Firning/Nybörjare

Hej alla klättrare!
Är en kille som håller på med geocaching (burkletning med gps) och funderar på att skaffa mej en utrustning som man kan fira ner sej från klippor mm. Och även lite klättring, som funkar både sommar som vinter och gärna väl tilltagen/justerbar i storlek då både sommar som vinterkläder kommer att behövas under.
Jag har ingen som helst erfarenhet av klättring så jag skulle gärna behöva lite tips från er på utrustning som behövs och ev. Förslag på färdiga klätterpaket som finns som ni kanske tycker verka vara vettiga för mina ändamål tex. en hyffsad sele,repbroms,hjälm,rep mm.
Kanske tom. Finns nån här som har begagnat till salu?
Jag har tittat runt lite på nätet efter bra priser och utrustning men tänkte höra här först och kanske få lite feedback innan jag ev. gör en beställning.
Har som mål att ha utrustningen senast till våren och självklart tänkte jag försöka få tag i nån firningskurs här i Östersund så man lär sej hur allt funkar innan man ger sej ut.
Tack på förhand!
 
Hej alla klättrare!
Är en kille som håller på med geocaching (burkletning med gps) och funderar på att skaffa mej en utrustning som man kan fira ner sej från klippor mm. Och även lite klättring, som funkar både sommar som vinter och gärna väl tilltagen/justerbar i storlek då både sommar som vinterkläder kommer att behövas under.
Jag har ingen som helst erfarenhet av klättring så jag skulle gärna behöva lite tips från er på utrustning som behövs och ev. Förslag på färdiga klätterpaket som finns som ni kanske tycker verka vara vettiga för mina ändamål tex. en hyffsad sele,repbroms,hjälm,rep mm.
Kanske tom. Finns nån här som har begagnat till salu?
Jag har tittat runt lite på nätet efter bra priser och utrustning men tänkte höra här först och kanske få lite feedback innan jag ev. gör en beställning.
Har som mål att ha utrustningen senast till våren och självklart tänkte jag försöka få tag i nån firningskurs här i Östersund så man lär sej hur allt funkar innan man ger sej ut.
Tack på förhand!

Att fira tillhör något av det farligaste man kan göra inom klättring, så att gå en kurs eller lära sig av en mycket erfaren kompis är ett måste. Man lär sig INTE genom att titta på en massa YT-klipp. En del är bra, men det förekommer också rena farligheter som det gäller att kunna genomskåda. Man måste se det live och bli rättad när man försöker själv.

Utrustning till att fira ner till en cache: Alpinistsele (lätt att ta på med kängor/skor och vinterkläder), repbroms, semistatiskt rep (grottrep) 9-10 mm dubbel längd av maxfirning, prusikslinga, 2 skruvkarbiner HMS, handskar och hjälm. För ren firning är en åtta (ev med stödhakar) bäst, men om du också tänker dig börja klättra uppför behöver du en ATC/hink, t ex en Petzl reverso. Inga av de föreslagna bromsarna är självlåsande, så tappar du greppet med bromshanden är det hissen nedåt! Därav säkerhetsprusiken. Jag utgår här ifrån att du endast kommer fira där det finns bra träd man kan och får fira ifrån. Ska du börja bygga ankare blir det definitivt mer utrustning och kunskap.

Om du tänker börja klättra uppför tycker jag du bör börja med att ta grönt och sedan rött kort i vinter inomhus. Det ger dig en bra grund i topprep och ledklättring. Utrustning som kommer till topprep: Skor, slingor, 10m statiskt repsnöre 8 mm och fler skruvkarbiner att göra ankare på träd.

Sportklättring: kommer till 6-7 quickdraws och ett dynamiskt rep. Dynamiska rep kan användas även till firning och topprep, men de är dyrare, känsligare och lite speciella nära marken.

Tradklättring: Nu börjar kulorna rulla. Förutom ovan nämnda tillkommer kilar, kilpetare, kammar (friends), kanske hexor. Med dessa kan du också göra topp/firningsankare där inga säkra träd finns. Att sätta egna säkringar är en konst och något man måste lära sig ordentligt.

