Motionskajak för storväxta

Efter att ha följt med ut några gånger och efter att ha lyssnat på många entusiastiska utläggningar från undertecknad har jag nu en arbetskamrat som funderar på att köpa eget och vi har så smått börjat diskutera kajaktyper.

"Problemet" eller vad man nu ska kalla det är att han är ganska storväxt, 196 cm och runt 100 kg, d.v.s. kajaker som jag själv kan referera till, rekomendera och trivas i är inte i hans storlek. Han ser paddling som en ren motionsform d.v.s. att komma ut på tur är inget primärt syfte.

Så, ringar vi in det hela, en motionsinriktad snarare än turinriktad kajak, passande storväxt paddlare som precis kommit över det rena nybörjarstadiet. Rekomendationer?

Rickard
 
Är 195 cm och 86 kg. Har just kommit in från en tur med VKV101 och det är ingen höjdare. Mina 45:eek:r får inte plats under däcket och kanoten går djupt (men inte farligt) med mig ombord.

Skulle tippa att Lettmann Streamliner vore bra att prova. Kajakcenter i Grebbestad säljer den med Smarttrackroder som förmodligen är mycket bättre än original. Det finns pinnstyrning och "racersits" som tillbehör och de är billiga om man köper istället för original vid nyköp.
 
Är 195 cm och 86 kg. Har just kommit in från en tur med VKV101 och det är ingen höjdare. Mina 45:eek:r får inte plats under däcket och kanoten går djupt (men inte farligt) med mig ombord.

Skulle tippa att Lettmann Streamliner vore bra att prova. Kajakcenter i Grebbestad säljer den med Smarttrackroder som förmodligen är mycket bättre än original. Det finns pinnstyrning och "racersits" som tillbehör och de är billiga om man köper istället för original vid nyköp.

Hade faktiskt Lettman Streamliner som en tanke, har du provsuttit och sett om du kommer i och ur sittbrunnen och får plats med fötterna?

/Rickard
 
Har tyvärr inte provat den men måttat på en mässa och jag tror inte det är några problem. Det finns säkert fler bra förslag men Streamliner är hyfsat billig i glasfiber och fortfarande acceptabel i vikt. Vill man betala några kronor till så blir den lättare att bära och lyfta upp på takräcke. Den har ett skott bakom sittbrunnen så med flytpåse framför fotstödet flyter den mycket högt om man skulle vurpa.

Många andra motionskanoter är mycket smalare vid fötterna. Bra för paddlingen men dåligt för fotutrymme...
 
Inga problem för storväxta i en Streamliner har en själv! Skulle i så fall vara pedalerna om man har mkt långa ben! Man kan vinkla in pedalerna om man behöver ha dom mkt långt fram så dom inte tar i kajaken!
Pinnstyrningen är tyvärr ett extra tillbehör å inte helt lyckat, lite vekt faktiskt!
Lettman har ju även sin Speedliner lite snabbare å lite sjövärdigare ungefär lika rank!

/Janne
 
Var in och kikade i Arneri´s fotoalbum och såg den danska Coastrunner. Den har en storasyster som heter Coastline som fungerar mycket bra för tyngre personer. Har aldrig sett dessa i verkligheten men de har fått bra rescensioner.

Kanske Arneri kan kommentera mer?
 
Coastrunner har jag själv paddlat en hel del, trevlig kajak som precis skulle fylla syftet om den nu hade varit i rätt storlek. Tipset om en storasyster ska genast kollas upp!

Och till Stuvarn, har du erfarenhet av både Speedliner och Streamliner? Skillnader, rekomendation?

Tack för tips so far
 
Jo rija jag äger båda två(dom lätta versionerna) Rankhet ungefär samma! Fart Speedlinern ngt snabbare! Speedliner sjövärdigare! Den har ju dessutom mkt större packvolym!
Måste jag välja på dessa två skulle jag ta Speedlinern då den är mångsidigare!
Men ibland cyklar jag till en sjö med Streamliner på släp då är den klockren pgra låg vikt 14kg mot 20kg!

