Enklast möjliga GPS?

Nytt GPS-försök

Jag lyfter denna tråd igen. Det blev nämligen aldrig något GPS-köp förra gången. Det jag är ute efter är en så liten och lätt GPS som möjligt. Det enda den ska användas till är att plocka ut koordinater till ställen jag vill minnas / hitta tillbaka till.
Vad rekommenderas?

undrar HåkanF
 
Men Håkan, det finns massor med liknande inlägg om detta. Du har redan fått en massa förslag på lämpliga GPSer.

Varför duger inte dessa?
 
Det jag är ute efter är en så liten och lätt GPS som möjligt. Det enda den ska användas till är att plocka ut koordinater till ställen jag vill minnas / hitta tillbaka till.

Ska den ha kartor, eller räcker det att du trackar dina turer och kollar hemma i datorn? Isåfall, typ sån här?
http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q1300-S.htm
Snik-version, dock med oviss leveranstid:
http://www.bonniershop.nu/cm/1.3986?media=webtraffic&ms=true&product=ATR#tt
 
Kartor behövs inte för mig heller, men en bra grej vore att kunna se koordinaterna under turen och inte behöva vänta tills man är hemma vid datorn.

Jag vill ha en vanlig "fjällvandrings-gps" men som saknar skärm och allt annat onödigt som bara väger, tar plats, kostar pengar och drar batteri.
 
Vill du ha en liten och lätt gps för fjällvandring så rekommenderas fortfarande Garmin Geko 201 (1.595:- hos Dustin). Den väger 93 g med batterier (två st. AAA) och är så här liten:
geko.jpg


Den har inte så känslig mottagare som en del modernare modeller, men det har mest betydelse när det är träd eller hus i vägen för satelliterna och det är det ju sällan på fjället. Den kan visa koordinaterna direkt och det går att spara spår (10.000 spårpunkter) och waypoints samt att föra över spår och waypoints till eller från en dator. Gränssnittet är RS232 så om datorn inte har det behöver man en USB till RS232 omvandlare.
 
Geko 201 för 1600 kr känns ju definitivt inte prisvärd. Den är ju stenålder, dålig mottagning och RS-232 (som många inte har längre). eTrex Legend känns ju mycket mer prisvärd, 400 kr extra för färgskärm, USB och Karta (baskarta med möjlighet att uppgradera till friluftskartan), dubbla drifttiden (R6 istället för R03).

Fast om vi pratar enkel GPS så är ju inte Legend någon "enkel" modell utan mer en standard friluftsmodell. Det verkar som att de där enklaste modellerna (utan möjlighet till karta) har försvunnit. Gekon finns ju kvar, men det är enligt mitt synsätt ett överpris. Manualen på Garmins hemsida skvallrar om att modellen kom 2003 och då kan man inte ta fullt pris längre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.