Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro

Tre veckor är ju värdelöst. Jag har lite kontakter hos programmerarna på Garmin i USA. Jag ska försöka banka in lite vett i skallen på dem, om det låter sig göras.

Har jag fattat rätt nu? Det är öppen och odlad (åker) mark som blir mörkblå, om man kör med 60C, 60CS, 76C och 76CS firmware 4.06 beta? Filuftskartan Pro? Överallt, eller bara i Götaland?
Gäller det 60CX, 60CSX, 76CX och 76CSX också?

Anders
 
Här är svaret från sportmanship!!!

Tack för Ditt mail.



På grund av hög belastning beräknas Ditt mail besvaras inom tre veckor.

Vänligen kontakta Din återförsäljare för snabbare svar.

Gäller Ditt ärende support, gå in på vår hemsida för mer information.



Med vänliga hälsningar



Sportmanship AB
 
apersson850; sa:
Tre veckor är ju värdelöst. Jag har lite kontakter hos programmerarna på Garmin i USA. Jag ska försöka banka in lite vett i skallen på dem, om det låter sig göras.

Har jag fattat rätt nu? Det är öppen och odlad (åker) mark som blir mörkblå, om man kör med 60C, 60CS, 76C och 76CS firmware 4.06 beta? Filuftskartan Pro? Överallt, eller bara i Götaland?
Gäller det 60CX, 60CSX, 76CX och 76CSX också?

Anders

60CS har ordinarie version 4.00 och en beta 4.06

60 CSx har ingen aktuell beta men en ny version av firmware 2.60. CSx firmware har inte det angivna problemet med färgerna.

76 CS har samma firmwareversion respektive beta som 60-modellen.

Men stopp och belägg!

Åker/Öppen mark har objektkoden 0x0013, "building, man made area". Användare av franska topokartor har klagat över att byggnader inte syns, eftersom de är för ljusa. På franska topokartor används polygoner för alla byggnader utom ruiner och skjul som fått 0x6100, samma som i Sverige används som hus (yes sir, varenda kåk i varenda by är återgiven med sin form. Vår med). Med nuvarande återgivning av byggnader med 0x0013 syns inte huskropparna på skärmen, man kan bara ana dem svagt (skärmbild från fransk topokarta från 76CS, ej beta):

frenchbuildings-vi.jpg


Man kan inte komma ifrån att den franska användningen av objektet buildings/man made area för huskroppar är mer adekvat än att använda koden 0x0013 för åker och öppen mark. Sportmanship har valt fel polygon. Vad göra? Byt t ex till polygonen för parkeringsplats som är ljust grå. Det enklaste är nog att behålla en tidigare version av firmware så länge. Jag inser att en kommande uppdatering av firmware för CSx modellen kan medföra samma problem. Det går att lösa med ModifyMaps så länge. (Dilemmat är att den uppgraderade firmware kan teckna en linje för trails/path som börjat användas på nya brittiska topokartan och den skulle många vilja utnyttja även i andra kartor).

Men vad har då Sportmanship använt för byggnader? Jo polygonen 0x000e som är för airport runway. Det är just den som en del fransmän som konverterat filerna använt också. Då blir byggnaderna kolsvarta på skärmen och kan dölja intilliggande text.

Jag tror inte det är någon idé att klaga hos Garmin. Felet måste åtgärdas av sportmanship i samarbete med Garmin i en en revision av FriPro.

En väldig röra - för att den överenkla produkten från Garmin inte kan hantera källdata från sofistikerade europeiska kartinstitut som har en månghundraårig lantmäteritradition att bygga på. One small size doesn't fit all.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-07 kl 20:47]
 
Jaha, det var ju bra att veta. Inte lätt för programmerarna att fixa det, då. Men jag inser att behovet av att Garmin centralt måste standardisera kartframtagningen är reellt. Ett visst objekt måste ju rimligen återges med samma objektkod, oavsett om det finns i Sverige, Frankrike eller Mongoliet.

Anders
 
Olika kartttradition orsaken?

jonasolof; sa:
En väldig röra - för att den överenkla produkten från Garmin inte kan hantera källdata från sofistikerade europeiska kartinstitut som har en månghundraårig lantmäteritradition att bygga på. One small size doesn't fit all.
Misstänker att mycket har sitt upphov i två helt olika "kartografiska kulturer" då man jämför kartor i USA och Europa.

Många av de kartor från USA jag har sett genom åren är väldigt enkla, och tycks vara skapade utifrån att det ska vara så enkelt att framställa dem som möjligt - enkeldragna vägar, hafsig textsättning, mm.

Europeisk karttradition är betydligt mer krävande vad gäller den grafiska presentationen. Ofta ger man sig inte förrän kartan ser bra ut, och ibland blir det kanske väl mycket jobb att få till det.

Det här förhållandet har gällt i många år, och har bland annat resulterat i att några av de största kartproducenterna i USA med litet bättre rykte (Rand-McNally, National Geographics, m.fl.), faktiskt använder kartografisystem utvecklade i Europa.

Jätten ESRI har fortfarande långt kvar, likaså Intergraph, MapInfo, m.fl.

Mot den bakgrunden tror jag inte att det blir alldeles enkelt att övertyga Garmin att lägga ner mer krut på den kartografiska kvaliteten.

Hoppas jag har fel.

/torbjörn
 
Årsaken til denne røren er enkelt og greit at det finnes for få objekt typer å velge i mellom for kartmakerene. De blir tvunget til å foreta tvilsomme tilpasninger, da presentasjonen (fargen) på polygonet er styrt av objekt typen, og ikke som en separat attributt.
Løsningen er at Garmin introduserer en ny polygontype med farge attributt, på samme sett som enkelte marine polylinjer. Dette løser selvsagt ikke problemet med allerede utgitte kart, men det vil gi kartmakerene muligheten til å presentere andre naturtyper enn de som er predefinert av Garmin.

Sveinung
 
Re: Problemet är löst

troell; sa:
Jag bytte mjukvara från Beta 4.05 till den gamla 4.0 då kom de rätta färgerna. Visserligen sopades allt gammalt bort, så spara det du har i GPSén så du kan föra tillbaka allt i en fil
Jag kan bara bekräfta att en återgång till 4.0 löste alla problem. Visserligen hamnade min USA-köpta 60C i Kansas City då, men det var ju enkelt att lösa genom att tala om för GPS:en var man befann sig just nu!
 
Signaler från den franska distributören av topokartor antyder att de testar en ny programvara från Garmin för framtagning av topokartor som medger friare attribuering. Det skulle i så fall vara en programvara som är av en änny nyare generation än den som använts för UK topo.

De autoritära fransmännen är naturligtvis inte särskilt meddelsamma och de anser knappast att kunderna har något att göra med de överväganden som görs. Piper man något om koder och attribut blir man utslängd från forumet. Tacka och ta emot gäller. Utblickar till andra länders erfarenheter av topokartor roar inte särskilt. Fast jag funderar på att lägga in betan i 76CS och visa upp mörkblå åkrar... Förfrusen står din grannes åker och det är ert fel!

För övrigt tror jag inte att någon håller en överblick över hur den vilda floran av topokartor i Europa framstår på GPSmottagarna. Jag ska ladda en antal minneskort och visa någon möjligen hågad representant för Garmin UK på Cebitmässan om en vecka. Det är Garmin UK som "håller" i den övrig Europamarknaden.

PS. Som ett belägg för Sveinungs inlägg kan nämnas det allt vanligare bruket att använda objekttypen nationalpark för skogspolygon. Det har den fördelen att Mapsource visar grönt i stället för den jobbiga skrafferingen (strecktecknat). Men alla skogstyper måste förses med labels annars visas nationalpark över rubbet. FriPro och UK topo har detta, men i franska topon gäller enbart streck.

