skjuvkrafter
Eftersom en ståleker är mycket styvare än en mässingsnippel så tror jag faktiskt att hela nippeln tar draglast av ekern, annars skulle man ju kunna ha 5mm-nipplar.
Skjuvkraftsresonemanget kan jag däremot tro på lite mer, även om jag tror att det inte blir någon verklig skillnad om ekern är 2-3mm för kort för att sticka ut genom nippeln. Hade det varit det så borde det ha varit vanligare med avskjuvade nipplar, men jag har aldrig sett någon sådan, alla sidolaster på ekern överförs ju som draglaster på nippeln, så man måste skjuva själva nippeln för att den skall gå av, och då går den nog av oavsett om det är en ekrer i eller inte (eftersom mässingen är såpass mjuk jämfört med stålet)
Det måste nog vara ganska stor diff för att det skall vara ett problem och isf borde man böjja sönder nippeln när man bygger hjulet. Såpass fel ekerlängd har jag dock aldrig byggt med.
DTs ekerkalkylator räknar med mikrometerpresiscion men i verkligheten så märker man att det lätt kan diffa 2 mm mellan vad DT ha räknat fram och vad som skulle vara "optimal" längd för ekern. Det är dock väldigt svårt att se förren man har byggt klart hjulet och jag brukar inte riva ett hjul bara för att det syns 2mm av gängorna i nippeln. Det är värre om ekern är för lång.
Men det är en intressant frågeställning. Jag skall testa och skjuva av några nipplar i ett skruvstäd för att se vad som händer om man har en eker i eller inte.