Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro

Re: Bad luck Sportmanship

jonasolof; sa:
Öppen mark anges vanligen med background 0x004b.
Själv tycker jag den nya betan är heltrist med vatten vitt óch öppen mark gul. Här är en skärmbild från Åländsk skärgård ((76CS beta 4.06)

0x004b er ikke en del av kartdataene. Det er bakgrunnen.
De områdene hvor 0x004b skinner igjennom er de områdene som ikke er dekket av andre polygon.
Hvilken type er det som blir hvit, og er du sikker på at du ikke har marinefarger påslått?

Sveinung
 
Jag är medveten om att öppen mark anges med bakgrund i flera kartor (DE, FI, BE).

I den finska kartan är havet angivet med 0x003f Medium lake. Det är i och för sig möjligt att jag har marina färger påslaget - men jag har inte ändrat någonting från den inställning som låter vatten vara blått om jag inte använder betan. Det är möjligt att beta 4.06 ställer in marina färger alldeles av sig själv - var ska jag leta??
 
jonasolof; sa:
Jag är medveten om att öppen mark anges med bakgrund i flera kartor (DE, FI, BE).

Nei jeg er fremdeles uenig. Det behøver ikke være åpen mark. Det er ikke angitt noe som helst der bakgrunnen skinner igjennom.

Jeg bruker 4.06 beta 60cs.
Alt vatn er blått, inkludert 0x003f.
Meny-Kartinstallningar-Marina-Marina farger-Till/Från.
Har du denne tillslagen, blir alt vatn hvitt.
(Bortsett fra marinetyper)

Sveinung
 
Ha!

Sveinung har naturligtvis rätt. De skärmbilder jag visat är gjorda med fel förutsättningar eftersom marina färger varit påslagna i 76CS som haft beta 4.06 installerad. Jag var inte medveten om detta för jag är för ovan med de handhållna GPSmottagarna (använder mest iQue). Tur att jag inte hann skicka iväg några dumheter på annat håll. Tack för korrigeringen!

Bara att göra om alltihop. Börjar med öppen mark i strandlinjen i FriPro:

Vatten blått, öppen mark mörkt, sankmark syns ej eftersom polygonen öppen mark är för mörk.

betafritopoejmarin-vi.jpg



[Ändrat av jonasolof 2006-03-08 kl 22:09]
 
Finsk karta landfärger 76CS beta 4.06. kartans gula färger är dels bakgrund 0x004b, dels sand/tidal/mud flat 0x0053 (finsk label Kallio vad det nu var). Återigen fri användning av polygoner i alla fall

fimapbetaland-vi.jpg
 
jonasolof; sa:
sankmark syns ej eftersom polygonen öppen mark är för mörk.

Her har kartmakeren gjort en dårlig jobb.
Polygon skal ligge ved siden av, og ikke overlappe hverandre. Her ligger polygonene for åpen mark og myr (sankmark) tydeligvis oppå hverandre, og da er det ofte tilfeldig hvilken som vises.

Sveinung
 
Snabblektion i finska

jonasolof; sa:
Finsk karta landfärger 76CS beta 4.06. kartans gula färger är dels bakgrund 0x004b, dels sand/tidal/mud flat 0x0053 (finsk label Kallio vad det nu var). Återigen fri användning av polygoner i alla fall

fimapbetaland-vi.jpg

Översättning från finska
Jag har fått hjälp med översättning från finska till svenska av de vanligaste orden på Topo Åland.

Avoin Alue -- Öppet område(Polygon)
Hietikko -- Sand (Polygon)
Kallio -- Berg (Polygon)
Kivi -- Sten (Point)
Kivikko -- Stenar, Stenigt område (Polygon)
Laivaväyl -- Farled (Polyline)
Niitty -- Gärde (Polygon)
Oja -- Dike (Polyline)
Pelto -- Åker (Polygon)
Rakennus -- Byggnad (Point)
Talo -- Hus (Point)
Vesistö -- Vatten (Polygon)

Ovanligare ord
Lounn. Souj. Alue--Naturskyddsområde
Rauh Alue -- Fridlyst område
Urh. Alue -- Natur ?område
Tulva Alue-- ? område
 
76CS Beta 4.06 Tysk topo landfärger:

Beta4_06DETopolandcolors-vi.jpg



76CS beta 4.06 Belgisk Topo landfäger

Beta4_06BETopolandcolors-vi.jpg


Slutsatsen blir i alla fall att Sportmanship inte kan fortsätta att använda polygonen Building/manmade area för öppen mark och åker om standardversionen av firmware kommer att följa betan.

Holländarna lär inte få något problem eftersom de följer gängse standard.

PS tack Per för ordlistan. Det är ju en rätt fri tolkning att åsätta nordiska klipphällar i dagen objektkoden för sand/mud flats.

Kommentar till Sveinung: Det är vanligt i FriPro att polygonen sankmark ligger ovanpå den för öppen mark. Däremot inte om det är en annan polygon som skog intill.

Man kan se på andra länders topokartor att sankmarksstreckningen syns på helt vanligt sätt även med beta 4.06 installerad.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-08 kl 23:02]
 
jonasolof; sa:
Det är vanligt i FriPro att polygonen sankmark ligger ovanpå den för öppen mark. Däremot inte om det är en annan polygon som skog intill.
I andre lands karter som jeg har sjekket er det ikke vanlig å legge polygon oppå hverandre.

Dersom man studerer kildedataene fra Lantmäteriet som Torbjörn linker til i tråden "Utvärdering av Friluftskartan Pro", finner man at i terrengkartan er det to skikt med markdata.
MY_... skiktet for heldekkende markdata, og
MO_... skiktet for mark og skog.

Vattenyta med diffus strandlinje finnes i MY skiktet som separat polygon, ved siden av Annan öppen mark utan skogskontur.
I MO skiktet er disse slått sammen til ett polygon Annan öppen mark utan skogskontur.
Produsenten av FriPro har tydeligvis foretatt en uheldig sammenblanding av MY og MO skiktene under framstillingen av kartet.

Sveinung
 
För den som undrar över skiktindelningen finns följande att läsa om de olika skikten i Terrängkartan.

http://www.lantmateriet.se/upload/filer/kartor/kartor/terrshmi.pdf

Jag har dock inte hela bilden klar för mig varför uppdelningen ser ut exakt som den gör. Men huvudsyftet är att ge kunden möjlighet att välja olika ytredovsining utan att fördenskull behöva ta till det tunga artilleriet med GIS-verktyg för att själv strukturera om datat.

Markdata (M) är uppdelad i ett antal skikt:

MY - ytskikt heltäckande markdata
MV - vattenytor (inklusive sådana med diffus strandlinje)
MO - skogstyper, kan slås samman med MY för att skapa fler kombinerade ytklasser (kräver bra GIS-verktyg)
MA - åker och fruktodling
MB - ytor för bebyggelse
MY - sankmark och berg i dagen, kan också kombineras med MY för att få fram en mer finindelad indelning av ytklasser (t.ex. sankmark med eller utan skog).

Som Sveinung mycket riktigt påpekar så är det lätt att gå bort sig om man inte läser (och förstår) specifikationerna ordentligt.

/torbjörn
 
Det går att se sankmarksmarkeringen i GPS-mottagaren även över mörk bakgrund vilket kan visas med nattskärmen (60CSx fw 2.60 Sapphire/nattskärm):

60CSxFriProsankmarknatt-vi.jpg


De blå strecken och tuvorna syns faktiskt bättre direkt på skärmen än i xImagebilden.

Polygonen Sankmark är lagd ovanpå polygonen öppen mark. Markören visar att polygonen öppen mark finns i bakgrunden. Lite pillande med Mapedit visar att det ligger en polygon öppen mark direkt under polygonen sankmark med samma form. Drar man undan öppen mark så finns bara sankmark. Drar man undan även sankmarken så framträder bakgrund. Varför det är utritat en polygon öppen mark som exakt svarar mot polygonen sankmark (nåja, ibland syns glipor) förtäljer inte historien.

Orsaken tror jag är att "Sankmark" är avsett att vara transparant och kunna överlagras på olika områden som skog, öppen mark osv. Att detta sedan inte fölljer de regler Konstantin och Stan satt upp för GPSmapedit och Cgpsmapper torde Garmin strunta högaktningsfullt i.

Cgpsmapper gillar inte överlagrade polygoner så resultatet vid kompilering kan bli att sankmarks-markeringen försvinner. Ytterligare en negativ följd av att editera img-filer via cgpsmapper.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-09 kl 12:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jämthund Konstiga färger FriproV4 med Prime Navigering 2
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
jonasolof Nyhet i garminformatet - färger kan editeras Navigering 3
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.