Erfarenheter av Tarptents enmanstält?

Hej alla,

Jag går och funderar på att köpa ett tält från Tarptent.

Jag skulle vilja veta om det är någon här som har haft med sig ett Tarptent-tält på högfjället och hur erfarnheten med hur tältet klarar sig (jämfört med på låglandet i skogen). De tälten som är mest intressant för mig är Contrail, Notch och Sublite. Jag vandrar mest på låglandet i skogen och då är det ju inte så viktigt och tänka på att tältet ska stå kvar i en storm. Men i slutet av augusti så ska jag en helg till Sunnmørealperna i Norge. Det är ju risk för både blåst och regn, så hur klarar ett Tarptent-tält det.

http://www.tarptent.com/notch.html#specs
http://www.tarptent.com/contrail.html
http://www.tarptent.com/sublite.html

/Andreas

Köpte just Karrimor X Lite X1 tält och hoppas det pallar och även fungerar på fjällcykling. Tips är att kolla UK sajter. X1 väger 1,8kg så det kanske är för tungt? Men det är billigt iallafall

Jag tänkte mest att köpa ett Tarptent-tält för övriga skogspromenader. Att jag frågar om kalfjället är just för att jag i slutet av augusti ska dit. Men efter lite mer "research" över området jag ska till så inser jag att lägerplatserna är väl skyddade och inte helt ute i det fria på en vindpinad fjälltopp - så då passar det helt säkert bra med mitt förslag.

Annars är ju Bivi 1P litet och enkelt, men lite för litet för mig. Jag vill kunna sitta under tak om det regnar och laga till frukosten.

/Andreas

Kanske modellen Rainbow kan vara något för dig? Tältet väger bara ca 200 gram mer än Contrail. Det klarar fjällen och du kan laga under absiden vid dåligt väder. Samt det behövs ingen vandrarstav för att resa upp tältet som Contrail.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Kanske modellen Rainbow kan vara något för dig? Tältet väger bara ca 200 gram mer än Contrail. Det klarar fjällen och du kan laga under absiden vid dåligt väder. Samt det behövs ingen vandrarstav för att resa upp tältet som Contrail.

Jo, jag kanske ska fundera på den! Som du säger den väger bara ca 200 gr mer och klarar mera vind och regn...

/Andreas

Själv har jag Double Rainbow. Det fungerar som både solo- & duotält. Kolla mina bilder på blogg här på Utsidan. Finns en bild där jag lagar mat under absiden.

Många av de här superlätta "tälten" är avsedda för torrare terräng än den skandinaviska. Gamla tiders fjälltält hade oxså yttertält som inte gick ner till marken. När det regnade horisontellt blev innertätet dyvått.
Ett enkelt sätt att få ner vikten är att bruka yttertältet till ett modernt fjälltält med en DIY sovbur i myggnät. Eller vänta med fjällturen tills nattknäppen sätter P för mygg och knott.
Av erfarenhet vet jag att tälthaveri ger turhaveri.
go tur

Tarptents ska ju vara lätta, här skrivs det om tält som väger 1,8 kg. Mitt nästan 10 år gamla Vaude Taurus väger in på under 2,5 kg för 2 pers detta inklusive innertält, tältpinnar, spik och linor... Det har klarat allt från kalfjäll, skärgård, skogsturer till åskstormar på västkusten.

Du borde kunna hitta lättare tält och bättre tält!

Ganska många brukar vara snabba på att påpeka att Tarptent är för lätta för "riktiga" fjällförhållanden. Dock är det betydligt mer ovanligt med mer handfasta tester, som visar hur de faktiskt presterar. Det gör det IMHO rätt svårt att veta hur tälten egentligen funkar på fjället. Just sayin'...

Om det fanns något mer konkret underlag för tältens fjällprestanda skulle jag tycka att det var synnerligen intressant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips