Förslag att fästa tystbrännarhatt på Optimus Polaris

Jag har ett Optimus Polaris med tystbrännarhatt, men den ligger bara löst på, och skulle vilja att den satt fast, men att
jag kan ta av den lätt, tänkte om man kunde göra något av en rostfri cykeleker, som någon slags bygel, man lätt kan få tystbrännarhatten att sitta kvar.
Är det någon som har en bra idé, skicka gärna någon bild

Bilagor

• IMG_3246.jpeg
    IMG_3246.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 20
  • IMG_3244.jpeg
    IMG_3244.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 20
  • IMG_3245.jpeg
    IMG_3245.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 20
Det finns det många som gjort, det är bara att borra två små hål mitt emot varandra i trattens kant, ungefär så långt ner som flamhållarplattans slits. (Se bara till att hålen inte hamnar där flamhållarplattans två andra ben ska sitta när den är monterad!) Sedan så tar du en bit, säg ~0,6mm rostfri tråd, bockar till två krokar i ändarna på tråden, krokar fast tråden mellan hålen - och tvinnar till tråden vid tassavtrycket. Då blir hatten fastspärrad på sin plats.

Men intressantare är naturligtvis att reda ut varför din hatt inte kallnar fast. Jag misstänker att du har ett liknande fel som det Pask hade; din hatt kommer inte tillräckligt långt ner 'i röret', den är kvar uppe 'i tratten' - av någon anledning... När jag tittar lika noga på min egen, med sin sedan många år fastkrympta hatt, så ser den ut att ha hatten lägre ner i röret/hatten än din.
/Odd
2025-11-11 12;33;42_BILD0552_DxO+Odd_small.jpg

Det är alltså inte hatten som krymper fast, det är mässingsröret som expanderar mer (i
hettan vid kökets användning) än vad tystbrännarhatten gör - vilket sedan leder till att
mässingsröret krymper mer än vad hattens ytterdiameter gör när alltihop svalnar igen.
Och hatten sitter sedan som berget...
Allt under förutsättning att hatten initialt kommer tillräckligt långt ner, dikt an mot fläns-
arna nere i röret. Vilket i Pasks fall tidigare hindrades av såväl rikligt med lödmaterials-
överskott som en ovalitet i själva mässingsröret...
/Odd

Senast ändrad:
Det finns det många som gjort, det är bara att borra två små hål mitt emot varandra i trattens kant, ungefär så långt ner som flamhållarplattans slits. (Se bara till att hålen inte hamnar där flamhållarplattans två andra ben ska sitta när den är monterad!) Sedan så tar du en bit, säg ~0,6mm rostfri tråd, bockar till två krokar i ändarna på tråden, krokar fast tråden mellan hålen - och tvinnar till tråden vid tassavtrycket. Då blir hatten fastspärrad på sin plats.

Men intressantare är naturligtvis att reda ut varför din hatt inte kallnar fast. Jag misstänker att du har ett liknande fel som det Pask hade; din hatt kommer inte tillräckligt långt ner 'i röret', den är kvar uppe 'i tratten' - av någon anledning... När jag tittar lika noga på min egen, med sin sedan många år fastkrympta hatt, så ser den ut att ha hatten lägre ner i röret/hatten än din.
/Odd
Visa bilaga 47708
Du får gärna skicka någon bild, om du har det

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Du får gärna skicka någon bild, om du har det
Den enda av mina brännare som råkat ut för den behandlingen är den gamla ursprungliga
Nova-baserade Trangia Multifuel - som någon tidigare ägare har försett med en BD Dawg-
A-Nova
och en trådgrimma (vilket jag är klart tacksam för - då slapp jag ju allt det jobbet,
det enda jag behövde göra var att byta Optimus-stålbandet till en riktig X2-kopp):

2025-11-11 17;58;25_BILD0553_DxO+Odd_small.jpg

Ingen annan av mina brännare har behövt trådas, alla (utom gemensamma hatten till
senaste Trangia Multifuel X2 samt Primus Omnifuel - som jag verkligen vill ha lös) har
snällt kallnat fast som de ska.
Det var ju normalt målet med Gary Adams olika hattdesigner; de som alls kan fastna
skall fastna, de är måttade så. Men med tiden verkar tillverkningstoleranserna ha för-
slappats. Undantagen är så uppenbara som de bara kan bli, t.ex Optimus Nova med
sina höga störande värmeåterföringsbommar eller de hattar som bara skall ligga platt
ovanpå brännaren. Där är trådning den allmänt accepterade metoden om man vill ha
hatten fäst...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips