Filmburk till krydda?

Hej,

Jag har sett en annons nånstans om strölock till filmburkar, så att de enkelt skall kunna användas som kryddburkar. Men nu när jag tänkt handla så hittar jag inte annonsen.
Är det någon här som vet var locken säljs? ...och kanske t.o.m. provat dem?

//David

Jag har inte provat ströarlock. Men det funkar alldeles utmärkt att använda filmburkar som kryddburk utan dessa. Portioneringen av kryddan görs då medelst nypmetoden.

Ströare känns mest som en (förmodligen) onödigt dyr komplettering av en billig lösning av kryddtransporten.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag köpte en förpackning med två lock på NaturFriluftskompanibolaget(eller vad det heter nu för tiden).
Det svåra nu för tiden är att få tag på lämpliga filmburkar. På några av dom som jag provat satt locken för löst

/Sofia

klipper; sa:
Det svåra nu för tiden är att få tag på lämpliga filmburkar. På några av dom som jag provat satt locken för löst

Har de vanliga filmburkarna också blivit sämre, eller är det bara APS-burkarna?
De APS-burkar jag sett verkar i alla fall helt
värdelösa för friluftsförvaring.

För den som gillar att göra själv föreslås egna hål i det ordinarie locket samt en bit av en plastpåse som förslutning UNDER locket vid transport.

Annars fick jag en fin kryddburk när jag köpte ett kit med matlåda och kåsa (har sett satserna lite här och där). Jag köpte faktiskt kitet mest för kryddburken (tre fack). För den riktigt ambitiöse finns det nog multikryddburkar i specerihandeln. Jag vet att jag haft en sån med kanske hela tio små fack och lock, men burken var nog då nästan 1,5 dl stor.

klipper; sa:
Jag köpte en förpackning med två lock på NaturFriluftskompanibolaget(eller vad det heter nu för tiden).

/Sofia

Kodaks filmburkar skiljer sig från Fujis. Kodaks lock fäster utanpå (omkring) filmburken. Fujis lock pressas in inuti burken. Om man har den burk som locket är tillverkat för så funkar det säkert bra!

/Mikael

Ett annat alternativ är att ha ett extralock med borrade hål. Eller två, ett med små hål fär finkornigt och ett med stora för t ex örtkryddor.

Nalgene istället för filmburkar!

Nalgene har massor me såna prylar ifall man vill betala lite mer.

Men i övrigt tycker jag det oftast ryms för lite krydda i en filmburk, så jag har helt enkelt slutat andvända dessa och väljer hellre att krydda med en varmakoppen påse istället. Variations rikedommen är oändlig ändå
mvh jontte

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips