Förslag att fästa tystbrännarhatt på Optimus Polaris

Mitt killgissarsvar:
Gasol har näst intill tagit över marknaden för tryckkök i friluftssammanhang. Förvärmning med alkohol och sedan fotogen är krångligt och risken med underburn kanske ger garanti och reklammationstrassel för tillverkare och försäljare.

Bensin är farligare, att sedan fotogen efter alkoholförvärmning rätt hanterat är ett steg säkrare än både bensin och gasol har mindre betydelse.

Thure

Mycket bra fråga som jag också har ställt mig i 30 års tid.
Tja, vi är utdöende dinosaurierester Peter! men:

Mycket dyrare att tillverka... ( Även om 3D-utskrift i rostfritt+brons eller i ren mässing gör pro-
cessen åtkomligare - och Gary Adams designer är ju numera fritt donerade till mänskligheten...
)
Mycket dyrare att köpa för normalkunden ... än basic-grejer med bara enkla brusbrännare.
Mycket tyngre än tandborstskaftkaparnas/gramjägarnas ytte-pytte-små gasolbrännare - som
oftast ändå är försedda med brännarhuvuden som åtminstone går åt susbrännarhållet.
Normalkunden begriper sig inte på fenomenet underburn - vilket skulle ge fler garantianspråk/kundtjänst-ärenden/imageproblem (och söndersmälta hattar) - trots att det inte på minsta sätt är tillverkarens fel...
Dagens quick-fix kund - 'orkar' inte med allt micklet som krävs för att köra vätskebränslen säkert och bra.
m.m. m.m.
/Odd

Jag har ett K.A.P kök, som jag har monterat i ett Trangia 25, jag har använt det i 25 år, jag pumpar upp tryck, förvärmer med T-röd tänder på, när det nästan brunnit ut öppnar jag, sen är det bara att köra på. Har aldrig lyckats få underburn. Sen har jag ett Optimus Polaris, med tystbrännarhatt, där kan det hända ibland, att det blir underburn, vet ej varför det blir så.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
vet ej varför det blir så
En bra källa till kunskap är Gary Adams publikationer på BernieDawg.com
När man läst in allt han skriver om, och visar filmer om - då har man hittat
det mesta som är värt att veta. Det var nog så de flesta av oss började en
gång i tiden - och, som alltid, det finns sällan ETT svart eller vitt svar...

Sedan så finns det massor med matnyttigt på Classic Camp Stoves också.
Där kan man sjunka ner i oändliga mängder med information, ofta helt
oväntad dessutom. Mängder av info där...

/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips