Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Köp en enkel, men välj Geko 201 eller Foretrex 101 som kan anslutas till dator, om inte annat så höjer det andrahandsvärdet en del.
Foretrexen är min nya favvis.
hehe, är du säker på att det inte är du själv som kommer använda den mest? Jag tror också en vanlig kompass är det bästa för henne. Inte för att jag vill verka fördomsfull, men att hitta en gps-mottagare som passar en kvinna av en viss ålder, kommer inte bli lätt Det är ju inte bara en viss "teknisk" förståelse som krävs, utan även ett hum om navigering i allmänhet (storcirklar, geodetiska datum mm). Visst det går väl att bara följa pilen, utan att förstå bakgrunden, men risken att det blir fel ökar ju...
Annars tycker jag min Garmin ETrex är så enkel som en mottagare kan bli...
Geko 101 har ganska kort batteritid - 12 timmar känns lite i kortaste laget om man ska ut på fjällturer. eTrex (den vanliga gula) har ungefär dubbelt så lång batteritid och dessutom en port för datakabel. Även om din morsa inte skulle använda det så kan ju du låna GPSen och sno hennes hemliga svampställen. =)
Jag tror inte det är svårare att lära sig att lägga in waypoints och använda de enklaste navigationsmetoderna än det är att lära sig att spara telefonnummer och skicka SMS på en mobiltelefon. Och även om det är kul att kunna lite teori så tror jag att man klarar sig ganska bra utan.
[Ändrat av larsl 2004-10-21 kl 18:11]
Jo, förvisso. Men själv skulle jag aldrig lita på en pil i en manick jag inte begrep ett jota av. Det är ju ändå lite skillnad på att misslyckas med ett sms och navigera fel...Men ok, i svampskogen spelar väl inte några hundra meter hit eller dit nån roll (till skillnad från på sjön, där jag absolut tycker man ska ha en grundläggande förståelse för tekniken).
Såg en kollegas Motorola 3G-telefon med integrerad gps-mottagare. Programvaran i den hade ett förenklat gränssnitt mot användaren, bl.a. ingen redovisning av signalstyrka på resp. kanal. Det kanske kan vara nåt? Vet dock inte om den mottagaren funkar i området utan stöd från 3G-nätet...
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...