Fördelar med höga bensinpriser

Kan tycka att både politiker och allmänhet är på gränsen till sjukligt fantasilösa och fega. Brist på idéer och handlingskraft. Men så länge tillräckligt många köper detta upplägg och till och med röstar på partier som i princip förnekar rådande miljö- och klimatproblematik så kommer vi inte att se någon förändring. Och visst är det väl rätt bekvämt med "status quo", eller bättre upp; Evig tillväxt!? :unsure:😬

Missförstå mig dock inte på följande punkter: Jag tycker definitivt att samhället ska subventionera samhällsviktiga funktioner, se till att matpriserna inte skenar iväg, stimulera landsbygden osv. Det kan vi göra via skattesedeln. Men att komma med publikfriande förslag som att ge höginkomsttagare med bränsleslukande bilar kompensation, det är nästintill galenskap. Vilka signaler skickar det när vi i princip inte uppnår ett enda av de uppsatta miljömålen!? Dessutom när vi vet att bilåkande är skadligt både för miljö och människa. Jag äger ingen bil och kör knappt alls. Varför ska inte vi som anstränger oss gynnas ekonomiskt!?

Bor förövrigt i en mellanstor stad i södra Sverige. Har medvetet gjort livsval för att leva som jag gör, med cykelavstånd till arbete och affär. Även en del uppoffringar. Mitt friluftsliv bygger inte på långa resor, utan på cykel, paddling, vandring och kollektivtrafik. Så vill jag ha det.
Håller helt med, det som är trist är att inga politiker riktigt vågar stå upp för de beslut som tagits eller måste tas, utan nu ska det kompenseras med oklara resultat.
Tyvärr vinner långsiktiga åtgärder inga val i höst, eller nästa valår heller för den delen.
Sen har jag synpunkten att kompensera via skattsedeln, det är väl bra, men påverkar inte den disponibla inkomsten varje månad, jag måste som konsument ligga ute med pengarna tills jag får återbetalning.
Priset vid pump är som det är, jag gör min val i vardagen och lever med det.
/P
 
När man talar om höga bensin- och dieselpriser är det bra att ta med i ekvationen att de bilar som körs idag är mycket mer bränslesnåla än vad bilarna var för några decennier sedan. Reallönerna är också högre.
 
När man talar om höga bensin- och dieselpriser är det bra att ta med i ekvationen att de bilar som körs idag är mycket mer bränslesnåla än vad bilarna var för några decennier sedan. Reallönerna är också högre.

Detsamma lär väl även gälla för mat. Svenska hushåll lägger tydligen en mindre del av disponibel inkomst på det (https://www.svd.se/mat-och-boende--detta-sparar-vi-mest-pengar-pa) under senare år. Jättestor skillnad om man tittar 40-70 år bakåt i tiden. En delförklaring är såklart industrialiseringen av jordbruket. Samt att det dessvärre är billigare att importera vissa saker som vi hade kunnat närproducera och därmed minskat vår sårbarhet. EU ytterligare en förklaring. Många viktiga samhällsbärande funktioner har ju dessutom blivit utsålda och halvt nedmonterade de senaste decennierna, vilket såklart visar sig i tider av kris.

Kan det vara så att vi har haft det lite för bra under lite för lång tid!? Något som pekar på det är att jag inte hör folk gnälla när de lägger tiotusentals kronor på ny teknik, mobiler, abonnemang och liknande. Hur som haver har jag svårt att ta kritiken om höga fossilbränslepriser på allvar så länge folk håller på och nöjeskör som de gör. Någon tog upp fenomenet snöskotrar norröver. A-traktorer känns som ett liknande fenomen i alla fall här i söder. Bilen är vårt samhälles heliga ko. Utan bilen, eller med begränsad tillgång måste man tänka om och resultatet tenderar att bli mer miljövänligt.
 
Detsamma lär väl även gälla för mat. Svenska hushåll lägger tydligen en mindre del av disponibel inkomst på det (https://www.svd.se/mat-och-boende--detta-sparar-vi-mest-pengar-pa) under senare år. Jättestor skillnad om man tittar 40-70 år bakåt i tiden. En delförklaring är såklart industrialiseringen av jordbruket. Samt att det dessvärre är billigare att importera vissa saker som vi hade kunnat närproducera och därmed minskat vår sårbarhet. EU ytterligare en förklaring. Många viktiga samhällsbärande funktioner har ju dessutom blivit utsålda och halvt nedmonterade de senaste decennierna, vilket såklart visar sig i tider av kris.

Kan det vara så att vi har haft det lite för bra under lite för lång tid!? Något som pekar på det är att jag inte hör folk gnälla när de lägger tiotusentals kronor på ny teknik, mobiler, abonnemang och liknande. Hur som haver har jag svårt att ta kritiken om höga fossilbränslepriser på allvar så länge folk håller på och nöjeskör som de gör. Någon tog upp fenomenet snöskotrar norröver. A-traktorer känns som ett liknande fenomen i alla fall här i söder. Bilen är vårt samhälles heliga ko. Utan bilen, eller med begränsad tillgång måste man tänka om och resultatet tenderar att bli mer miljövänligt.
Det är inte alla som har råd att köpa skoter, A traktor, göra nöjesresor med bil köpa ny teknik (det billigare alternativet till att resa med barnen eller låta dem delta i sportaktiviteter), låta barnen uppleva friluftsliv de som blir drabbade är de som har minst från början.
 
Det är inte alla som har råd att köpa skoter, A traktor, göra nöjesresor med bil köpa ny teknik (det billigare alternativet till att resa med barnen eller låta dem delta i sportaktiviteter), låta barnen uppleva friluftsliv de som blir drabbade är de som har minst från början.
Ja, men så är det i princip alltid. Men det är ju där politiken förhoppningsvis kommer in.
 
"Livsfarlig"? Det låter som en överdrift. Fast på sätt vis är allt man gör livsfarligt. Men om det nu är en fråga om liv eller död kan du ju se det som att ditt liv är värt alla de pengar som bilbränslet kostar.
I stora delar av lander finns något som kallas snö. Jag får känslan av att du inte bor där. Att cykla längs en väg med plogkanter, is/snömodd, snörök och tung trafik/timmerbilar/gods upplevs ganska snabbt ganska farligt.
 
Ytterligare ett exempel: inom Lund cyklar jag så mycket jag kan, det går dessutom fortare in till centrum än med buss. Men jag äger faktiskt en bil, bland annat eftersom jag har ärvt mina föräldrars sommarstuga i Småland (2 mil från tätorten Eksjö). Med kollektiva färdmedel kommer jag inte ända fram, och att hyra bil i traditionell biluthyrning för hela veckor i sträck till sommarstugan blir väldigt dyrt. Och ingen verkar ha tänkt ut något annat sätt för medborgarna att tillfälligt få tillgång till bil.
Jag håller med om mycket i inlägget. Men i fråga om bil skulle jag vilja utmana lite!

Om man kollar på Avis, så kan man hyra en fräsch mellanbil av 2021 års modell över hela juli månad, för ungefär 6300:-. Lägg till ett par helger för att stänga av vattnet och vårstäda på tomten, så kanske du landar på 10 000:-. Hur mycket bil får du för 10K per år?

Det finns gott om andra alternativ för att tillfälligtvis få tillgång till bil (bilpool, snappcar etc.). Man behöver inte "tänka ut" någon magisk lösning, den finns redan. Sen kan man förstås argumentera för statlig subventionering av "delat ägande", men det är en annan fråga.
 
Min tanke om framtiden är att elbilar hyr batterierna och det ger en mycket lägre kapitalbindning och risk för bilägaren. Jag köper en elbil och hyr batteriet. Åker in på macken och byter batteri som är fulltankad. Jag debiteras för hyra och energiförbrukning. Hur stor del i en elbils pris är batteriet? Vart ligger risken för att något ska gå sönder i en elbil? Men det var en sväng runt huvudfrågan att det ska kosta att använda energi. Tittade nyss på en nårstående till mig som öppnar var vattenkranen och torkar av diskbänken medan varmvattnet rinner. Skulle man värma vatten på spisen och betala med mynt hade beteendet varit annorlunda.
 
Efter som produktion av både el, bensin, disel, batterier, stål till räls och fordon, mm belastar miljö och klimat så kanske de som är emot resor som inte begås med cykel i tråden skulle föregå med gott exempel och gå eller cykla till fjällvandringen i år eller skippa den helt ? ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.