Förpackningar till egentorkad mat

AH... Där kom en till möjlig källa till stabila plast-påsar som (i vissa fall) är aluminium-belagda: Bag-In-Box påsar. Eller har den alu-belagda typen försvunnit helt numera kanske? Dricker så lite sånt. Tyvärr lär dom vara svåra att diska bort vin-smaken från, om man nu inte vill ha den kryddan... Möjligen kan man vända dom ut-och-in.

PET-flaskor är naturligtvis inte absolut gastäta. Allting är relativt... Dom är bara mycket tätare än en plastpåse av PE-LD. Men en dunk av PE-LD har å andra sidan betydligt tjockare väggar än en PET-flarra, så där är kanske skillnaden mindre?

Vill man verkligen ha oxidering av vin? Trodde det var orsaken till att Bag-In-Box inte duger till någon längre förvaring.
Men i såfall: En GoreTex-säck med rullförslutning..?
 
Man vill ha lite oxidering av vin, det är en av anledningarna till att det lagras på träfat.

Samma sak med kork, plastkorkar skyddes länge som pesten just eftersom de var helt gastäta och därmed inte hjälpte vinet att mogna på samma sätt som naturkork. De plastkorkar som används idag är oftast (utom på billigare viner) en sån sort som liksom är ett plaströr med nån slags plastskum i.

Men jag lärde mig nyligen att genomsläppligheten på plastdunkar ändå är rätt mycket mindre än träfat, så jag vet inte om plastdunkar ger nån märkbar oxidering.
 
Ett sånt här GoreTex-membran monterad i locket då:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=50-159-38&toc=0&q=membran
finns i metall åxå: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=50-163-08&toc=0&q=membran

Den kommer att ventilera kvarvarande luft i dunken varefter lufttrycket varierar, så omsättningen på luft kan bli rätt hög beroende på volymen luft i dunken. Ju mindre luft i dunken ju mindre omsättning. Men membranet är helt tätt mot svampsporer och bakterier.
Ett trä-fat lär ventilera på samma sätt. Det kan knappast vara luft-tätt ovanför vätskeytan.

Det blev lite mycke OT nu... sorry folks.
 
För tips på lådor. Ska prova de nästa gång.

Sam, visst tar de plats i väskan. Men de vi använt hittills är på ca 8 dl och är "tillplattade". Jag skulle inte vilja vara utan den/de. Beroende på tur o hur många vi är så har allt mellan en o alla tre vart med. Super att ha vatten i inför frukosten, så slipper man hämta vatten på morgonen.

"Tillplattade" E det såna här "dragspelsburkar" vi snackar då? Ja jo förvisso. Tänker bara hur jag själv hade haft det i ryggan med "massa" hårdplastburkar. Går med en klättringsdesignad ryggsäck så den e betydligt smalare än en "vanlig" Själv har jag allt vatten till morgonbestyren i vätskesystemet och fyller bara på det vid nästa tillfälle efter lämnat campet.
Tror jag själv ska testa och laminera industriplast med aluminium på insidan o se hur det blir.
Go tur!
 
Man kan inte använda Goretex membran på det sättet - fukt kan flyttas åt båda hållena.
Goretex membran används i kaplsad elektronik utomhus med viss värmeproduktion.

Som bastationer,styrboxar och så då trycks fukten hela tiden iaf mestadels åt rätt håll om tempen hålls uppe.
Haha dock har det hänt att Goretex ventilerade kapslade lådor utan tillräcklig värmeproduktion istället sugit i sig vatten och blivit fyllda!

Är planen att använda större kärl som öppnas flera gånger är det torkpatron med Silica Gel i locket som gäller.
Jag använder t.ex Vitamintablettsrör och liknande för kaffe,mjölk och salt
Känner ni folk inom sjukvården kan ni få en hel del former och storlekar på dessa torkmedelsförsedda behållare då dom ändå slängs.

Större behållare kan man fixa till locket på genom att fixa en hållare för silicagel påsar i toppen t.ex.

Man kan köpa dom i olika storlekar eller tigga begagnade från t.ex skoaffärrer.

Tänk dock på att renovera påsarna om dom är begagnade genom att hetta upp dom om ni inte köper nya som varit förseglade från fukt.
Behållare skall bara vara öppna så kort tid som möjligt och så inte torkmedlet suger fukt ur fria luften.

Då fungerar dom fint och håller innehållet tort - det åker ju in en del fukt,kanske en och annan regndroppe i behållaren när ni öppnar den - det tas om hand.
 
GoreTex-membranet var nog tänkt för sidospåret vin-lagring. Undrar om vinindustrin provat det...

Jepp... för vin-lagring...

Men jag tror det är fel spår. Jag undrar om det inte är helt andra processer än oxidering som pågår i det "blöta" gränssnittet mellan vin och luft i trä-fat och kork i flaskor. Möjligen kan även mikroorganismer vara inblandade..?

Det skulle vara enkelt för vin-industrin att ordna kontrollerad syre-tillförsel i vin-tankarna genom en slang med en pump eller gas-flaska. Kanske dom gör förresten..?

- Nog med OT för mej nu...
 
Att vika in maten i aluminiumfolie och sedan vakuumpacka borde väl ta bort en del av problemet (att plast inte är helt gastätt). Om inte annat skyddas innehållet från solljuset.
Använder man en begagnad aluminumbelagd påse (med tre svetsade sidor) inuti en vakuumpåse borde det bli lika bra som originalet, då även de köpta påsarna andas genom själva svetsen (själva metallen svetsas ju inte).

Men återigen.
Rätt torkad mat håller många månader. Om man dessutom vakuumpackar förhindrar man oxidering (ingen härskning), skyddar den från fukt, samt erhåller ett kärl för både tillagning och spisning.

Jag säger det igen.
En vakuumpackare är väl investerade pengar, och dessutom småpengar i dessa kretsar =)
Om det känns onödigt att köpa en vara för friluftsmaten, betänk alla andra användningsområden. Slipp frysskador på köttet i frysen. Ta fram sen där steken som legat i ett år och den är som ny. Lägg den på tining i kylen - inget bloddropp, påsen är helt tät. För att inte tala om att man faktiskt ser ved det är som ligger i frysen. Köp storpack av favoritpålägget och dela upp på flera paket, laga köttet sous vide, återpaketera halva kaffepaketet och slipp det där smaklösa pulvret i botten på kaffeburken, you name it.
Lätt den mest använda prylen i köket. Jag tror knappast att man, som tillverkarna vill påstå, spar pengar på den, men de fördelar den ger är utan tvekan värda några kronor extra.
 
Att vika in maten i aluminiumfolie och sedan vakuumpacka borde väl ta bort en del av problemet (att plast inte är helt gastätt). Om inte annat skyddas innehållet från solljuset.
...
Om alu-folien ska göra någon reell nytta mot gas-läckage måste man vika ihop kanterna på folien noga så att gas-läckaget där blir mindre än genom själva plastpåsen, som ju ändå är "ganska" tät. Det är kanske möjligt att åstadkomma, det är svårt att uppskatta.

...
Använder man en begagnad aluminumbelagd påse (med tre svetsade sidor) inuti en vakuumpåse borde det bli lika bra som originalet, då även de köpta påsarna andas genom själva svetsen (själva metallen svetsas ju inte).
...
Att använda en "öppen" begagnad alu-belagd påse i en vanlig svetsad, är tämligen meningslöst. Läckaget genom öppningen i alu-påsen är garanterat mycket större än det genom materialet i den svetsade påsen. Men har man väl en begagnad alu-belagd påse finns ingen anledning att inte svetsa den direkt. Då får man en fullgod förpackning direkt.

Gasläckaget genom svetsen på en alu-belagd påse kan betraktas som helt försumbart. Det åskådliggörs kanske bäst om man istället för gas-läckage tänker sej ljus-genomsläpp som i princip fungerar på samma sätt.
Om man gör en plastpåse av ett lätt rökfärgat material kommer den tunna väggtjockleken göra att ljus-dämpningen genom plasten blir liten, knappt märkbar (läcker mycket). Men om man tar samma material och gör en 5-10 mm tjock skiva, kommer tjockleken att göra att ljus-dämpningen blir hög, och skivan kommer att se nästan svart ut (läcker lite).
Om man så tänker sej att man sätter sej i en svetsad påse av det tunna materialet kommer det att vara helt ljust i påsen. Men om man då belägger påsens utsida med ett alu-skikt kommer det i princip att bli totalt svart i påsen. Det kommer förvisso att tränga in lite ljus genom svetsfogarna. Men det ljuset måste då passera genom hela svetsfogens bredd, dvs 5-10 mm, som i exemplet ovan dämpar ljuset väldigt mycket mer än när det går rakt genom väggen på plastpåsen. Dessutom är svetsfogen bara någon eller några 1/100-dels mm tjock, vilket gör att den area som kan släppa in ljus blir mycket liten.
Resultatet blir "becksvart" i påsen = inget gas-läckage.
 
Att använda en "öppen" begagnad alu-belagd påse i en vanlig svetsad, är tämligen meningslöst. Läckaget genom öppningen i alu-påsen är garanterat mycket större än det genom materialet i den svetsade påsen. Men har man väl en begagnad alu-belagd påse finns ingen anledning att inte svetsa den direkt. Då får man en fullgod förpackning direkt.
Förstod du mig rätt nu?

Jag menar att man skulle kunna vakuumpacka en begagnad alubelagd påse inuti en vanlig vakuumpåse i plast.
En begagnad alubelagd vakuumpåse avsedd för kammar-vakuumförpackare går som bekant inte att använda i en kammarlös hushålls-dito. Därav tanken.


Den yttre påsen kommer mha undertrycket pressa ihop öppningen på den inre påsen (den alubelagda), varpå den plastbelagda insidan av den inre påsen bör fungera hjälpligt som en tätning/packning. Detta under antagandet att den inre påsen har några centimeter ej fyllt utrymme som kan lägga sig helt platt. Om det blir veck e.d. fungerar det naturligtvis inte alls.

Huruvida den tätningen, med avseende på gastäthet, kan jämställas med en svets låter jag vara osagt, men jag tror det är långt ifrån meningslöst.


Om själva svetsaren klarar av det skulle man kunna vidareutveckla ovanstående genom att svetsa den inre påsen rakt igenom den yttre, med den uppenbara tråkigheten att man slösar en plastpåse för att vakuumpacka en alu-påse.

Bäst vore naturligtvis om det gick att köpa alubelagda vakuumpåsar till kammarlösa vakuumpackare =)


EDIT:
Såhär alltså...
 

Bilagor

  • 2014-02-01 16.10.01_liten.jpg
    2014-02-01 16.10.01_liten.jpg
    139.6 KB · Visningar: 851
Ah... Du får ursäkta en o-invigd i vacum-packning...

Eftersom jag inte har en egen (hem-) vacum-packare tänkte jag inte på att man inte kan använda en vanlig begagnad påse till en sån. Jag tänkte faktiskt inte ens på vacum-packning över huvud taget, utan bara att man skulle svetsa den begagnade påsen. Tätheten är nog ofta viktigare än att få bort all luft från början. Med en helt tät alu-påse kommer inget nytt syre in genom plasten när syret i påsen "förbrukats".

Men om man lyckas med att få den inre alu-belagda påsens öppning helt plan o slät, som du beskriver det, håller jag med om att den bör göra stor nytta. Man kan kanske tejpa ihop öppningen först (inte helt lufttätt), för att undvika veck o skrynklor.

Om svetsaren klarar att svetsa rakt igenom bägge påsarna är det bara ren vinst... för om man låter bli att svetsa så, går det ändå åt en "vanlig" vacum-påse. Alltså inget extra slöseri - bara mindre förpackning och skräp att bära med sej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.