Andrahandsvärde på tält ?

Tack för alla tips och tankar ! Jag misstänkte ju att det var så, och då kan jag lika väl behålla det eller skänka bort det, och då återstår frågan om det är värt 7-8000kr för ett lättare tält

Allt beror på hur långa sträckor du ska vandra och hur vältränad du är.
Om det bara skiljer ca 1 kg så kommer inte det vara så revolutionerande så att du kommer att trippa fram med tjolahoppsanhopp pga den lägre vikten.

Då har funktion, vattentäthet och kvalitet ett mycket högre värde.
7-8000 kr är vad man måste räkna med om man ska ha ett 2-mans kvalitetstält.

Man kan använda det gamla tältet då man är nära bil eller till att låna ut för att spara livslängd på det nya dyra som oftast är gjort i tunnare material för att spara vikt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Funktionsdugliga grejor sparar jag eller ger bort. Visst, jag har någon gång sålt något också. Det är ju ändå ett bidrag till en "cirkulär ekonomi".

En gammal bil som jag inte orkade med att ta mig tid att skrota (den var besiktigad och gick hyggligt bra) sålde jag prutad för en tusenlapp istället för att jag skulle lägga mer på den.
Den såldes nog vidare till en ny stackare för 5000:-, men som sagt blev det återbruk.

En annan bil där verkstaden hotade att begå självmord om jag kom dit igen gav jag bort till sonen som bodde i en annan stad. Den gick några år till och såldes sedan för ett par tusenlappar till en ungdom som ville meka med den.

Gamla saker som fungerar, fungerar oftast inte sämre än de gjorde när de var nya. Men kan kräva mera underhåll samt har större risk för problem och behov av reparation.
Ett 50 år gammalt tält jag har fungerar på tomten men ytterväggen är skör och får nog stanna på tomten numera (men varma somrar kan det vara bättre som där på en plats med skugga på morgonen.

När man sen ber köparen att lämna ens tomt så fortsätter dom att pruta och då har det hänt att jag har tagit en sax och klippt sönder tältet eller sovsäcken och kastat det i vår soptunna, mitt framför ögonen på den prutande kunden.
Enda sättet att få dom till att sluta pruta och lämna ens tomt!!
Frågade du fru Messerschmitt om lov innan du tog saxen och klippte 😂

Jag skulle nog pröva att lägga upp det på blocket/tradera.. 1000/1500.
Får du det inte sålt, lägg upp igen med lägre..
Eller donera till barn/familj/vän som vill komma ut o tälta

Fast pris är ju ett bra sätt att slippa folk som vill pruta, funkar för mig på tradera..
Har inte fått prut/frågor etc på mina annonser. En eller två tror jag.

Det hjälper också att skriva en utförlig beskrivning av det du säljer,mindre utrymme för frågor då..

Har dock bara sålt ett tält där. Ett Boreas Tiago, fem år gammalt. Tror jag fick en tusenlapp..

Kolla på tex blocket hur fort ett motsvarande tält säljer som har samma pris som du tänkt ta.
Men tyngre tält är det mindre efterfrågan på nu om köparen ska bära.

Ett sånt tält med den vikten funkar utmärkt på en cykelsemester eller mc-semester.
Trots åldern är tältet kanske lite väl lyxigt på Summer meet i Västerås eller Hultsfredsfestivalen.

Jag sålde ett Marmot Fortress från början av 00-talet för 2000 kr för nåt år sen. Snubben som köpte det ville ha ett självstagande okej tält till MC-turer och vikten spelade liten roll, så målgruppen hittas kanske inte i första hand på utsidan. Jag sålde det genom en lokal köp/säljgrupp på Facebook.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips