Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen?

Jag hann faktiskt så långt idag att jag beställde ett "Travel Hammock" set. Dels var det så billigt, dels ser det helt enkelt roligt ut! :) Det ska bli spännande att se hur det funkar.

Tack för erbjudandet om hjälp! Jag hoppas mest jag lyckas hantera rep&knutar rätt...
 
Jag är lite nyfiken på hur det funkar med en hammock, man måste väl ha något typ av liggunderlag i för att det inte ska bli kallt eller?
 
Jag kunde väl tänka att man gör något liknande som han gör i filmen :)
Jag är tvungen att köpa mig en Traveler+sleeve+tarp, för det ser onekligen smidigt ut att ha med sig om man vet att man kommer gå där det är nästan uteslutande skog och dåligt med plats för tält och har man med sig vandringsstavar så kan man använda den som bivi när det är ont om träd :)
Herre gud det är ju bara win/win med hammock, sen att priset är väldigt överkommligt är ju så klart en fördel :)
Jag är helt såld

Man ska lägga in ett liggunderlag i den för att isolera i kallt väder, ja. Jag tittade på en massa instruktionsfilmer innan mitt köp, bl.a. den här från Sverige... någon här som känner igen sig, kanske? :)

Youtube: DD Hammock and Tarp, using with sleeping mat
 
Nja, vikten är det ju inte win på. En hängmatta blir ju knappast lättare än en tarp med myggnät.

Var för sova under tarp och myggnät när man kan sova i bara kläderna man bär?
Lite komfort vill man väl ändå ha om man ska vara ute en vecka eller så.
Tycker ändå att hängmattan+tarp+sleeve som väger 600g mer än mitt Terra Nova tält eller för den delen tarp+myggnät har fler fördelar i fall man är ensam, billigare och man kan sätta upp det på fler ställen än ett tält.
 
Heikkinen, håller med dig till 100%, lättare att hitta lägerplats i skogen samt att man sover skönare i hängmatta. Vikten i detta fall är sekundär.
 
Och detta lyckades jag räkna ut utan att änns äga en ;)
Det blir helt klart Hängamatta för min del när lönen kommer, detta tycker jag är helt klart det bästa alternativet för övernattning i skog.
 
Jag räknade på vikten och kom fram att just DD Hammocken med myggnät + DD tarpen var rätt tungt totalt om man jämför med bl.a. tarptentsen, ja. Runt 1,5-1,8 kg tillsammans för allt beroende på vad mer man tar med får jag det till. Det är lättare än mitt nuvarande tält, men tyngre än t.ex. Cloudburst (som man teoretiskt är 2p i).

Jag hittade lättare varianter när jag kollade runt (bl.a. här), men de kostar inte 1000 spänn att prova på. För min del låter det så bra att jag inte har något emot att bära ett halvkilo extra, men jag är bara en hobbylättpackare. ;)
 
Tycker ändå att hängmattan+tarp+sleeve som väger 600g mer än mitt Terra Nova tält eller för den delen tarp+myggnät har fler fördelar i fall man är ensam, billigare och man kan sätta upp det på fler ställen än ett tält.

Om nu hängmattan är billigare och går att använda även på marken så kan man ju använda den som tält och skippa grejerna för att hänga upp den i träd. Då blir det ju lättare och lika billigt.

Det är ju just det som är problemet. En tarp väger lika mycket oavsett om man spänner upp den över en hängmatta eller över ett myggnätsinnertält. Men hängmattan blir tyngre eftersom den måset vara kraftigare (för att tåla att hängas upp). Och man måste ju ändå ha socksäck och liggerunderlag (om man nu inte använder en under-quilt, men då har man inget att sitta på vid raster etc).

Och så har vi ju det här med att med en hängmatta är det bökigt att få med sig skor, ryggsäck och sånt in i hängmattan. Det måste alltså antingen hänga utanför eller ligga under. Det är det som gör att jag drar mig för att köpa en hängmatta.

Därmed inte sagt att hängmatta är värdelöst, den har ju sina fördelar (framförallt att det är lättare att hitta en plats att sätta upp den). Men jag är lite tveksam till om fördelarna övervägar de nackdelar jag ser. Jag brukar inte ha några större problem att hitta en liten platt plätt för mitt lilla tält.
 
Nermander
Dom absolut två största förtjänsterna med hängmatta är:
- lättheten att hitta lägerplats
- sovkomforten upplever jag som mycket bättre än tält

Dessa två väger med råge upp dom extra gram jag får ta med ut i skogen.
Packningen ställer du bara under tarpen i ena änden, ungefär som när du tältar och har den i absiden.

Prova, du kommer att gilla det.
 
Angående hängmattor och USA;
Hennessy Hammock har även en filial (eller partner) i UK. Beställer du en hängmatta direkt från Hennessy Hammock och anger din address i Europa så skickar de från UK - således inga extra avgifter i form av moms/tull.
Kan vara bra att veta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Bästa sovsäcken Lättpackning 8
thomalin Bästa kilopris sovsäck? Lättpackning 29
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.