Sportmanship borde prata ihop sig med fransmän och engelsmän. Holländarna är också på gång. Ett EU-garmin gäng behövs för koordinering enligt platt modell.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-07 kl 23:32]
 
Utgivningen av den holländska topokartan som redan skulle ha ägt rum har skjutits upp. Skälet skulle kunna vara problem med polygonfärgerna i samband med ny firmware till mottagarna. Här en skärmbild från http://www.toponederland.nl

toponl60CS-vi.jpg


Byggnadspolygoner är svarta som i den svenska topokartan. Vad den gula färgen är är svårt att säga, eftersom Garmins xImage förvränger färgsättningen så kraftigt i förhållande till vad man ser på GPS-skärmen. Det kan vara den färg som Sportmanship använt för Öppen mark/åker. (anm. Bos är Skog, Loofbos Lövskog).
 
Som nämnt ovan gör den nya betan att byggnader framträder korrekt på den franska topokartan

76CSbetaTopofr-vi.jpg


men resultatet är mindre bra för FriPro:

76CSbeta4_06TopoFriProSWE-vi.jpg


och förmodligen lika illa för tidigare utgivna kartor som den finska, tyska och belgiska men det återstår att verifiera.

Men det finns mer i betan: Sjö blir vit (syntes även på franska bilden ovan som visar Canal du midi i vit färg).

76CSbetaFriTopolake-vi.jpg


Dessutom försvinner markeringen för sankmark i det svarta:

svartsankmark-vi.jpg


Jämför med samma område visad i 60CSx (ej beta). Det går inte att få markören att visa sankmark för övrigt.

60CSxFriProSankmark-vi.jpg

[Ändrat av jonasolof 2006-03-08 kl 11:04]
 
Enda rimliga lösningen verkar vara att även den franska topokartan använder Airport runway (0x000e) för byggnader istället för buildings/manmade objects (0x0013). Den ändringen är genomförd här över en sydfransk by vid en flod:

frenchbuidings2-vi.jpg


Till skillnad från den svenska kartan används verkligen airport runway för banorna i franska kartan. Men det kan inte ha någon praktisk betydelse. Man kan i o f sig tycka att kolsvarta polygoner inte är någon bra lösning på en vektorkarta men det finns tyvärr inte mycket att välja på.

Efter mindre än en minuts väntetid (!) fick jag kontakt med support på holländska Garmin. Vederbörande hade ingen aning om eventuella problem med ny standard.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-08 kl 12:49]
 
Bad luck Sportmanship

Jag har kollat igenom topokartfiler från Finland, Tyskland och Belgien. Ingen använder man made area för öppen mark. Alla byggnader anges med Building/man made area 0x0013. Sportmanship står allstå helt ensamt med det val av polygoner man fattat. Möjligheten att nå gehör torde vara liten. Och Holländarna använder samma konvention som tyskarna i den kommande kartan.

Öppen mark anges vanligen med background 0x004b.
Själv tycker jag den nya betan är heltrist med vatten vitt óch öppen mark gul. Här är en skärmbild från Åländsk skärgård ((76CS beta 4.06)

fimapbeta-vi.jpg


Det är bara att hoppas att betan inte avses upphöjas till standardversion utan att man behåller blått för sjö och utnyttjar en så stor variation som möjligt.

Som en närmast övertydlig bekräftelse av vad Torbjörn Djuvfeldt sade om amerikansk kartografi kan konstateras att Garmijn US topo över huvud taget använder mycket få polygoner och inte sätter ut några generella byggnader. Bilden är påtagligt påver. Eftersom mina handhållna gpsmottagare bara har europeisk baskarta är det ingen idé att leta efter en nedladdad amerikansk kartfil så jag avstår från att visa torftigheten.



[Ändrat av jonasolof 2006-03-08 kl 19:56]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jämthund Konstiga färger FriproV4 med Prime Navigering 2
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
jonasolof Nyhet i garminformatet - färger kan editeras Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.