Fjällräven Classic 2010

Här har ni en till.

Kommer gå mitt tredje 2010 men vet inte om jag skall göra som tidigare år och bara ta det som det kommer eller gå med en kompis som är anmäld och ta det lugnt eller hetsa honom till att vi inte sover alls. Säcken ha vägt kring 10-11 kg båda gångerna har så allt jag behöver med mig för mat, sova osv. Första turen gick med 2 sovnätter (hade dubbelsiding hälseneinflammation vid start så jag ville ta det lite lugnt) på andra gången nöjde jag mig med en natt 36:53 blev tiden då. Hade ingen lust att knata upp för Tjäkta med dåligt Hb mitt i natten i regn så jag valde att nanna sovsäck 7 timmar.

Har skrivit lite efter mina turer och lat upp foton om någon är intresserad:
Första gången: http://beastankar.blogspot.com/2008/08/fjllrven-classic-11-mil-p-oskra-ftter.html
Andra gången: http://beastankar.blogspot.com/2009/08/fjallraven-classic-2009-11-mil-utan.html
 
Sällskap på Classic

Jag tänkte springa/gå Classic -10. Men har tyvär ingen i min omgvining som är fit for that fight. Finns det ingen som vill slå ihop sig med mig och springa ihop?
 
För er som inte är inne på Fjällrävens forum och vet om det, inför 2010 så har Fjällräven infört nya och obligatoriska regler (bla så måste ALLA ha med sig eget kök, tält osv), http://www.fjallraven.se/classic/The-trek/Vandringen/Restriktioner-och-regler/
Blir kanske automatiskt lite jobbigare och tuffare för er som har tänkt att springa.
Låter som min standardpackning förutom mössa, jag har en buff men det borde väl räcka plus mössa på jackan.
 
Låter som min standardpackning förutom mössa, jag har en buff men det borde väl räcka plus mössa på jackan.

Förvisso (min med minus köket), men det blir ju onekligen lite tuffare för de som springer eller vill gå fort (under 24h), tror inte att det är alltför många löpare som planerar att ta med sig ett tält eller kök.
Vill se den grupp på 4 personer som går tillsammans, som har med sig varsitt kök!!!!
 
Hur ska ni göra 2010?

Jag vet att många här har planerat att ta sig igenom sträckan nonstop antingen springandes, joggandes eller gåendes.
När de nya utrustningskraven tagits i bruk i år undrar jag hur ni planerar att göra?
Ni som tänkt springa ska ni ha med er allt eller struntar ni i medaljen?
Ni som går snabbt hur kommer ni att göra? osv.

Själv funderar jag nu över mitt deltagande överhuvudtaget. Har ju inte betalt ännu.

Jag skulle vilja se en lättviktklass där utrustningen är frivillig & med ett tillägg i resultatlistan vilken klass man ställde upp i.

MVH
Krister
 
De NYA kraven på utrustningen & straffet...

Obligatorisk utrustning för deltagande i Fjällräven Classic.

- Karta & kompass
- Liggunderlag (minst 5 mm tjockt och ska täcka hela ryggpartiet)
- Sovsäck (ej sovsäckspåse/överdrag)
- Mössa
- Vantar/handskar
- Förstärkningströja. Ex dun, fleece eller ull
- Underställsbyxor för torrt ombyte
- Vindtät byxa
- Vind- och vattentät jacka med huva
- Kök och bränsle
- Första förband
- Tält/Del i tält alternativt vattentätt sovsäcksöverdrag eller vindsäck

Överträdelse av regler
Kommer det till arrangörens kännedom att någon av reglerna överträtts kommer följande åtgärder att vidtas:


•Deltagaren kommer inte kunna kvittera ut någon Fjällräven Classic medalj vid målgång
•Deltagaren kommer inte deltaga i utlottning av priser
•Gäller regelbrottet nedskräpning leder det till omedelbar diskvalificering och förbud att ställa upp i framtida Fjällrävenarrangemang.
•Nedskräpning är ett lagbrott enligt miljöbalken oavsett om det sker i naturen eller tätbebyggda områden och kommer därför att polisanmälas.

Saxat från Fjällräven Classics hemsida

Det är alltså fullt möjligt att chansa.
Ställa upp utan den obligatoriska utrustningen, blir man avslöjad får man bara inte medaljen.

Hur många tror ni kommer inte strunta i medaljen? Och ställa upp ändå.


MVH
zzeezz
 
För mig spelar inte nya reglerna någon roll kanske bantar jag vikten på lite grejer men jag har aldrig planerat att gå utan "säkerhetsutrustning". För mig blir utmaningen bara roligare av att andra också tvingas bära lite mer :)
 
Hur blir det i framtiden?

Jag tror ju inte att FR tar åt sig av den kritik som kommer följa av dessa regler.
När de har en låång kö av folk som vill vara med behöver de inte ta åt sig av kritiken.

Tävlingen lär bli full av nya deltagare oavsett vad de gör.

Jag tror att många kommer strunta i kraven på utrustningen och gå utan packning ändå. Tror inte just dessa strävar alltför mycket efter själva medaljen.

Detta visar ju att det finns ett visst behov av ett vandringslopp typ Classic där man kan pressa sig lite extra genom att gå nonstop eller med minimal packning.

Tråkigt är att det inte gå att ha båda två under samma tak tex Fjällräven Classic.

Jag undrar hur det blir i framtiden om fler och fler ställer upp ändå utan all denna packning, kommer dessa om några år hindras från att starta överhuvudtaget?

En tråkig utveckling måste jag säga.

Jag hoppas att Fjällräven tar sitt förnuft till fånga och gör plats för alla...

MVH
zzeezz



För mig spelar inte nya reglerna någon roll kanske bantar jag vikten på lite grejer men jag har aldrig planerat att gå utan "säkerhetsutrustning". För mig blir utmaningen bara roligare av att andra också tvingas bära lite mer :)
 
FC är väl eg till för att locka folk ut i naturen att få känna på fjällvandring under mer ordnade former. Tror löparna odl skrämmer bort många, gör det mer till en tävling än vad Fjällräven vill att det skall vara. Vill man springa på kort tid i fjällterräng finns ju BAMM även om det kräver lite orienteringskunskap också (samt packning kom jag just på men tävlingen i Hemavan har väl inget packningskrav va?). Löparna nyttjar ju inget annat än start och målgång egentligen, kanske klämmer någon av den en tunnbrödrulle och pannkakor oxå. Pratade med rätt många som blev stressade av att bli omsprungna. Tom jag som bara går stressade å andra sidan säkerligen några jag också eftersom jag inte direkt går långsamt och inte stannar speciellt ofta.

Frågan är varför de gör dessa ändringar, är det för att slippa få loppet allt mer tävlingsfokuserat eller är det för att det är <24h-människorna som oftast skadas och kostar pengar? Har det varit någon som behövt lyftas ut/skadat sig allvarligt pga saknad utrustning?

Personligen tycker jag det är roligt med mixen folk och hade nog gärna sett kategorier "Snabba utan packning" och "Packåsnor" men var är gränsen för när man hamnar i vilken grupp. Vilken hjälp skall man få om man inte har någon packning och en snöstorm blåser in? Det är ju inte alltid man har tur med sommarvärme under FC.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.