Montera skott i motionskajak?

I en av mina kajaker, en Plastex Marathon, finns inget vattentätt skott alls. Jag funderar nu på att montera ett sådant bakom sitsen så att kajaken får bättre flytkraft och är lättare att tömma efter en vurpa.

Det enklaste verkar vara att använda det slags mjuka liggunderlagsmaterial som VKV använder som främre skott i Måsen. Frågan är bara vad man ska använda för slags material för att "limma" fast skottet i kajaken? Eftersom det inte finns någon lucka på akterdäck så kommer man bara åt från sittbrunnen när man ska fästa skottet. Är det någon som har bra tips om hur man mäter upp storleken på skottet så att det passar perfekt?
 
airbag?

Ett annat sätt är att köpa en uppblåsbar luftkudde (airbag). De används flitigt av forspaddlare. Airbagar finns i olika storlekar hos kajaksäljarna. Jag har en B&W Flash och i fören på den har jag en airbag som jag köpte på Svima. Funkar bra.

Lev!
 
Jag har sett att några tillverkare fäster skott med silikon. Man borde kunna läsa sig till på silikonförpackningarna vad för sort som är lämplig. För ett antal år sedan limmades Whitbread båtar med PL-400.

Mallen måttar du lämpligast upp med ett lite styvare papper. Börja med att mäta max höjd och bredd, sedan är det "bara" att mäta och klippa. Vid monteringen måste du ha någon form av handtag i skottet. Om du använder något liggunderlagsliknande som skott kan t.ex. klippa ut en något mindre mall i kartong med ett litet handtag. Pappersmallen kan du tepja fast på det riktiga skottet. När du monterat skottet med silikon och det har torkat plockar du bara bort tejpen och stödmallen. Använd en tejpsort som inte fäster för bra, typ maskerings- eller kontorstejp.

Hur fungerar det om det bara finns ett skott i kanoten, ställer sig kanoten som ett flöte ifall kanoten vattenfylls? En liten flytkropp i förskeppet kanske inte skadar.

"Vänd på kanoten" är något som kanotskolorna för ungdomar lär ut vid kapsejsning. En motions och tävlingskajak brukar man kunna ta sig upp i förutsatt att det inte går för stora vågor. De tar sällan in mer än max 10 liter vid en kapsejsning.

/Erik
 
Silikon

ska du inte använda utifall du vill ha möjligheten att någon gång återställa kajaken, plasta in en lagning eller måla eller nåt.
Tänk på att även i ett alldeles tätt utrymme, om du nu inte gör en lucka, bildas kondens. Instängd fukt kommer efter ett tag att bli väldigt otäckt och börja fräta på plasten innifrån. Mögel, svamp och andra otäckheter.
Så gör för säkerhets skull nån slags möjlighet att vädra utrymmet.
Jag skulle nog använda ett sättlim eller marinkitt att fästa en styvare skiva, typ markisolering(blå eller rosa) som skott. Eller också epoxilimma dit en epoxibehandlad plywoodskiva. I skottet kan du sen montera en lucka för vädring och åtkomst av ev. bagage.
Silikonet, som jag inte använt, skulle jag ge till nån som monterar badrum eller akvarier. I min verkstad släpper jag inte in silikon numera. Jag har gjort misstaget en gång och det är ett eländes jobb att bli fri från det.
PL400 eller Fixit eller Marinkitt fungerar bra.
Richard Kohlström
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikssou Montera självräddningsklämmor Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Montera paddelblad Paddling allmänt 0
Magnus_74 montera mittmonterade padaler i K2:a Paddling allmänt 3
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
grymt_elak Montera el-pump i en kajak? Paddling allmänt 56
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
pad Montera vingar? Paddling allmänt 1
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
nosslrak Flytta skott m.m Paddling allmänt 5
calypso63 Skott och luckor på kajak från 1911 Paddling allmänt 6
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
nsvensson Flytelement till havskajak utan skott Paddling allmänt 11
lamini Limma skott i polyetenkajak Paddling allmänt 11
soljesp Sjösocka, packning och skott i DUKKAJAKER? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.