/Janne
 
streamliner / speedliner etc

Jag är själv ganska liten, 178 / 68 kg, så jag har inte storleksproblemet. Men jag har provat både Streamliner och Speedliner lite hastigast, och äger själv en Nelo Viper 51. Brorsan äger en Speedliner, men jag har inte hunnit paddla den så mycket än.

Funderar man på streamliner skulle jag rekommendera att man tar en titt på Nelos Viper-serie, de finns i bredderna 51, 55 och 60 cm. 51:an är ungefär lika rank som Streamliner, möjligen något rankare, men känns påtagligt stabilare än exempelvis populära klubbkajaken VKV-101. Viper 51 är tänkt för paddlare 95 kilo och lättare, de bredare modellerna borde rimligtvis svälja tyngre paddlare. Genom dess väldigt stora öppna sittbrunn av tävlingskajaktyp är det inget problem att rymmas om man är stor, även stora fötter funkar bra.

Streamlinern har ett höööögt fördäck, som en havskajak. Det gör att den säkert går ganska torrt i vågor, men paddelisättningen blir lidande. Nelo Viper ser ut som en tävlingskajak föröver (bredden är bakom sittbrunnen), man kan sätta i paddeln riktigt nära utan att behöva dunka paddel eller händer i däcket.

Så, min rekommendation är att antingen gå på Speedliner, som inte har sämre paddelisättning än streamlinern, men är mer all-around och kanske lika snabb (gjorde ingen vetenskaplig test, testade båda på samma dag och gillade speedlinern som snabb havskajak, och ogillade streamliner som klumpig motionskajak, båda är ungefär lika ranka, men speedlinern har troligtvis högre sekundärstabilitet, testade inte själv på plats), eller satsa på en motionskajak som är konstruerad som en tävlingskajak fast med stabilitet, som exempelvis Nelo Viper. I en Nelo Viper kan man köra med tävlingsteknik rakt av (rotationssäte kan man få om man vill), medan jag känner att i en streamliner så inkräktar fördäcket på tekniken så det blir mer havskajakpaddling i den.

Men prova gärna själv. Om man är längre än jag är kanske fördäcket inte känns lika ivägen.

Glöm inte att köpa en schysst vingpaddel att ha till snabb-paddlar-kajaken om du inte redan har en.

/Anders
 
VKV 101 passar bäst till ungdomar och andra lättare personer. Inte ens mina 42:eek:r får plats utan utan problem.

Coastrunner tycker jag är en utmärkt kombination av motion och dagsturkajak. Coastline är avsedd som långfärdskajak och är lite stadigare och har större volym. De har båda fullstora sittbrunnsöppningar och jag har inte sett någon som har haft problem att få plats.

Jag tycker att kajakens vikt har stor betydelse ifall jag sticker ut eller inte. Måste jag släpa på 25 kg varje gång är det inte lika roligt.
 
VKV 101 passar bäst till ungdomar och andra lättare personer. Inte ens mina 42:eek:r får plats utan utan problem.

Coastrunner tycker jag är en utmärkt kombination av motion och dagsturkajak. Coastline är avsedd som långfärdskajak och är lite stadigare och har större volym. De har båda fullstora sittbrunnsöppningar och jag har inte sett någon som har haft problem att få plats.

Jag tycker att kajakens vikt har stor betydelse ifall jag sticker ut eller inte. Måste jag släpa på 25 kg varje gång är det inte lika roligt.

Funderar på att såga upp ett hål för tårna i däcket och sen tejpa för det med en plastpåse ;-)

Är det hädelse på en gammal VKV-produkt?

Men då skulle jag i alla fall kunna använda en kanot som jag har. Även sonen är lång 1,82 och har 44 i skor så det skulle hjälpa även honom...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.