Exped liggunderlag delamineras

Hade ett Thermarest där huvuddelen tog formen av en fotboll. Inte så skönt att sova på det.

Hade ett Exped downmat där något gick sönder invändigt så tömningsventilen sattes igen av dun så det gick inte att tömma. Som tur var det sista natten och vi körde med pulka så vi tog oss till bilen utan större problem.

Och till sist ett Exped Ultralätt gult som gick sönder och inte höll luften överhuvudtaget.

Som tur är har vi alltid med ett cellplast för att sitta på när vi rastar som används för att sova på ifall att ett uppblåsbart pajar. Om två pajar så blir det mindre roligt.

Funderar lite på liggunderlagen som man får reklam för på Instagram. Tyngre men billigare och kanske hållbarare. Lite less på att betala mycket för det som är lätt om det inte håller.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Haha...har en Thermarest som delaminerats så mycket att jag nu väntar på att resten ska delamineras och det blir en cylinder av hela liggunderlaget...typ. Jag orkar inte ta fram den och visa, men den är hel oanvändbar...
Jag använder Thermarests liggunderlag och när det går sönder kontaktar jag dem och de skickar ett nytt utan kostnad. Jag köpte mitt första Thermarestliggunderlag 2014 och sedan har jag inte behövt köpa något nytt.

Har haft ett Exped Synmat UL som till slut släppt i bafflarna- men det var närmare tio år gammalt och jag har ytterligare fyra andra uppblåsbara liggunderlag från samma tillverkare som inte gjort samma manöver - ännu. Men nu har jag väl jinxat det där. :/

Undrar om konstruktionen som sea to summit och big agnes har håller bättre
Jag har tre olika modeller av liggunderlag från Sea to Summit. Isolerade som jag blåser upp. Det äldsta ca 10 år gammalt. Aldrig haft några problem med dem.
Vet inte om jag har haft tur med mina men jag har valt bort att köpa Exped pga dellamineringar man sett och hört om.

Haha...har en Thermarest som delaminerats så mycket att jag nu väntar på att resten ska delamineras och det blir en cylinder av hela liggunderlaget...typ. Jag orkar inte ta fram den och visa, men den är hel oanvändbar...
Spännande! Har faktiskt inte läst om så många fall med delaminerade Thermarest.

Till mig sade den svenska generalagenten att det inte var någonting de kunde reparera.
Öppna en plastsvets längs sidan, svetsa plast på insidan i mitten = det trasiga) och sedan svetsa igen längs sidan.
Och sedan lämna garanti på det?
Låter biligare att tillhandahålla en ny från fabriken, tyvärr.
Och än mer tyvärr för de som reklamerat utan framgång.

/Patrik

Öppna en plastsvets längs sidan, svetsa plast på insidan i mitten = det trasiga) och sedan svetsa igen längs sidan.
Och sedan lämna garanti på det?
Låter biligare att tillhandahålla en ny från fabriken, tyvärr.
Och än mer tyvärr för de som reklamerat utan framgång.

/Patrik
Jag vet en som reklamerat och fått en ny.

jag reklamerade min Exped Synmat för typ 7-8 år sen. Vände mig direkt till huvudkontoret och förklarade situationen. De hänvisade till svenska återförsäljare, men jag köpte det i utlandet och fick trycka på lite, men till slut tröttnade dem och skickade ett nytt med bud. Garantin hade gått ut också, för de lätta har inte lika lång garanti. Sen sålde jag det nya och köpte ett Thermarest istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips