Nytt tält, mycket som ska stämma !

Jag är på jakt efter ett tält som ska kunna vara lätt och smidigt nog för att tas med på ensamvandringar, men det måste också kunna rymma min nu 7åriga dotter. Det kommer användas i skogen och på sommarfjället, men det gör ju inget om det går bra att använda det på vintern också. Det tält som ska pensioneras efter tio år är ett tunneltält, och jag känner mig lite sugen på att pröva ett självstagande tält.

Ett hilleberg känns lite för dyrt, så därför har jag tittat på några olika alternativ, men det känns inte som jag hittat det perfekta tältet än. De jag tittat på, bland annat, är

North Face big fat frog
http://www2.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=AENV&language=en
Verkar perfekt, trevligt pris och bra storlek/vikt, men jag är rädd för att det faktum att man först sätter upp innertältet och sedan lägger på yttertältet diskar den, det regnar alltid när jag är ute och tältar...

Marmot Nusku 2
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTNUSKU
Kanske lite stor/tungt, och lite dyrt kanske ?

Nån som har några andra förslag ?

Vaude har 2 serier med tält, taurus och hogan som ligger i prisklassen 1600 - 3500
mycket trevliga, lättanvända tält. Jag har själv ett taurus I, betalade 1600 på rea för det och jag är INTE missnöjd =) väger runt 2.5 kg. Det går bra att bo i det om man är själv men det går bra att sova i det om man är 2... om det låter vettigt =) enda nackdelen som jag upptäckt är att absiden är i minsta laget!

Ett sista STORT plus är att tält bågarna sätts upp i yttertältet vilket innebär att man kan sätta upp tältet och fortfarande ha det tort även när det spöregnar. Man kan även ta ur innertältet och anväda yttertältet som en tarp. Har inte provats än, ska göras under sommaren

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Black Diamond Mesa har vad du söker - självstagande, 2p och hyggligt pris.
Har ett själv och är mycket nöjd.

Vaude har 2 serier med tält, taurus och hogan som ligger i prisklassen 1600 - 3500
mycket trevliga, lättanvända tält. Jag har själv ett taurus I, betalade 1600 på rea för det och jag är INTE missnöjd =) väger runt 2.5 kg. Det går bra att bo i det om man är själv men det går bra att sova i det om man är 2... om det låter vettigt =) enda nackdelen som jag upptäckt är att absiden är i minsta laget!

Ett sista STORT plus är att tält bågarna sätts upp i yttertältet vilket innebär att man kan sätta upp tältet och fortfarande ha det tort även när det spöregnar. Man kan även ta ur innertältet och anväda yttertältet som en tarp. Har inte provats än, ska göras under sommaren

Jag har ett Vaude Taurus I och har bott i det de sista 6-7 årens semestrar och är helnöjd, dock är det lite litet för 2 pers jag rekomenderar att då istället titta på Vaude Taurus II, den påstås vara för tre pers. När jag båtluffade i skärgården träffade jag ett gäng tjejer som sov 4 pers i ett sådant, packningen fick de visserligen ha under en tunn pressenning utanför.

Att testa det som tarp ska jag göra i sommar, har bara inte kommit att tänka på den möjligheten!

Jag har ett Marmot Nusku 2. Jag tycker det är bra, stort, stadigt och rymligt med två rejäla absider. Det har ett lite knepigt myggnät i absiden med drösvis med dragkedjor. Lite väl krångligt men det funkar. Har just läst att man kan ta av myggnätet om man inte vill använda det, har dock inte hunnit prova. Jag har bara använt tältet under en sommar och det har inte testats i extremväder. Jag tycker det är ett bra köp.

"SkogsCalle; Jag har ett Marmot Nusku 2. Jag tycker det är bra, stort, stadigt och rymligt med två rejäla absider. Det har ett lite knepigt myggnät i absiden med drösvis med dragkedjor. Lite väl krångligt men det funkar. Har just läst att man kan ta av myggnätet om man inte vill använda det, har dock inte hunnit prova. Jag har bara använt tältet under en sommar och det har inte testats i extremväder. Jag tycker det är ett bra köp."

+1 Rekomenderas!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips