Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen?

Hennessy Hammocks tycker jag verkar bättre än dom där kokongerna från DD efter en snabb bildanalys...då Hennesy bjuder på ett tak om man vill..

Jag ser nu att Hennesy har gjort några nya modeller med dubbel botten där man kan lägga in ett isolerande underlag, detta är något jag saknar och eftersom mina syslöjdskunskaper är ringa så får jag ibland ligga och frysa istället.
 
Senast ändrad:
Hennessy Hammocks tycker jag verkar bättre än dom där kokongerna från DD efter en snabb bildanalys...då Hennesy bjuder på ett tak om man vill..
Fast "kokongens" ovansida är ju bara myggnätet, och en tarp säljs som sep. tillbehör:

515777865_c788f73e40.jpg

http://farm1.static.flickr.com/244/515777865_c788f73e40.jpg?v=0

HH-varianterna kommer också väl med myggnät, och säljs alltid tillsammans med sin rainfly/tarp, helt enkelt?

Vad jag kunde avgöra verkar skillnaden marginell i grundutförandet, men skiljer på detaljer som t.ex. vikt, pris, hur man tar sig in i hängmattan, storleken/formen på regnskyddet, mm. (Vilka detaljer jag skulle trivas bäst med kan jag såklart inte avgöra utan att ha provsovit i endera! :))
 
Dessa två väger med råge upp dom extra gram jag får ta med ut i skogen.
Ja, att de väger upp den extra vikten är jag med på, men...
Packningen ställer du bara under tarpen i ena änden, ungefär som när du tältar och har den i absiden.

Grejen är ju att jag brukar inte ha ALL packning i absiden. Jag tyckte det är väldigt trevligt att ta med mig en hel del grejer in i själva tältet och sitta och plocka med dem. Typexemplet är om man är ute och vandrar och det regnar och man kommer fram till läger platsen. Man slå upp tältet, tar av sig regnkläderna i absiden och kryper sen in i tältet och sätter på sig underställ och lite varmare kläder eftersom det blivit kyligare och man kommer vara mer stilla. Sen när man går och lägger sig så packar man undan de varmare kläderna eftersom på morgonen kommer det inte vara lika nödvändigt med varma kläder eftersom man snabbt kommer att komma iväg.

Med en hängmatta måste jag alltså stå under tarpen och göra dessa "ombyten" (stå på vad? ett liggunderlag som då blir blött och inte är så lämpligt att placera i hängmattan efteråt?).

Jag har alltså varit väldigt intresserad av hängmatta men ju mer jag har tänkt på det desto mer har jag insett att det finns vissa nackdelar. Visst, jag skulle kunna prova. Men lägger inte gärna över 1000 spänn på nåt som jag bara ska testa och sen visar det sig inte funka... Så jag håller nog kvar vid mina 99- och 149-kronors tält ett tag till:)

Hittar jag vettigt tyg kanske jag provar att göra en egen hängmatta (ska man bara testa gör det ju inget om tarpen är lite tyngre).
 
Jag har en näthängmatta och det är inte riktigt samma sak som en hängmatta av "helt" tyg. Framförallt är den rätt rejält kortare, och mina minnen från försök att krångla mig upp i en näthängmatta med sovsäcken är allt annat är positiva:)

Pressenningen är ju ok för att testa.

Jag har provat att sova i en sån här trädgårdshängmatta (med två träslår i ändarna och rep längs kanterna) och det funkade väl "sådär".
 
Jag räknade på vikten och kom fram att just DD Hammocken med myggnät + DD tarpen var rätt tungt totalt om man jämför med bl.a. tarptentsen, ja. Runt 1,5-1,8 kg tillsammans för allt beroende på vad mer man tar med får jag det till. Det är lättare än mitt nuvarande tält, men tyngre än t.ex. Cloudburst (som man teoretiskt är 2p i).

Jag hittade lättare varianter när jag kollade runt (bl.a. här), men de kostar inte 1000 spänn att prova på. För min del låter det så bra att jag inte har något emot att bära ett halvkilo extra, men jag är bara en hobbylättpackare. ;)

Min frontline väger 1060g så med tarp och linor mm landar det på ca 1900g

Vill du ha en hängmatta med inbyggt nät kan du också kolla på warbonnet blackbird.
Kolla in www.hammockforums.net finns hur mycket info om olika märken mm
Alla har olika preferenser, finns ett antal entussiaster i sverige som har olika modeller/fabrikat och det har nyligen varit en liten träff.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Bästa sovsäcken Lättpackning 8
thomalin Bästa kilopris sovsäck? Lättpackning 29
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.