Fiskrök...

Hej!

Är det någon som har provat en fiskrök? Hur blir resultatet, blir det bra och gott eller dåligt och mindre gott? :)
Jag köpte nyligen en Optimus fiskrök och jag är väldigt sugen på att testa den men först måste jag ju fånga en fisk och det är det som är det svåra :D

IMG_326533333.jpg

IMG_326733333.jpg

Mvh
Magnus

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Gott

Jag har rökt en del fisk i en liknande röklåda, ABU-röken. Resultatet blir god varmrökt fisk helt enkelt!
Kan vara lite svårt att dosera mängden spån och hur lång tid man ska röka fisken så att den blir lagom.

God tur!

Det blir jättegott!
Brukade släpa med en Örebrorök när vi åkte ut till Ytter Järna och drog strömming, den gick glödgad av alla som ville ha färsk böckling till mackan, året efter förstagången var det flera som hade rökar med...

Men vad tycker ni om rökpåsarna som man kan lägga på glöden??
Ska upp och fiska samt bo i "ryggan" då kan man inte släpa med en stor tung rök.
Innan någon säger något, jo jag tar med ALLA sopor till civilisationen och en soptunna.

Ang rök.

Har använt dem en hel del på krogen. Som sagt så är det svårt att få saker 'lagom' rökt. Var beredd att experimentera en del med mängden spån, hetta och tid! Svårt att hitta de där lite mindre ryggsäcks vänliga modellerna. IKEA hade tidigare en billig lagom stor modell. Någon som vet vart man kan hitta dem?

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Man kan i princip röka i ett trangia el dyl också. Spån i botten, eld undertill. Och rigga fisken en bit upp i kastrullen. Fast pannan blir svårdiskad.

Om jag får ork (och fisk) ska jag bygga en kallrök vid stugan denna sommar.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.