Fotogen i X2 Trangia

Det kan ju också finnas skillnader i hur mycket volym som de olika pumparna tar upp
när de är monterade i flaskan. Det borde ju också utredas, då det starkt påverkar
mängden fri luft i den fyllda flaskan. Alltså mäta hur mycket fri luft det finns kvar i
den fyllda flaskan när respektive pump är monterad.
Intressant frågeställning, jag måste fundera på hyr man (på ett enkelt sätt) kan mäta
volymen/deplacementet på en bränslepump. Ett rätt så Arkimedesaktigt spörsmål...
Borde gå att mäta volymen på den utträngda mängden ytspänningsbefriat vatten
från en bräddfylld bränsleflaska. Det borde bli tillräckligt exakt.
Att mäta det aktuella luftflödet för varje pumpslag ...
... är kanske möjligt vid 0(ö) mottryck - ovan 0(ö) börjar bekymren för mekaniken i de
rätt olika designade pumparna spöka till det, det kunde jag tydligt se på manometern.
Tryckökningen per pumpslag var varken jämn eller linjär...

Vi får se hur/vad jag gör.
/Odd

Intressant frågeställning, jag måste fundera på hyr man (på ett enkelt sätt) kan mäta
volymen/deplacementet på en bränslepump. Ett rätt så Arkimedesaktigt spörsmål...

... är kanske möjligt vid 0(ö) mottryck - ovan 0(ö) börjar bekymren för mekaniken i de
rätt olika designade pumparna spöka till det, det kunde jag tydligt se på manometern.

/Odd
Frågan om inte det är bättre att använda ett lagom stort glas eller kopp (fortfarande fylld till max) istället för en bränsleflaska, så att allt vatten verkligen kan tränga ut.

Nä, att mäta luftflöden är inte helt enkelt. Hur tål att fundera vidare på.
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

/Odd
Hej Odd, jag tycker och säger som jag brukar i vissa sammanhang, "på enklaste sätt" genomför du testet. Börjar man, d v s du, få ett antal parametrar "för mycket" så kan man, inte du kanske men en del andra hänga upp sig på det. Bara det faktum att du tar dig tid, köper diverse grejor och gör det är beundransvärt. Ser fram emot resultatet, kommer att fortsätta använda dem kök jag har med de bränslen jag nyttjat genom åren, men som sagt det är alltid intressant att se om de kök som är med i ditt test som undertecknad inte har eller inte har använt står sig i jämförelse mot de som jag har eller har använt. Ha det riktigt bra !

Det kan ju också finnas skillnader i hur mycket volym som de olika pumparna tar upp
när de är monterade i flaskan.
OK, jag har (så gott det nu går) mätt upp deplacementet för de olika pumpmodellerna:
KAP Arctic: ~10mL
Optimus Nova (CEJN): ~14mL
Optimus Polaris: ~13mL
Primus: ~15mL
WhisperLite: ~9mL
Dragonfly: ~8,5mL
Deplacementet är mätt upp till ungefär halva gänghöjden, och det syns tydligt att
MSR-pumparna är klart mycket mindre än (~42% mindre än) de 3 moderna nord-
européerna.
Alla mått är MYCKET ungefärliga, inom ± 1mL skulle jag säga. Men de ger oss en
fingervisning om hur volymen i de olika bränsleflaskorna 'slösas bort' på pumpen.
(I princip försumbart imho.)

Bränsleflaskorna är delvis väldigt inexakt märkta, vilket inte är förvånande med
tanke på masstillverkning - som (i princip) inte får kosta något att tillverka...

