Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro

På min GPSMap 60C visas öppen mark i en mörkt gråblå färg. I Mapsource på PC:n visas öppen mark som det normalt alltid gör i ljusa färger och min kompis som har en Quest2 säger att öppen mark visas i vit färg, stadsbebyggelse i gul färg och skog naturligtvis i ljusgrön färg.

Är det fel på drivrutinerna till GPSMap 60C eller går det på något sätt att ändra visningen av färgerna?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prövade just med Fripro i 60CSX och 76CS. I båda visas öppen mark (och åker) med en ljust pärlemogrå färg som inte ger något problem. Båda mottagarna har senaste firmware via garmin webupdate.

Mörkt blågrå färg fär öppen mark har jag sett i PPCkartedigeringsprogrammet PTGmap från http://www.imocoding.com så den kan nog ha någon precedens hos Garmin.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-05 kl 23:10]

Fråga till olhe: ...

... Vilken karta (fripro, friold, mg) och vilket kartblad tittar du på? Jag har tittat lite på friold och funnit att vissa karttecken visas olika på olika blad. Och vilken programversion har du i gps-en?

Re: Fråga till olhe: ...

Memme; sa:
... Vilken karta (fripro, friold, mg) och vilket kartblad tittar du på? Jag har tittat lite på friold och funnit att vissa karttecken visas olika på olika blad. Och vilken programversion har du i gps-en?
Jag har den senaste versionen av programvara för GPS:en daterad i mars 2006 och området jag har lagt in i min GPSMap 60C sträcker sig i en radie av ca 10 mil runt Göteborg.

Konstigt nog så har en vän rätta färger på sin GPSMap 60C för Friluftskartan Pro Svealand medan jag får fel färger med en konverterad fil som jag testat. Kan det finnas nå´n inställning på GPS:en som skulle kunna förklara det hela?

Finns det någon annan här på forumet med en GPSMap 60C som har testat Friluftskartan Pro Götaland.

Om nå´n undrar så är det inte en piratkopia av nå´t slag utan en helt ärligt inköpt Friluftskarta i orginalkartong jag talar om.

Kan det vara så ...

... att apparaten har gått över till visningssättet Nattetid? Man reglerar det från huvudmenyn med Inställning och Visa. Man kan välja mellan Dagtid, Nattetid och Auto. Jag har min inställd på Dagtid och skulle välja något annat bara om jag var i verkligt behov av att spara mörkerseendet (eller inte röja mig för en förföljare genom onödigt ljus). Det är väl i så fall Peridot och Sapphire som är lämpliga som nattalternativ.

Re: Kan det vara så ...

Memme; sa:
... att apparaten har gått över till visningssättet Nattetid? Man reglerar det från huvudmenyn med Inställning och Visa. Man kan välja mellan Dagtid, Nattetid och Auto. Jag har min inställd på Dagtid och skulle välja något annat bara om jag var i verkligt behov av att spara mörkerseendet (eller inte röja mig för en förföljare genom onödigt ljus). Det är väl i så fall Peridot och Sapphire som är lämpliga som nattalternativ.
Visningssätt dagtid. Färg Diamond.

Problemet är löst

Jag bytte mjukvara från Beta 4,05 till den gamla 4,0 då kom de rätta färgerna. Visserligen sopades allt gammalt bort, så spara det du har i GPSén så du kan föra tillbaka allt i en fil

Om om ni nu prövar med senaste ordinarie firmware?

Det kom förresten en ny beta till 76CS idag för den som vågar mixtra mera.

Nu har jag även prövat firmware Beta 4,06, den är ännu värre än 4,05. Med 4,06 blir både öppen mark och Åker mörkblå. Den enda som funkar som den ska, är den senaste officiella 4,00. Där blir färgerna normala.
Jag har försökt att maila Sportmanship, deras mailsvar blev, att de hade hög belasting på mail, så de kan inte svara förrän efter 3 (TRE VECKOR).De fick 3 st skärmdumpar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips