Låga fotstöd, avdomnade fötter

Har precis tagit årets första paddeltag i en splirrans ny Zegul 550. Är i princip nybörjare och har inte mycket att jämföra med men tyckte den kändes riktigt bra förutom en detalj... fotstöden...

Fotstöden sitter så lågt så att hälen sitter på den fasta delen av Smart Track pedalen och styr delen sitter i undre kant av hålfoten. Jag tycker inte jag fick något bra stöd från pedalerna och efter mindre än en timma hade fötterna och benen nästan helt domnat av. Har endast paddlat två kajaker innan men aldrig känt av detta tidigare, i alla fall inte så här mycket.

Jag tittade lite på stöden och märkte att man kunde höja dem vilket jag nu gjort. Jag har inte paddlat efter det men jag har provsuttit i kajaken och lite skillnad är det men jag tror inte det är avgörande.

Är detta vanligt? Vart ska stödet sitta mot foten? Hörde med en ägare till en Tahe Greenland som också tyckte att pedalerna satt för lågt (samma tillverkare o samma stöd), är det ett SmartTrack/Tahe/Zegul problem? Kan man göra något åt det?

Robert
 
Problemet är väl den lilla kontaktytan du får av Smart-Track pedalen inte större än en potatis!
Har själv känt av ditt problem när man trycker på lite paddlar själv gärna barfota! Har en kajak där jag bytt ut dessa mot Lettmanns pedalställ ;)

/Janne
 
Domnande ben

Det jag har listat ut vid domnande Ben är att framkanten på min sits (ganska djupt skålad) trycker på undersidan av låret och då minskar blodflödet til fötterna och fötterna domnar.

La in en bit liggunderlag i sitsen och så försvann problemet...
 
Har själv en Zegul 550, för mej låter det som du har fotstöden för nära dig. Precis som föregående har jag skurit till en bit liggunderlag som jag vilar hälarna mot.
För övrigt en kanonkajak som du säkert kommer att bli väldigt nöjd med.
 
Fortfarande problem med det här... paddlingsturerna blir korta pga att benen försvinner och inte för att jag är utmattad, så ska det ju inte vara!

Sitsen är inte så djupt skålad så det känns inte som om kanten går mot benen.

Har idag köpt ett sittunderlag som jag ska ha vid hälarna, det kanske hjälper lite men det känns inte som om det kommer fixa det helt.

Hur nära ska egentligen pedalerna vara? Jag har provat lite fram och tillbaka utan resultat...

Tacksam för alla tips!!!

Robert
 
Att benen

domnar är ett vanligt fenomen för kajakpaddlare. Det är en ischiaspåverkan som är orsaken dvs tillklämning av nerven som går från ryggraden och ner i benen via skinkorna på respektive sida. Olämplig sits är ett vanligt problem i sammanhanget. Fotstöden påverkar knappast i avgörande grad men sitter du mera spänd kan det kanske bidra litet. Idealiskt skall du inte belasta statiskt utan alla muskler i benen skall jobba lite under paddelrörelsen knäna skall guppa lite upp och ned och du tar spjärn mot fotstöden omväxlande med höger och vänster ben.

Försök motifiera din sits och din sittposition. Har du någon bild på sits och sittbrunn?

Personligen föredrar jag pinnstyrning och att ha ett tvärträ att stödja fotbladet mot.

Thure
 
Låter som precis som ischiaspåverkan

Jag tror Thures inlägg kring ischiaspåverkan är värt att kolla upp.

Jag har också problem med "avdomnade" ben när jag sitter i en del kajaker. Problemet har i stort sätt alltid uppstått i kajaker med skålade plast eller glasfibersitsar. Jag upptäkte sambandet när jag matade in några cm microcell foam för att få bättre stöd för låren för rollövningar i min tahe greenland. Detta gjorde att vinkeln på låren blev snävare, trycket mot baksida lår ökade och domningarna kom snabbare än förut.

Nu har jag beställt måtttillskurna bitar av microcell foam från Specialplast för att inreda min sittbrunn med, då jag har problem med domningar i min Romany kajak. Jag har varit inne och lämnat alla mått och tillskärningsmönster för både ryggstöd, sittdyna och höftstöd.

Fördelen med Specialplast är att du kan få helt täta cellplastblock både tillskurna och i vilka tjocklekar, former och storlekar du vill. Det blir säkert billigare att skära till bitar från ett gammalt begagnat liggunderlag. Men jag tycker att det är värt att låta specialbeställa bitarna, speciellt när de får bra mycket finare finish än om jag själv skulle försökt mig på att fixa och trixa.

Kostnaden är inte särskilt dyr, inte om man jämför om man måste köpa ett liggunderlag med slutna celler för att klippa sönder, det går på några hundralappar.

Butiksadress:
Specialplast
Odengatan 82
113 22 STOCKHOLM
Tel: 08-30 55 51
http://www.special-plast.se/
 
Som nämnts ovan så är det vanligt att ischiasnerven kommer i kläm och orsakar domningen. Ett riktigt mjukt uppblåsbart sittunderlag kan hjälpa men ett vanligt sätt är annars att göra följande:
Ta ett liggunderlag och skär till det så att det passar kajakens sits. Limma gärna ihop fler bitar så att det blir lite tjockare. Sätt dig därefter på underlägget i 'paddelställning' (gärna i kajaken) och känn efter var sittbenen hamnar. Skär ut hål på dessa platser ca 5 cm i diameter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.