Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition

Hejsan allesammans!
Jag har fått suget att köpa min egna första kajak, målet är en turkajak som funkar bra i havet men även borde gå att köra i åarna.

Jag har tittat på vento expedition och prijon grizzly men de är i helt olika klasser, är det bra att börja med en lättare och byta sen eller satsa på grizzly som första?
Vento verkar vara ett märke som är lite billigare överlag…

177+/- och ca 80-85 kg.

Hej Hälge!
Jag har inte paddlat någon av de 2 kajakerna, men mitt huvudtips är att du själv borde göra det, om du inte redan gjort det. Och kanske någon annan kajak också.

Om jag läst rätt så är Prijonkajaken hela 61 cm bred. Det är ovanligt brett. Och eftersom du själv inte är jättelång, så är risken att du få dålig en paddelergonomi eftersom du har mindre räckvidd är längre människor. Venton är 55 cm, vilket är mer år det normala hållet.

Jag hittar också att Prijonkajaken är för viktklass på paddlaren på 80-120 kg, och lastar 160 kg. Om du planerar att mest paddla dagsturer utan tung packning är risken att den kommer ligga ganska högt och bli ett onödigt vindfång.
Jag kunde inte hitta motsvarade uppgifter alls för Venton. Men eftersom det är en lite enklare kajak så är det väl inte orimligt att den också är en one-size-fits-all, och kanske lastar hyfsat mycket den med.

Sen till frågan om man ska slå på stort från början eller inte. Båda varianterna kan bli fel eller rätt. Satsar man på en enklare kajak så finns risken att paddlingen inte blir så kul, så man slutar paddla. Å andra sidan, slänga ut hela 20 000 och snabbt upptäcka att man inte gillar att paddla alls, har ju också sin nackdel :)
Med de sagt finns förstås folk som köpt en enklare kajak och varit nöjda, liksom folk som slagit på stort från början och varit nöjda med det också.
Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Hälge!
Jag har inte paddlat någon av de 2 kajakerna, men mitt huvudtips är att du själv borde göra det, om du inte redan gjort det. Och kanske någon annan kajak också.

Om jag läst rätt så är Prijonkajaken hela 61 cm bred. Det är ovanligt brett. Och eftersom du själv inte är jättelång, så är risken att du få dålig en paddelergonomi eftersom du har mindre räckvidd är längre människor. Venton är 55 cm, vilket är mer år det normala hållet.

Jag hittar också att Prijonkajaken är för viktklass på paddlaren på 80-120 kg, och lastar 160 kg. Om du planerar att mest paddla dagsturer utan tung packning är risken att den kommer ligga ganska högt och bli ett onödigt vindfång.
Jag kunde inte hitta motsvarade uppgifter alls för Venton. Men eftersom det är en lite enklare kajak så är det väl inte orimligt att den också är en one-size-fits-all, och kanske lastar hyfsat mycket den med.

Sen till frågan om man ska slå på stort från början eller inte. Båda varianterna kan bli fel eller rätt. Satsar man på en enklare kajak så finns risken att paddlingen inte blir så kul, så man slutar paddla. Å andra sidan, slänga ut hela 20 000 och snabbt upptäcka att man inte gillar att paddla alls, har ju också sin nackdel :)
Med de sagt finns förstås folk som köpt en enklare kajak och varit nöjda, liksom folk som slagit på stort från början och varit nöjda med det också.
Lycka till!
Tack för gott svar!
Hittar ingen butik nere i Malmö där jag kan pröva kajakerna, hittar knappt en butik, de jag hittar svarar inte på telefon eller mail..

Jag tror nog att inte slå på stort från början är rätt men det finns så många märken jag inte vet vad man ska välja, alla hemsidor verkar bara sälja sina egna märken när de gäller de billigare. och står inte extremt med info.. Alla här på utsidan i andra inlägg säger det är skillnad på plast och plast så man vill ju inte välja fel..

Åk till Aterra Kayak i Helsingborg. Då får du bra rådgivning och kan provsitta/provpaddla.
Som EricL redan skrev, du är helt fel ute vilken kajak du vill ha.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips