Det kan ju också finnas skillnader i hur mycket volym som de olika pumparna tar upp
när de är monterade i flaskan.
OK, jag har (så gott det nu går) mätt upp deplacementet för de olika pumpmodellerna:
KAP Arctic: ~10mL
Optimus Nova (CEJN): ~14mL
Optimus Polaris: ~13mL
Primus: ~15mL
WhisperLite: ~9mL
Dragonfly: ~8,5mL
Deplacementet är mätt upp till ungefär halva gänghöjden, och det syns tydligt att
MSR-pumparna är klart mycket mindre än (~42% mindre än) de 3 moderna nord-
européerna.
Alla mått är
MYCKET ungefärliga, inom ± 1mL skulle jag säga. Men de ger oss en
fingervisning om hur volymen i de olika bränsleflaskorna 'slösas bort' på pumpen.
(I princip försumbart imho.)
Bränsleflaskorna är delvis väldigt inexakt märkta, vilket inte är förvånande med
tanke på masstillverkning - som (i princip) inte får kosta något att tillverka...
Flaskorna
rymmer, med ytspänningsbåge ovan halsringen:
Kort-Tjocka kinesen till mitt KAP-Arctic: ~900mL [märkt 1000mL, max-fyll-linjen på 800mL]
Trangia 'Multifuel' och 'Multifuel X2': ~600mL [märkt 0.6L, max-fyll-linjen på "530mL
utan"
och på "450mL
med" pump monterad]
Trangia tändspritsflaska i plast: ~360mL [märkt 300mL, max-fyll-linjen på 300mL]
Primus: ~630mL [märkt 0.6L, max-fyll-linjen 530mL]
MSR: ~700mL [märkt 591mL, max-fyll-linjen 591mL]
På de där Trangia multifuelflaskorna, som är märkta med nivålinje för både
pump monterad
och för enbart vanlig
flaskpropp monterad skiljer det 80mL mellan linjerna, med pumplinjen på
85% av propplinjen. Vilket är logiskt och vettigt för det fallet flaskan skulle utsättas för värme.
Men de har tagit till säkerhetsmarginal som om det gällde kärnkraft, pumpens deplacement
är i storleksordningen 14-15mL och de har tagit till 80mL som buffert.
Väl tänkt! säger den
här gamla kärnkraftteknikern, sånt gillar jag...

Och 85% av propplinjen är en bra och rund
siffra som är lätt att komma ihåg.
/Odd