Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition

Hejsan allesammans!
Jag har fått suget att köpa min egna första kajak, målet är en turkajak som funkar bra i havet men även borde gå att köra i åarna.

Jag har tittat på vento expedition och prijon grizzly men de är i helt olika klasser, är det bra att börja med en lättare och byta sen eller satsa på grizzly som första?
Vento verkar vara ett märke som är lite billigare överlag…

177+/- och ca 80-85 kg.
 
Hej Hälge!
Jag har inte paddlat någon av de 2 kajakerna, men mitt huvudtips är att du själv borde göra det, om du inte redan gjort det. Och kanske någon annan kajak också.

Om jag läst rätt så är Prijonkajaken hela 61 cm bred. Det är ovanligt brett. Och eftersom du själv inte är jättelång, så är risken att du få dålig en paddelergonomi eftersom du har mindre räckvidd är längre människor. Venton är 55 cm, vilket är mer år det normala hållet.

Jag hittar också att Prijonkajaken är för viktklass på paddlaren på 80-120 kg, och lastar 160 kg. Om du planerar att mest paddla dagsturer utan tung packning är risken att den kommer ligga ganska högt och bli ett onödigt vindfång.
Jag kunde inte hitta motsvarade uppgifter alls för Venton. Men eftersom det är en lite enklare kajak så är det väl inte orimligt att den också är en one-size-fits-all, och kanske lastar hyfsat mycket den med.

Sen till frågan om man ska slå på stort från början eller inte. Båda varianterna kan bli fel eller rätt. Satsar man på en enklare kajak så finns risken att paddlingen inte blir så kul, så man slutar paddla. Å andra sidan, slänga ut hela 20 000 och snabbt upptäcka att man inte gillar att paddla alls, har ju också sin nackdel :)
Med de sagt finns förstås folk som köpt en enklare kajak och varit nöjda, liksom folk som slagit på stort från början och varit nöjda med det också.
Lycka till!
 
Hej Hälge!
Jag har inte paddlat någon av de 2 kajakerna, men mitt huvudtips är att du själv borde göra det, om du inte redan gjort det. Och kanske någon annan kajak också.

Om jag läst rätt så är Prijonkajaken hela 61 cm bred. Det är ovanligt brett. Och eftersom du själv inte är jättelång, så är risken att du få dålig en paddelergonomi eftersom du har mindre räckvidd är längre människor. Venton är 55 cm, vilket är mer år det normala hållet.

Jag hittar också att Prijonkajaken är för viktklass på paddlaren på 80-120 kg, och lastar 160 kg. Om du planerar att mest paddla dagsturer utan tung packning är risken att den kommer ligga ganska högt och bli ett onödigt vindfång.
Jag kunde inte hitta motsvarade uppgifter alls för Venton. Men eftersom det är en lite enklare kajak så är det väl inte orimligt att den också är en one-size-fits-all, och kanske lastar hyfsat mycket den med.

Sen till frågan om man ska slå på stort från början eller inte. Båda varianterna kan bli fel eller rätt. Satsar man på en enklare kajak så finns risken att paddlingen inte blir så kul, så man slutar paddla. Å andra sidan, slänga ut hela 20 000 och snabbt upptäcka att man inte gillar att paddla alls, har ju också sin nackdel :)
Med de sagt finns förstås folk som köpt en enklare kajak och varit nöjda, liksom folk som slagit på stort från början och varit nöjda med det också.
Lycka till!
Tack för gott svar!
Hittar ingen butik nere i Malmö där jag kan pröva kajakerna, hittar knappt en butik, de jag hittar svarar inte på telefon eller mail..

Jag tror nog att inte slå på stort från början är rätt men det finns så många märken jag inte vet vad man ska välja, alla hemsidor verkar bara sälja sina egna märken när de gäller de billigare. och står inte extremt med info.. Alla här på utsidan i andra inlägg säger det är skillnad på plast och plast så man vill ju inte välja fel..
 
Åk till Aterra Kayak i Helsingborg. Då får du bra rådgivning och kan provsitta/provpaddla.
Som EricL redan skrev, du är helt fel ute vilken kajak du vill ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Jamr Köpråd pendlarkajak Paddling allmänt 15
Skullbone Köpråd Plastkajak Paddling allmänt 10
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
thureb Köpråd vattentät kamera Paddling allmänt 14
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
aksello köpråd gällande ihopfällbar kajak Paddling allmänt 4
resqual Köpråd - Kajak Paddling allmänt 4
Timo M Köpråd kajak Paddling allmänt 8
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
Ace 374 Köpråd Paddling allmänt 20
oloff Köpråd: Havspadel Paddling allmänt 16
hs Köpråd Paddling allmänt 3
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.