Jag har en etrex Legend HCx som jag skaffade Friluftskartan Pro Svealand till. Får ingen rätsida på färgerna. De blir helt annorlunda än på datorskärmen i Mapsource. Har jag GPS-n inställd på dagfärger så blir skog och öppen mark båda gula med en minimal skillnad i nyans. I nattläge blir det två olika nyanser av svart. När jag har Navteqs topokarta inkopplad på min mobiltelefon (kan köpas bara veckovis och då för hela landet) blir färgerna perfekta, precis som på den tryckta topokartan. Är verkligen Friluftskartan pro så här dålig eller är den inte kompatibel med GPS´n?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Friluftskartan pro - fel färger
- Trådstartare Joakim.e
- Start datum
Jag har en etrex Legend HCx som jag skaffade Friluftskartan Pro Svealand till. Får ingen rätsida på färgerna.
Fri Pro är i standardutförande i princip oläslig på de flesta Garmin. Färger på bakgrund, höjdlinjer, vägar, etc bestämmer man själv genom att byta den s k "typfil" som innehåller information om hur de olika grafiska objekten skall ritas.
I filen http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip finns typfiler som gör vägar extra tydliga och därför lämpar sig bäst på MC eller cykel. Genom att googla så kan du hitta typ-filer optimerade för t ex jakt eller fjällvandring.
Som sagts förut gäller att man köper kartan på DVD. Är den köpt på minneskort så är man torsk.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
GPS-karta
Tackar för svaret. Fick det bättre genom att ställa in GP´S´n på dagvisning ständigt och Diamant som färgschema.
Men kunde inte programvaran vara en bättre slutprodukt så att den kom färdig? Det skulle vara lätt att lägga till några profiler i programmet så den kunde passa olika typer av användare och GPS´r. Tur att man har CD! Visst, Friluftskartan pro är OK men ersätter definitivt inte en papperskarta. Känns lite som en betaversion..
PS! Tycker fortfarande att man skulle lätt kunna göra en lika bra produkt som Telia Navigators topokarta (Navteq står bakom). Detta är i princip den gröna kartan på skärmen. Och lättläst utan att behöva ladda in extrafiler. Men den går inte att använda på en Garmin GPS förstås...
Tackar för svaret. Fick det bättre genom att ställa in GP´S´n på dagvisning ständigt och Diamant som färgschema.
Men kunde inte programvaran vara en bättre slutprodukt så att den kom färdig? Det skulle vara lätt att lägga till några profiler i programmet så den kunde passa olika typer av användare och GPS´r. Tur att man har CD! Visst, Friluftskartan pro är OK men ersätter definitivt inte en papperskarta. Känns lite som en betaversion..
PS! Tycker fortfarande att man skulle lätt kunna göra en lika bra produkt som Telia Navigators topokarta (Navteq står bakom). Detta är i princip den gröna kartan på skärmen. Och lättläst utan att behöva ladda in extrafiler. Men den går inte att använda på en Garmin GPS förstås...
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg