Brune
 
Mezzner; sa:
Kan tänka mig att det är som Hans säger. Det är bara i ett teoretiskt och hypotetiskt resonomang som man förändrar förutsättningarna så att skrovet tar skada.

Däremot kan jag tänka mig att det är lätt att man gör ett skott som inte passar till 100% och kanske att det passar i den form kajaken har när man har den på bockar i garaget (typ), men inte när den ligger i vattnet.

Inte för att den får sönder av detta, men jag kan utan vidare tänka mig att skottet "syns igenom" skrovet om det spänner p g a att det är styv och inte har perfekt passform.
Det mjuka materialet kanske däremot inte är så lätt att hitta; jag föreställer mig att det borde finnas nåt "liggunderlagsliknande" fast lite styvare och lite tjockt. Men jag kommer inte på att jag sett såna material i nåt sammanhang...

att göra ett skott med bra passform kan väl inte vara så svårt med glasfiber.

1 häng kajaken upp och ner i två eller fler remmar (för att den inte skall deformeras)gör en mall av skottet du skall göra.

2 laminera en panel på en spegel eller glasskiva (glöm inte släppmedel)

3 slipa till laminatet till rätt form och tejpa fast det där det skall sitta

4 lägg släppmedel runt hela kajaken framför skivan(inte på skivan) och laminera därefter en kant runt om för att öka fästytan. (kan vara nödvändigt att göra i 2 steg).

5 plocka ut skottet igen gör rent och rugga ytan där det skall sitta.

6 Limma fast skottet.
 
Limma i Polyeten

Polyeten materialet är väldigt svårt att limma i då det mesta tyvärr inte fäster. Två olika lim som håller någorlunda är Sikaflex®-221 och PL 400.

Beroende på vilken konstruktion kajaken har (1 lager eller 3 lagers Polyeten) så flexar materialet mer än vad t.ex glasfiber gör. Därför är det lämpligare att göra skottet i ett liggunderlagsliknande material som Anders föreslog. Ett hårdare material kommer att vara mycket svårare få fäste med.

Materialet kallas för Polyeten-cellplast och bör vara ca 40-75mm tjockt i 115kg/m3 tyngd så att det är tillräckligt styvt och ger dessutom bärighet om kajaken vattenfylls.

Den kan göras något större (5-10mm runtom) och tryckas in i rätt position för att sedan limmas på var sida. Den får inte bli för stor då det blir för stort tryck och då kan "poppa" ut trots limningen när temperaturskiftningar och sjögång påverkar materialet.

Du bör fasa av kanterna på skottet så att du får mer yta för limmet att ta tag i. Du bör även fräsa en kanal eller borra hål som ligger tätt intill varandra runt hela skottet ca 3-5 cm från kanten till ett djup som är 10-15mm från andra sidan på skottet. Skottet ska sedan monteras så att kanalen eller hålen vetter mot den avsmalnande sidan av kajaken. På så sätt kommer de att fungera som "fjädrar" när materialet flexar i sjögång eller temperaturväxlingar så att det ger mindre påfrestning på de limmade kanterna.

Materialet kostar ca 800kr plus moms för en 2x1m skiva, och du kan säkert köpa den i mindre format hos Kuntze i Stockholm eller komma in hos oss på Styrmansgatan så kan vi ordna fram en "stuvbit" för ett lägre pris.


hälsningar

/tomas öhman
Point65°N
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.