Flaskorna rymmer, med ytspänningsbåge ovan halsringen:
Kort-Tjocka kinesen till mitt KAP-Arctic: ~900mL [märkt 1000mL, max-fyll-linjen på 800mL]
Trangia 'Multifuel' och 'Multifuel X2': ~600mL [märkt 0.6L, max-fyll-linjen på "530mL utan"
och på "450mL med" pump monterad]
Trangia tändspritsflaska i plast: ~360mL [märkt 300mL, max-fyll-linjen på 300mL]
Primus: ~630mL [märkt 0.6L, max-fyll-linjen 530mL]
MSR: ~700mL [märkt 591mL, max-fyll-linjen 591mL]

På de där Trangia multifuelflaskorna, som är märkta med nivålinje för både pump monterad
och för enbart vanlig flaskpropp monterad skiljer det 80mL mellan linjerna, med pumplinjen på
85% av propplinjen. Vilket är logiskt och vettigt för det fallet flaskan skulle utsättas för värme.
Men de har tagit till säkerhetsmarginal som om det gällde kärnkraft, pumpens deplacement
är i storleksordningen 14-15mL och de har tagit till 80mL som buffert. Väl tänkt! säger den
här gamla kärnkraftteknikern, sånt gillar jag... :love: Och 85% av propplinjen är en bra och rund
siffra som är lätt att komma ihåg.
/Odd

Gott jobbat, Odd! Tydligen inte så stor skillnad mellan pumparna, men ända en viktig parameter att ha koll på.

Jag förmodar att pumparna är nyservade och väl genomgågna, så att du t.ex inte råkar få med en pump med undermåliga packningar eller dåligt pumpläder (eller vilket material som nu används där).
/Niklas

Bra Odd!
Jag tror dock att du fått decimalkommat fel.
Dvs det skall vara 130 ml istället för 13 ml och så vidare.

/John

Tveksamt. Alla omgångarna av det undanträngda vattnet samlades upp och hälldes ned i det här mätglaset (som är det tredje nerifrån i en serie om åtta mellan 5 och 1000mL: 5 - 10 - 25 - 50 - 100 - 250 - 500 - 1000 mL - som jag köpte in inför det här projektet) 130 skulle inte rymts...
[MSR-pumparna mättes med småsyskonet, 10mL]
2025-06-24 18;26;45_BILD0417_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Jag gjorde en enkel rimlighetskontroll på den pump som medföljde MSR XGK EX (samma pumpmodell som på MSR Whisperlite).

Jag räknade helt enkelt ut det utvändiga volymen på den pumpcylinder man stoppar ner i i flaskan. Den består något förenklat av 2 delar:

Den långa delen är ca 5,5 cm lång och har en ytterdiameter på 2,0 cm, vilket ger en volym på ca 17,27 cm3 eller 17,27 ml.

Den korta vinklade röret är då ca 3 cm långt och har en ytterdiameter på 1,0 cm, vilket ger en volym på ca 2,36 cm3 eller 2,36 ml.

Totalt knappt 20 ml. Å då tillkommer gängan samt bränsleröret med tillhörande filter, vilket ytterligare borde ge några ml i undanträngande volym.

Så tyvärr verkar dina labbmätningar i detta fall ge en alldeles för låg volym.
/Niklas

Tack - det låter logiskt. Så...
Hm, jag undrar om vi har problem med ytspänning (trots att jag tillsatte en rejäl droppe Yes till vattnet) som gör att hela den undanträngda volymen vatten inte rann över kanten på 500mL mätglaset utan blev, så att säga, hängande ovan kanten - och inte kom med ner i uppsamlingen för volymavläsning...

Jag får göra om mätningarna med någon annan lämpligare vätska, någon som i princip saknar ytspänning. Vad flyter ut bäst? Bensin? Etanol? ... ?

Eller ska jag bara göra samma beräknande approximering på pumparna med skjutmått och matematik som Niklas gjorde - och så tar vi de värdena istället?
/Odd

Väg istället för att mäta volymen Odd.

Det intressanta är som jag ser det bränsleåtgång och hur mkt bränsleåtgången skiljer mellan de olika alternativen.

Exakt hur mkt volym pumpen tränger undan är inte lika väsentligt.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips