Förpackningar till egentorkad mat

Om svetsaren klarar att svetsa rakt igenom bägge påsarna är det bara ren vinst... för om man låter bli att svetsa så, går det ändå åt en "vanlig" vacum-påse. Alltså inget extra slöseri - bara mindre förpackning och skräp att bära med sej.

Det har du iofs rätt i =)

Fast då missar man möjligheten att återanvända ytterpåsen.
Detta är krångligare än vad man kan tro =)
 
Ziploc (eller motsvarande) påsar håller tätt, går att diska men bör nog inte kokas. Men det sistnämnda löses med fördel genom en käck uppfinning jag hörde om, nämligen "kastrull". Det är som ett värmetåligt kärl, oftast av metall, som man lägger mat i och sedan liksom värmer.

Jag fattar inte riktigt problemet. Varför ska maten prompt tillagas i påsen?
 
Ziploc (eller motsvarande) påsar håller tätt, går att diska men bör nog inte kokas. Men det sistnämnda löses med fördel genom en käck uppfinning jag hörde om, nämligen "kastrull". Det är som ett värmetåligt kärl, oftast av metall, som man lägger mat i och sedan liksom värmer.

Jag fattar inte riktigt problemet. Varför ska maten prompt tillagas i påsen?

Då får du en kastrull att diska efter varje måltid. Det är inte alltid önskvärt.

Att tillaga maten i påsen har dessutom fördelen att man kan göra det med termosvatten, och därmed slippa släpa på köket om man inte är borta alltför länge.
 
Ziploc (eller motsvarande) påsar håller tätt, går att diska men bör nog inte kokas. Men det sistnämnda löses med fördel genom en käck uppfinning jag hörde om, nämligen "kastrull". Det är som ett värmetåligt kärl, oftast av metall, som man lägger mat i och sedan liksom värmer.

Jag fattar inte riktigt problemet. Varför ska maten prompt tillagas i påsen?
Tack lillspöket :). Jag har aldrig fattat det heller, men det är tydligen disken...
Då får du en kastrull att diska efter varje måltid. Det är inte alltid önskvärt.

Att tillaga maten i påsen har dessutom fördelen att man kan göra det med termosvatten, och därmed slippa släpa på köket om man inte är borta alltför länge.
Varför skulle termosvatten bara gå att hälla i en plastpåse?
En gryta/kåsa/skål med lock, gärna lite isolerad/grytmysarförsedd, håller till skillnad från plastpåsen både formen och värmen, för att inte tala om hur mycket trevligare och enklare den är att äta ur.
Har man inte kokat maten i kärlet, brukar "disken" inte kräva något slavarbete direkt ;). De där stela skrymmande kokpåsarna med stora svetskanter tar däremot mycket plats i packningen, måste bäras hem i kladdigt tillstånd och bidrar till det globala sopberget :p
Nej tack för min del ;)
 
Ja, det är ju fan så mycket besvärligare att rengöra en plastpåse än en burk....

Och sedan får ni väl bestämma er: Koka eller hälla varmvatten i. Termosvatten kokar inte och häller du det i plastpåse upphör det att vara termosvatten, övergår till plastpåsevatten och svalnar därmed tämligen raskt.

Så vad pratar vi om här: Blanda mat med varmvatten eller koka mat á la sous vide?
 
Jag rekommenderar också vacumpackare (ca 1000 kr på Elgiganten). Förutom ev mat kan väldigt mycket annan utrustning vacumpackas. Kläder, reservtändstickor, reservtoarulle osv. Perfekt på kanotfärden.

Vacca mjukt bröd görs på följande sätt: Köp ett bröd med bra hållbarhet från början. Frys det i sin originalpåse tills det är hårt. Vacca i en ytterpåse. Lägg tillbaks i frysen tills det är dags för avfärd.

thomas
 
Vacuummaskin har sina poänger. Men man får en helvetes massa plastskräp att ta hand om (och extra maskiner i köket).

Ziplocpåsar är vattentäta, går att diska, väger minimalt, är relativt slitstarka och kan återanvändas. Också kan man lägga sitt skräp i dem.

Mjukmackorna kan man lämna hemma, tycker jag. Bättre att ta med skorpor eller knäckebröd i så fall. Godare, nyttigare och potentiellt hemtorkat.
 
Ziplocpåsar är vattentäta, går att diska, väger minimalt, är relativt slitstarka och kan återanvändas. Också kan man lägga sitt skräp i dem.

Mjukmackorna kan man lämna hemma, tycker jag. Bättre att ta med skorpor eller knäckebröd i så fall. Godare, nyttigare och potentiellt hemtorkat.

Tänkte först bara svara: Nej nej, Ziplocpåsar är INTE vattentäta. Men jag vet ju hur det är här på utsidan, krav på källor osv. Så det var bara att leta reda på mina påsar som jag trodde var Ziploc.

Vid närmare granskning var mina påsar märkta "Zipper" och "Toppits" och "Albal". Alltså inte 3 olika påsar utan all märkning på samma påse.
DESSA påsar är inte vattentäta, det kan jag försäkra alla och envar. Ziplocs är måhända något annat som jag inte provat. Var finns dessa att köpa?

Vad gäller mjukmackorna gör du naturligtvis som du vill och tycker som du vill. Det var mer menat som ett tips på hur man får tänka när man vaccar. Det inte alltid helt självklart.
För övrigt tycker jag att man tar med så mycket mjukbröd man vill ha.

Plast som blir över när man bryter vaccade påsar kan man spara och återanvända. Jag tyckte aldrig att dessa "retur"-påsar tog speciellt mycket plats eller vägde speciellt mycket. Men i en kanot är det väl mindre känsligt än i ryggsäcken antar jag...

mvh thomas
 
En gryta/kåsa/skål med lock, gärna lite isolerad/grytmysarförsedd, håller till skillnad från plastpåsen både formen och värmen, för att inte tala om hur mycket trevligare och enklare den är att äta ur.
Har man inte kokat maten i kärlet, brukar "disken" inte kräva något slavarbete direkt ;). De där stela skrymmande kokpåsarna med stora svetskanter tar däremot mycket plats i packningen, måste bäras hem i kladdigt tillstånd och bidrar till det globala sopberget :p
Nej tack för min del ;)

Har man inte ätit upp maten innan den svalnar i påsen äter man för långsamt. ;)

Diska kan vara nog så knepigt på fel plats och vid fel tidpunkt. Då föredrar jag att kunna innesluta det kvarvarande kladdet och glömma det, vilket man kan med plastpåsar.

Om man ska äta ur sitt kokkärl måste man ju ändå bära med maten på något vis, så då bär man ju påsar ändå. Att påsarna (ZipLoc, motsv) skulle vara mer svårpackade än kokkärlet köper jag inte. Fabrikstillverkad frystorkat mat håller jag däremot med om kan vara svårpackad.

Man behöver ju inte bära runt på kladdiga påsar. När tillfälle ges kan man diska dom, om man är road av sånt.

Sen kan jag tänka mig att det finns många situationer där båda alternativen fungerar utmärkt. Har man bråttom och ont om plats tycker jag dock att påsarna har fördelar.
 
DESSA påsar är inte vattentäta, det kan jag försäkra alla och envar. Ziplocs är måhända något annat som jag inte provat. Var finns dessa att köpa?

Det finns olika varianter av påsar, olika tjock plast, olika "zipper", olika svetsad "zipper" etc. De flesta är täta från början, men med tunn plast och klena svetsar så går de ofta sönder lite så fort man öppnar dem (för att fylla dem).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
vindskydd till primuskök Friluftsmat 4
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.