Nej, du bör INTE köpa klätterutrustning begagnat. Möjligen av någon du verkligen litar på. Du har ingen koll på utrustningens historik. Hur gammal, tagit stora fall, tappats, kontakt med lösningsmedel etc etc. Du tänker ju bokstavligen hänga livet i prylarna! Här är det inte läge att snåla.

Klättring är en social sport, så det första du kanske bör se till att du har är en kompis med dig, som går samma kurser som dig. Börja träna tillsammans på låga ofarliga höjder innan ni går på långa farliga nedfirningar.

Lycka till och välkommen i klättringens underbara värld. Play it safe!
 
För enbart firning skulle man kunna komma undan med ett statiskt rep, som är billigare! Knyt runt stabilt (stooort, friskt) träd så är det klart att fira. Du behöver eventuellt inte ha rep som är dubbelt så långt som firningen, eftersom du troligen kan gå tillbaka till toppen och hämta repet. (Allt detta baserat på att du vill ha nåt som är billigt och lätt att bära på.)

Men som visa människor sagt förr: gå en kurs eller haka på en ERFAREN klättrare ut för att öva. Det finns en del fallgropar! Ett dödsfall inträffade nyligen inom caching/firning.
 
Tack så mycket för riktigt bra svar!
Jag kommer nog köpa selen,broms och rep innan jag hoppar på en kurs...bara att få leka av mej lite i nåt träd eller nåt lite mindre livsfarligt ställe.
Men det låter ialla fall som det lutar åt ett alpinist sele och bromsen måste jag lära mej mer om innan jag bestämmer mej vilken sort som passar mej...och hjälm givetvis.
Ska höra mej för i den lokala klätterklubben om det finns nån kurs på gång som man får hoppa på.
Kom gärna med fler tips och synpunkter!
 
Varför?

Jag har bara använt åtta ett fåtal gånger, men jag ser inga fördelar jämfört med en repbroms av hinkmodell.

I en hink måste repet ner i två ganska trånga skåror och göra en ganska kraftig krök. Bromseffekten handlar mer om att böja repet skarpt än stora friktionsytor. Om man har ett kraftigt rep (speciellt styvare grottrep) kan det vara svårt att få ner repet. En åtta funkar på de flesta rep. Rundare böjar på repet. Har varit med om ett rep som var helt omöjligt att få ner i hinken.
Hinkens fördel är att den fungerar bättre som säkringsbroms, är mer mångsidig. När jag åker till bergen kommer endast den med, av viktskäl. Men en klätterdag med mycket firning har jag gärna med åttan.
 
Oavsett vad du nu använder för broms se till att ha en backuplösning, antingen petzl shunt eller en prussic. Båda kan användas när du klättrar upp igen. Själv gillar jag inte åttor eftersom bromsverkan inte är så bra, visst blir det smidigare men iom att repet inte lär sitta runt nåt som man är tveksam om det stannar kvar när man börjar fira (prova inte, det är riktigt läskigt) så funkar antingen eller. Sen skulle jag vara tveksam till om en grundkurs i klippklättring är vad du letar efter, leta upp nån klättrare som har lust att visa dig en eftermiddag, de flesta går bra att muta med kanelbullar och kaffe.

Jag hade inte varit orolig att köpa tex jumars beg men rep kan vara lite sisådär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Jokkmokksjokke Rappellering, firning Klättring allmänt 69
AriGold Firning i okänd terräng Klättring allmänt 10
Brolin hälp med firning Klättring allmänt 4
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
sladdis Firning i enkelrep och tunnt repsnöre (igen..) Klättring allmänt 8
Bulgakov metod för tillfälliga stopp under firning som tillåter fria händer ? Klättring allmänt 18
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
Avslzyx Ny typ av back-up för firning Klättring allmänt 1
Michel.B Fundering kring lång firning med enkelrep och repsnöre Klättring allmänt 9
mickekling Nybörgarutrustning - Firning Klättring allmänt 12
dat94mka extra säkerhet vid firning Klättring allmänt 10
lromberg Firning från topprepsankare Klättring allmänt 25
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.