Exped Expedition 80 ??

Har ganska bra förtroende för Exped som märke.
Gillar den rena designen och att totalvikten är bra i förhållande till bärförmågan.

Håller helt med.
Har många produkter av Exped; b.la ett tält (Venus II), liggunderlag och nu senast ett Lightning 60.
Lightning 60 är jag grymt impad av då den sväljer allt man stoppar ned i den och trots det ser så liten o nätt ut samt är skön att bära.

Exped är kanske lite dyra men man får bra kvalitet men genomtänkta detaljer (utan en massa extradetaljer :)

/Anders
 
Den är helt ny. Lightning har i alla fall fått bara kritik och jag har varit lite sugen på båda.

Jag har en Lightning 60 och är än så länge mycket nöjd. Den sväljer i princip det mesta man stoppar i den.
Ryggan väger 1,1 kg och kan ta upp mot 25 kg (vilket jag faktiskt tror på). Avskalad okej, men den har de viktigaste detaljerna man behöver.

Anders
 
lätt tråd nekormanti med frågor

Med kort varsel blev det att jag kom iväg på en kort tur med en polare i grövelsjöområdet.
Det visade sig att alla affärer i uppsala hade slut på vettiga säckar med en några dagars varsel så jag gick med en rygga inte riktigt anpassad för detta.

Exped 80 var enda ryggan som satt skönt och fanns tillgänglig men ville inte lägga ut så mycket pengar med så kort varsel.

Så min fråga till de som har en sådan, hur hanterar ni frånvaron av externa fickor?
(jag gick med en matrix 50 som oxo är avskalad och jag saknade fickor för att snabbt ta fram varm tröja o så vidare)

som sagt var, har kort rygg o den satt väldigt skönt när jag testade den, men kommer man inte sakna att det bara finns en fick i topplocket?

C
 
I topplocket, under det eller i ryggsäcken. Själv har jag inte använt utvändiga fickor sedan 1998 och tycker det funkar alldeles utmärkt. Min första tanke när jag läste inlägget ovan; vad har ni de utvändiga fickorna till...

Jag skulle nog säga att det är en vanesak helt enkelt.
 
Fast på Expedition 80 har du ju fickor vad jag kan se.

Det finns två utvändiga fickor men inte av den typen som Crilloan verkar söka efter. Ryggsäcken är vattentät det är inte dessa två utvändiga fickor som mer är gjorda för en vattenflaska eller för att stötta exempelvis tältbågar om har dom utanpå säcken.

Seobserver, säcken är till och med förberedd för att dra pulka...
 
fickor och (o)vanor

I topplocket, under det eller i ryggsäcken. Själv har jag inte använt utvändiga fickor sedan 1998 och tycker det funkar alldeles utmärkt. Min första tanke när jag läste inlägget ovan; vad har ni de utvändiga fickorna till...

Jag skulle nog säga att det är en vanesak helt enkelt.

Jag har inte annat än ficka på topplocket på de säckar jag har, men märkte att jag var lite dålig på att ta fram förstärkningsplagg o rastplagg när jag gick. Det kanske är mer pack och rast- disciplin jag behöver mer än en bunt fickor...

Det finns dock en ficka jag verkligen skulle vilja ha, men det kanske man kan lösa på annat sätt. En ficka på höftbältet för att kunna ha en tålig kompaktkamera eller kompass o en chokladbit.

Tack för input.
C
 
Dags att lyfta den här tråden. Nu har det gått en massa år sedan Exped Expedition 80 kom, och många har nog hunnit testa den i flera år. Vad tycker ni nu om den? Börjar reas ut och finns att få tag på begagnat.
 
Min kompis som vi skrev om längre upp i ämnen har sin andra Expedition 80, inte att sin första var sliten men han fick den från Exped för recensionen och tipps för förbättringer.
Även jag har skaffad en Expedition 80 under tiden och har användt den under flera turer sommar och vinter. Bekväm säck även om den blir lastat med mellan 25 och 30 kilo - jag orkar inte att bära mer, väger ju själv bara typ 65 kilo...
Men man måste vara medveten att den är en ren toploader, behövs liten mer disciplin under packninegn än om man har en öppning till på frontsidan.

Henning
 

Liknande trådar