Motionskajak???

Hej!
Jag är på jakt efter en ny kajak och hoppas på att få lite tips.

Jag har paddlat en del "vanliga" kavskajaker tidigare, men då jag aldrig ger mig ut på några övernattningar så tänkte jag satsa på en snabbare variant. Jag bor i Sollentuna och kommer således mest att paddla i Stockholms innerskärgård med en del krabb sjö.

Är det någon som har förslag på passande kajaker eller kajaktyper? Jag funderar på om motions- eller multisportkajaker kan vara något för mig.

Alla tips tages tacksamt emot.

Hälsningar
Jonas
 
Jomendåvadevälminturdårå:
Det finns rätt mycket diskuterat kring din fråga i paddlingsforumet.
Den som söker skall ock finna.

Jag tror det finns minst ett par trådar av värde för dig, som varit aktiva de senaste två månaderna. Längre tillbaka, ännu fler trådar...

Lycka till i balanseringen av krav! :)
 
Ot

Det var väl diplomatiskt Patric!

Jag har det inte så lätt då jag vill balansera motsättningarna dryghet/kaxighet med välvilja/lyhördhet. Ibland blir det bara "politik" och "nästan-diplomati". ;) Det är svårt att balansera krav (på sig själv, så väl som på exempelvis kajaker).


Jag vet ju innerst inne att en surfski är absolut bäst till allt! ;)

(Hur var det nu? Var det en eskimopaddel... Eller vingpaddel... Eller skeddakajak... Eller Stuvarns kajaker... ;) Eller Epics prylar... Eller rotationsgjuten plast... som var bäst till allt?)
 
Inte bäst på allt....

Jag har det inte så lätt då jag vill balansera motsättningarna dryghet/kaxighet med välvilja/lyhördhet. Ibland blir det bara "politik" och "nästan-diplomati". ;) Det är svårt att balansera krav (på sig själv, så väl som på exempelvis kajaker).


Jag vet ju innerst inne att en surfski är absolut bäst till allt! ;)

(Hur var det nu? Var det en eskimopaddel... Eller vingpaddel... Eller skeddakajak... Eller Stuvarns kajaker... ;) Eller Epics prylar... Eller rotationsgjuten plast... som var bäst till allt?)

...men bäst på nåt!
 
Tack...

...för alla tips och ideer. Jag skall definitivt kolla upp de förslag som jag har fått.

Jag har själv börjat fundera på bl.a. VKV 101 och Struer Tracer. Har ni några kommentarer och personliga erfarenheter från dessa modeller, så tar jag mer än gärna del av dessa.

Hälsningar
Jonas
 
Dykbåtar

Dom dyker rätt mycket i vågor tycker jag (om du ville använda dom i krabb sjö)

Men annars är det väl båtar som fostrat många kanotister.
 
Struer Tracer tror jag ej tillverkas längre, eller de är extremt svåra att få tag på nya. Det finns endel nyare konstruktioner i samma klass som kan vara intressanta. Även om klassen klarar en del sjö, kanske de inte är lämpliga för längre turer utåt Sandhamn etc.

Turbåtsklassen som är i princip lika snabba på distans som motionsklassen, har bättre stabilitet etc.

I krabb som uppstår i innerskärgård går de flesta kajaker som ubåtar inklusive havskajaker och surfskis.

Kika på Nelo, Vajda, Plastex etc och se vad de erbjuder.
De populäraste klubbkajakerna i stockholm är Coastrunner och Coastline.
 
VKV 101:an är en fin och relativt stabil motionskajak om man nödvändigtvis inte behöver vara snabbast. Sedan har den inbyggda flytelement i sidorna vilket är rätt bra. Jag är 185 cm och det känns lite som en övre gräns för att vara bekvämt i den kajaken. Har man som mål att köra motionslopp och prestera tider så är den nog lite långsam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...