Erfarenheter av Tarptents enmanstält?

Jag funderar på att inhandla Notch från Tarptents. Jag tänker använda det i skog, så det behöver inte tåla våldsamt mycket vind. Jag sover normalt under tarp, med tänker mig ett bättre skydd från nederbörd under höst och vår. Jag är särskilt intresserad av Notch därför att den går att helt fälla upp på långsidorna. Det gör att jag kan få mycket bra ventilation ibland. När det sedan är sämre väder kan man enkelt fälla ned tältduken.
Jag tycker också om att elda och vill kunna ha elden på ena långsidan och därför är det mycket lämpligt att ha ett tält som går att öppna upp helt på långsidan.
Finns det något annat tarptält som har ungefär samma egenskaper? Stämmer det att man måste täta sömmarna själv?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Funkar nog bra, jag har nog sömtätat vid 10 grader eller så, men alltför kallt kanske inte blir bra. Jag har spätt ut med lite white spirit, det är väl lacknafta eller ren bensin. Ta det som luktar minst för det kan sitta kvar lite lukt. Sen efter torkning så har jag haft på lite talc för att sömmen inte skall fastna i sig själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips